Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Great body: A blessing or a curse?

  • NJay
  • 16 years ago
  • 1,467

 

Target utama entry ni adalah utk girlz (again), but guys, feel free to read. I know i've picqued ur interest by the title anyway. so baca jerlah. tak salah pun.


Back to my topic. selalunya one of masalah besar to us girlz is our body-image. (u have my permission to lekuk my kepala if i'm wrong). which kalau kita sendri tak kisah pun, org keliling yg dok kisah n sibuk dok bagi komen2. tul tak? the thing is, is it really THAT important to have that great body? and what is the definition of a great body anyway? size 0 mcm supermodels kat US? Barbie figure 36-24-36? (Guys, please, define it to us. coz obviously we're at a loss here)


Actually I feel compelled to write this entry when I was viewing this one girl's friendster. Why, you might ask. Bcoz her pics are totally sexy (guys, please dont ask me for the girl's url). then terus this thought crosses my mind "ala body lawa bolehlah pakai sexy-sexy". There. Pause. Right there at that sentence. Body lawa bolehlah pakai sexy-sexy.


So, is it really a blessing to have that so-called-sexy body? If by a blessing you mean boleh pakai baju sexy2 and attract guys' attention like magnets (no offence guys), then by all means, try lah to achieve that kind of body. Moreover, the media pun keep potraying being kurus and sexy is gorgeous kan? which pada kita2 yg bertubuh sederhana ni terase mcm pressure je nak jadi kurus juga. wait, or is it just me? haha.. nahh, i think i practically speak for almost 99.9% of the female population. sbb ada girlz yg dah kurus pun still rase diri diorg gemuk jugak. tul tak tul tak? *batuk*


Tapi korang.. kalau by being kurus menyebabkan kita rase nak mendedahkan tubuh kita (mak ai skemanya ayat. bear with me yer), then is it really a blessing? kalau dari segi agama mmg sah2 berdosa lah kan. tapi from a diff point of view pun, the way we dressed will attract a certain type of audience jugak. kalau dah pakai sexy2, then yg melihat pun tentulah mata2 nakal yg suka pada keseksian tu jugak (not forgetting almost 90% of male population kot? tak kira lah kalau lelaki itu mengaku diri mereka suci pun *batuk* kalau dah pempuan tayang2 body gitu mustahil lah korang tak tengok kan. ok confirm lelaki akan deny statement tu. but heck, we know better kan girls?). then bila mata2 nakal ni dah tertarik, mesti banyak pulak perkara2 nakal yg bermain di minda mereka. which could lead to a lot of 'nakal'2 consequences kepada mereka yg berpakaian seksi itu. which brought me back to my real question. is it really a blessing to have that great body?


ok girls, i know mmg kurus tu best. senang nak cari baju, senang nak cari seluar, senang nak cari boyfriend (eh?). tapi janganlah sampai membawa padah pada diri ok? i know, kita nih kdg2 rase inferior especially kalau jejaka2 yg kita minat semuanya mendampingi gadis2 kurus yg lawa2 (unless you are one of that gadis kurus n lawa then of course no problem for you lah kan :p). which of cos lelaki akan deny they fell for the girl bcoz of her looks (duh!). Then kecenderungan utk kita mengkuruskan diri tu adalah tinggi, wpun kwn2 penat dah dok kata kita nih dah cukup kurus (mekacih kwn2 yg loyal), but it still didnt give us enuff satisfaction kan? trust me, i know that feeling.

 

I've had my fair-share of gemuk and kurus days. and i once have that fierce determination to be kurus bcoz my self-confidence was struck so low by a guy. Trust me, i know how it feels. but then one day you will wake up and realize he's not worth it. If he truly loves you, then he will love you for you, not bcoz of ur great bods. So if you decided you want to have that kind of body, DONT DO IT FOR HIM, do it for you. Do it so you can prove to yourself that you can be better without him in your life. Do it because you love yourself, not because you want him back. oh trust me, if thats what u hafta do to get him back (mengkuruskan diri), then he's not worth it. Forget him. Cari org lain. (ceh, nak ckp senang lah kan.. entah kat mana nak cari yg lain tuh :p xpe, insyaAllah bila ada jodoh akan ketemu jua..)


hmm.. adakah saya telah lari dari topik? Darn! this always happen to me.


Bottom line is, being kurus and having that sexy body is not always a blessing. bcoz kalau ada guys yg attracted pd kita pun, kita akan sntiasa wondering is it bcoz of me, or is it juz my body? so kalau tgk pempuan yg lawa2 n sexy2 tuh, tak usahlah menjelesi mereka atau cepat sgt menjudge mereka, kerana cuma mereka jer yg mengetahui apa dugaan yg terpaksa mereka tempuhi dgn menjadi seksi sebegitu. and if we do have that gorgeous body, takyahlah nak tayang2 sgt pun. kalau tayang selalu, ke'gorgeous'an and ke'special'an nya akan berkurang (forgive my rojak language). Bak ada satu analogi yg sentiasa saya ingat: kita selalu membalut buah nangka (ke cempedak ek? hmm..) supaya tak dimakan dek serangga atau ulat, dan supaya terpelihara buahnya nnt. mcm tu jugaklah body kita. kalau biar terdedah selalu, maka akan cepatlah ia mempunyai defect. tetapi jika kita cover selalu, insyaAllah akan terpeliharalah ia. Dengan maksud yg lebih tersirat, marilah menutup aurat yer kawan2 *batuk batuk*


Nota penulis: saya ni takde lah baik sangat pun. (jaaauuuuhhh dari baik pun rasenye) dan kdg2 ada jugak lah terseksi *batuk* (seksi pun ada 'ter' ker? *batuk lagi*) but i try my best not to. mmg naluri perempuan kita sentiasa ingin cantik dan dipandang cantik, i know that. n i hafta admit that sometimes i got carried away by that notion, tapi sentiasalah berpijak di bumi yg nyata girls. kecantikan luaran tu akan pudar. kecantikan sebenar dtg dari hati. n if ur guy can't grasp that concept, dump him. (hoho ok statement ni spt over. jgn nnt ada pulak boyfren2 yg dtg mahu membelasah saya. kohkoh). whatever it is, bak kata sorang kwn saya yg saya agak respect jugak lah, 'kalaupun tak berpegang pada agama, sekurang-kurangnya berpeganglah pada adat' dan adat kita adalah adat org Timur yg bersopan santun berbudi bahasa. ingatlah kawan2. sekian.

 

Baca perbualan