Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Steve Mcmanaman (Lagenda Yang Masih Hidup)

 

Pada zaman remajanya, Steve Mcmanaman pernah dihadiahkan sepasang kasut bola oleh Kevin Keegan - lagenda bola sepak Liverpool. Mcmanaman menerima kasut itu dengan rasa gembira meskipun saiz kasut itu sebenarnya lebih besar dari saiz kakinya sendiri.

Ketika Liverpool mula-mula dibimbing oleh Roy Evans, Steve Mcmanaman menyarung jersi bernombor '17'. Tetapi selang beberapa tahun selepas itu, kerana keupayaannya mengetuai barisan tengah, dia diberikan jersi bernombor '7', nombor yang pernah dipakai oleh Kenny Dalglish dan Kevin Keegan.

Di Liga Perdana England, Mcmanaman dianggap sebagai 'pemain utiliti' kerana kemampuannya bermain di pelbagai posisi. Dia boleh bermain sebagai perancang tengah, pemain sayap kanan dan sayap kiri, ataupun beraksi di belakang penyerang tunggal.

Di Liverpool, Roy Evans biasanya memberi 'free role' kepada Mcmanaman, yang bererti dia bebas berada di mana-mana bahagian padang dan tidak terikat pada mana-mana posisi. Namun, nama Mcmanaman sebenarnya mula melonjak ketika dia mewakili England dalam kejohanan Euro 1996. Terry Venables meletakkan Darren Enderton di bahagian sayap kanan sementara Steve Mcmanaman pula di bahagian sayap kiri. Paul Ince beraksi sebagai 'holding midfielder' manakala Paul Gascoine pula menjadi perancang utama. Barisan tengah England dikatakan barisan tengah terbaik di kejohanan itu meskipun England tewas kepada German di separuh akhir melalui penentuan sepakan penalti.

Penyerahan jawatan pengurus dari Roy Evans kepada Gerrard Houllier di Liverpool mungkin menjadi punca perpindahan Steve Mcmanaman ke Real Madrid. Steve Mcmanaman kemudiannya menjulang 2 Piala Eropah bersama Real Madrid dan turut dipilih sebagai pemain terbaik perlawanan akhir ketika Real Madrid bertemu Valencia. Namun kelibatnya di dalam kesebelasan utama skuad England sudah jarang kelihatan kerana Glenn Hoddle yang menggantikan Terry Venables sebagai pengurus lebih selesa meletakkan Greame Le Saux di posisi sayap kiri berbanding Mcmanaman.

Beberapa tahun selepas kali pertama Mcmanaman menyarung jersi Real Madrid, Mcmanaman kembali semula ke England untuk beraksi bersama Manchester City. Namun kariernya berakhir di sana dengan tiada satu jaringan pun berjaya dihasilkan olehnya. Prestasi buruknya dipercayai berpunca dari kecederaan lutut dan buku lalinya yang kerap berulang.

Steve Mcmanaman sebenarnya adalah lagenda yang masih hidup dengan caranya yang tersendiri. Dan di Liverpool, walaupun Vladimir Smicer mahupun Harry Kewell menyarung jersi no '7', namun mereka sama sekali tidak dapat menyaingi kelincahan Steve Mcmanaman.

Saya menutup artikel ini dengan memetik kata-kata seseorang dari Kem Manchester United - Jika anda dapat menyekat Mcmanaman, anda dapat menyekat Liverpool!

 

Baca perbualan