Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Tip Untuk Yang Baru/Minat Menulis Puisi.

 

Tip Untuk Yg Baru/Minat Menulis Puisi.

Memang agak susah untuk menulis sebab ini benda seni. Masing-masing ada cara sendiri. Seperti menyanyi juga, kita tak boleh terikut-ikut dengan orang. Kena bawa berdasarkan kesesuaian mood dan jiwa kita sendiri. Barulah boleh terbit 'perasaan' dan 'sentuhan' dalam puisi.

Actually, saya bukanlah pandai sangat berpuisi. Sekadar suka-suka saja. Dan saya sendiri masih belajar dan terus belajar. Di sini saya kongsi beberapa 'petua' yang saya suka ikut (not necessarily will work for everyone).

Pertama; kalau kita baru hendak belajar menulis puisi - elakkan dari menulis tema-tema yang berat. Buat puisi tentang benda-benda yang hampir dengan hidup kita. Something that we can easily relate.

Kedua; elakkan kata-kata 'jargon' (bombastik) dan 'bunga-bunga yang melampau'. Make it as simple as possible, without sounding overly simplistic. Hmmm.. cam mana nak cakap yer? But I'm sure anda semua boleh tangkap lebih kurang maksudnya, kan?

Ketiga; sebagai penulis baru, jangan bawa tabiat suka buat puisi panjang meleweh-leweh. Cuba yang pendek-pendek dahulu. Bila kemahiran makin meningkat, barulah cuba yang panjang-panjang pula.

Inilah petua yang saya ingin kongsi. Tapi of course... menulis puisi ini pun macam menyanyi juga. Kena banyak practice. Nanti sampai satu masa, 'rasa natural' pada bahasa itu akan datang sendiri. So, kena sabar.. proses pembelajaran itu panjang. Saya ni pun masih cuba-cuba belajar ni. So, banyak jugalah baca karya-karya penyair yang telah diiktiraf terbaik. Bukan nak tiru gaya depa, tapi kita nak cuba luaskan perspektif.


Sekian adanya ceramah cikgu kali ini! He he he he he...

 

Baca perbualan