Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Tentang Kritik

 


Sebagai penulis yang berwibawa kita seharusnya bersedia menerima pandangan, kritikan, teguran dan sebagainya, di samping memberi penilaian yang bijaksana terhadap segala pandangan, kritikan dan teguran pihak ketiga. Namun demikian sebagai penulis juga kita perlulah memilih apakah kriteria kritikan itu, sama ada membina atau tidak. Dan sudah tentu menolak apa jua yang memberikan pandangan yang hentam keromo, membabi buta atau apa yang diistilahkan \'mengkritik macam hantu\' yang perlu penghujahan seterusnya. Kita ada pilihan ketika menghadapi keadaan sebegini, samada melihat dari sudut pandangan peribadi atau secara menyeluruh, atau membiarkan saja ia berlalu. Maknanya, sesiapa pun yang ingin memperkatakan baik buruk, rendah tinggi, besar kecilnya karya-karya penulis seperti kita, mereka dipersilakan. Penulis wajar mendengar sambil pada masa yang sama menilai. Jika apa yang diperkatakan itu tidak betul menyalahi kriteria kritikan yang sebenarnya, tidak salah penulis memberikan respons yang lebih bijaksana. Dan jika si pengkritik itu pula tersilap wajar diperbetulkan.

Pada saya hanya kritikan yang membina saja yang harus diambil perhatian. Jika ada yang sekadar ingin buat kacau tidak perlulah dilayan. Kita harus membina jati diri dan juga kematangan terhadap dunia seni yang kita miliki ini. Orang lain tidak tahu dunia kita, dunia seni yang harus bergaul bersama semua jenis manusia. Namun begitu, kita mesti menjaga imej kita, kita mesti menjadikan dunia kita ini sentiasa memberi makna. Kita berkarya dengan cara yang lebih bijaksana dan lebih matang. Memang tidak semua karya penulis diterima orang walau bagaimana agungnya penulis itu sekali pun.

Kita memerlukan disiplin kritikan yang baik. Biasanya kritikan akan ditumpukan hanya kepada karya secara lahiri dan karya secara roh. Namun tidak salah menjadikan penulis dijadikan asas awal proses menulis resensi atau kritikan. Apabila kita kenal penulis mudahlah melakukan pembedahan karya. Tetapi apabila niat asal menulis kritikan itu salah maka maknanya juga membawa maksud yang hanya akan melukakan orang lain. Namun saya percaya apa yang hangat dibincangkan tentang kritik itu tidak akan menjadi bahang yang bakal membakar sebuah dunia seni yang harus dipunyai seramai manusia yang mungkin.

 

 

 

Baca perbualan