Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

"pandangan sudut: jiwa dalam penulisan"

 

apa yang saya cari dalam penulisan?

firstly, saya nak ucapkan terima kasih pada sume yang komen cerpen Lebai Noh. Bantuan dari kalian semua sangat2 saya hargai. terima kasih juga sebab sokong saya. pada yang tak komen lagi tu, kalau rajin jenguk2lah ek? hihhihi, mana tau nasihat dan pandangan dari korang semua boleh juga saya jadikan panduan untuk masa akan datang.

cumanya, bila berkali2 saya baca cerita tu, saya tetap juga rasa cerita tu kosong. plain sangat, macam tak ada jiwa. Sejak saya menulis semula; sejak saya masuk kapasitor secara spesifiknya, dalam setiap penulisan yang saya tulis, saya rasa macam kosong. penulisan yang tak memberi impak.

bak kata seorang kawan saya, " tulisan ko dah improve balik sejak masuk kapasitor, tapi skill ko masih tumpul, tak macam dulu". terima kasih untuk dia yang memberi komen. sesunggauhnya, kami membesar bersama2 dan saya boleh katakan bahawa dia adalah orang yang paling mengenali corak penulisan saya. dan dia memang tak puas hati bila tengok rating 4 untuk cerita tu. "u not deserved to get 4." dan blablabla adalah sambungan bagi bebelan dia yang mengatakan saya cuma patut dapat 3. mungkin lebih kurang daari ituu. hahah

jiwa dalam penulisan.

apa yang saya faham, sesebuah penulisan itu perlu ada jiwanya yang tersendiri sehinggakan boleh menarik pembaca dalam dunia ciptaan tersebut.

persoalannya, selain bermain dengan konflik, kronologi cerita dan penstrukturan ayat, adakah cara lain bagi seseorang penulis dapat menulis melalui jiwa bukan kata.

mungkin kawan2 kat sini ada beberapa tips yang boleh share dengan saya sbb saya pun dah tak tahu nak korek kat mana lagi. :) saya masih mahu belajar. ada bantuan? hehhe :)

salam sayang dari saya;
dayya~~~ chewah! hikhikhik :D

Baca perbualan