Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Temu Bual Aku dalam Majalah Tunas Cipta Mei 2009

  • jojo
  • 15 years ago
  • 2,219

 

Telefon aku menjerit ketika aku sedang mengemudi kenderaan beroda empat berkuasa 1000cc aku menuju ke Shah Alam. Sebagai seorang jejaka yang tidak menghiraukan keselamatan poket (manalah tahu jika ada polis sedang memerhati), terus aku melihat siapa di hujung talian.

Ayah.  Ok, bukan private number. Ingatkan orang mintak hutang.

Tet! 

"Halo anakku sayang!"
"Ya, ayahandaku manja!"
"Anakanda pulang tak malam ni?"
"Tidak ayahanda, anakanda ada urusan duniawi untuk dilangsaikan. Gerangan apa?"
"Ohh.. tidak mengapalah. Ni, ayahanda nak ingatkan. Anakanda dapat jemputan ke Dewan Bahasa ni. Balik la ambil kad undangan ya?" 

Dewan Bahasa  hantar kad undangan? Wow!


"Ok ayahanda! Akan diusahakan!"
"Baiklah, cau cin cau..!" 

(Perbualan di atas terpaksa dipesong untuk tujuan tertentu. Tiada hidupan yang terbunuh ketika pesongan diadakan)

Maka, keesokkan harinya aku pulang ke rumah. Benar, terdapat envelope besar di atas meja tertulis nama aku. Aku buka kad undangan yang terdapat di dalamnya. Oh, jemputan ke Majlis Pelancaran Wajah Baharu Majalah Terbitan DBP bertempat di PWTC pada hari Rabu 22hb April. Mohon RSVP segera. 

Baiklah! 

Berserta itu, terdapat juga majalah Tunas Cipta keluaran Mei 2009 dan sehelai lagi surat rasmi bertajuk "PENGHARGAAN SEBAGAI PENYUMBANG MAJALAH TUNAS CIPTA". Eh, berdasarkan 2 karya aku yang lepas (Sajak Cinta Kimia dan Sedikit Biologi sertaCerpen Indera Panji Dilanggar Todak), aku sekadar menerima cek apabila karya aku disiarkan di majalah Tunas Cipta. Tapi kali ini berbeza sedikit.  

Aku menyumbang apa? 

Aku selak majalah Tunas Cipta itu sehelai demi sehelai sampai aku berhenti dengan agak lama di halaman 6. Kemudian aku tersenyum sendirian.

Temu bual aku seperti yang Bonda Aini janjikan sudah terbit. Alhamdulillah.

  

Terima kasih DBP! Terima kasih Bonda Aini! Terima kasih Kapasitor!  

 

(versi selamba) 

1. Gila tak sangka! Tetibe ada muka aku dalam majalah! wow! 
2. Sebenarnya aku rasa rendah diri weh.. aku bukan ada background dalam sastera @ penulisan ni.
3. Aku harapkan akan ada ramai lagi orang dari Kapasitor yang dapat menjinakkan diri dalam Tunas Cipta. 
4. Kalo korang nak tau apa komen aku tentang DBP, apa pendapat aku tentang karya popular dan karya serius dan visi aku pada pengkarya internet.. maka korang kena beli majalah ni.  

 

Baca perbualan