http://www.kapasitor.net/community/
Arts  Food  Literature  

Tips Penulisan dan Penghantaran Karya : 12

iklaneka
 

Sinkope atau sinkof - menurut kamu DBP : "Pemendekan sesuatu kata dengan mengugurkan satu atau lebih huruf atau suku kata dari tengah kata-kata itu."

Sinkof adalah merupakan terma linguistik bagi menyatakan perkara di atas. Misalnya, perkataan 'ha' dalam 'sahaja' digugurkan, menjadi 'saja'. Ataupun huruf 'id' dalam 'tidak', menjadi 'tak'. Contoh penggunaannya dalam struktur ayat :

"Nape kau tak pergi sana tu?"
"Buat pa kau tak makan saja dia tu?"
"Kutemui dia dalam perjalanan ni."
(Perkataan bertanda merah dan italic itu adalah sinkof)

Tentu kita perasan tentang perkara ini bukan? Dalam penulisan yang ingin lari dari laras bahasa yang penuh selalu menggunakannya. Atau mungkin juga disebabkan pengaruh dialek atau percakapan harian/tempatan. Dan kerap kali ianya dikesan di dalam penulisan terutama di dalam dialog dan sesekali melanggar naratif yang sepatutnya menggunakan ejaan yang penuh.

Sejauh mana pula penggunaan sinkof ini dibenarkan dalam penulisan karya anda (tidak menyentuh bahasa percakapan harian)? Perkara ini sering kali menjadi perdebatan sejak dari dahulu lagi. Tetapi rata-rata ahli bahasa dan penulis lama mengatakan bahawa sinkof ini hanya dibenarkan dalam dialog sahaja, dengan penggunaan yang paling minima. Dalam naratif, ianya tidak dibenarkan sama sekali. Kecuali dalam puisi, ia dibenarkan atas alasan lesen puitika - yakni untuk menimbulkan kesan dan impak kepada pembaca.

Insya-Allah sama-sama kita manfaatkan maklumat ini untuk kita tinjau dan intai garapan karya yang kita tukangi. Wassalam.


Share!Email

about the author

Serunai Faqir@SF

Hidup underground! Sekurang-kurangnya saya punya tempat untuk berkarya dengan bebas dari segala kekangan dan peraturan serta teori yang pelbagai di mandala sastera. Terima kasih kapasitor!
serunaifaqir | Add serunaifaqir as your friend | Send Message

my other posts
Mengapa Agaknya Aku Menulis? | 3113 reads
Karya Kamu Ditolak Penerbit? | 8137 reads
Artikel 'Mengapa Yahudi Bijak?' - Satu Penilaian Semula : Bhg 1 | 159091 reads
Kumpulan Puisi Serunai Faqir : Zikir Kasih (e-book) | 136157 reads
Halalkah Makanan Yang Kita Nikmati? | 156109 reads
Penulis Ditipu? | 148394 reads
Sekitar HSKU 2010 - 9 Julai 2010 | 69459 reads
View all
Comments From Facebook

Comment
Hantar komen
Sila login ke Kapasitor atau gunakan akaun Facebook anda

advertise@karyamedia.net
advertise@karyamedia.net

subscribe to kapasitor

KapaSTORE
Creative Content Marketplace

BUY NOW: Crow Lake


admin blog