Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Aku, kereta manual kakak dan kampung rampaian

  • nurie
  • 15 years ago
  • 2,125

 

Awal pagi lagi aku buat adegan di tepi jalan kampung rampaian, menggatal. Bole2 tayar kereta aku sangkut dalam lubang tepi jalan kampung tu.

Ni sebab terlalu melayan sangat kerenah budak kecik pagi tadi aku lewat keluar rumah. So terpaksa aku guna jalan sempit di kampung rampaian, (jalan utama kompom dah sesak seawal pukul 7). Jalan di kampung tu memang kecil tapi itulah satu-satunya jalan yang aku tau boleh tembus ke Jalan Sulaman ke kampus aku. Jalan yang bengkang bengkok, banyak bonggol dan bukit-bukit kecil dan kena pandai-pandailah minggir ke tepi kalau berselisih dengan kenderaan dari hadapan. Masa selisih tu la tayar kereta depan aku gol dalam lubang tepi jalan. Nak jalan tak dapat, nak reverse pun tak dapat. Kereta tu dah senget semacam. Kereta yg lalu lalang pulak sengih-sengih, aku dah buat jalan tu sesak. Aku keluar dari kereta pandang kiri kanan rumah orang.

 

Nak minta tolong kereta yg lalu lalang segan..aku tau diorang tu pun kejar masa jugak,  takdanya nak menolong. Nak kol bapa atau abang, diorang kerja, tak nak ganggu. aku tak berani sebenarnya, karang kena sound berair telinga aku. Tu belum sampai kat telinga kakak aku, kalau tau aku masukkan kereta dia dalam lubang, mati aku kena cuci telinga minggu depan. Kol bapa dan abang adalah pilihan terakhir.

 

Aku masuk je halaman rumah orang dekat kereta aku tersangkut tu. Terpacul sorang kakak tersengih-sengih dengan suaminya di sisi. Faham-faham je diorang. Suami kakak tu cuba tolong tapi memang tak dapat nak buat apa-apa. Nak naikkan pakai jek pun sukar. Suami kakak tu pergi panggil 2 orang lagi orang kampung tuk bantu angkat dan sambil aku reverse tapi tak dapat juga. Abang-abang tu try cari jalan macam mana nak naikkan kereta tu. Dan masa tu aku jugak rasa nak tarik-tarik rambut aku. Dah lah midterm test1 aku pukul 8, tengok jam dah dekat pukul 7.40. Sorang abang tu pulak kata ada besi kat bawah kereta dah patah. Nak jugak aku menangis di situ...huk..rupanya abang tu buat lawak...sabarrrrr...... Syukur sangat-sangat tak sampai berapa minit ada pakcik sorang tu datang, orang kampung situ juga dia pakai ford dia tarik kereta aku keluar. Alhamdulillah selamat! Syukur sangat-sangat!

 

Aku sampai di sekolah (fakulti) dah 7.54. Pecut punya pasal sampai jugak sebelum pukul 8. Dengan kelam kabutnya aku cuba bertenang masuk ke dalam kelas. Masa jawab soalan langsung tak ingat pasal kereta aku masuk lubang. Lepas jawab test baru aku ingat balik, resah balik..macam nak masuk kolong meja je nangis ~~~

 

Aku doakan orang yang tolong aku tadi akan dapat balasan baik, kalau tidak dari aku dari orang lain..amin...

 

 

 

 

Baca perbualan