Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Ni cerita 10 tentang dia..

 

Salam selembut puisi... Sukar sekali membiarkan jari-jari ini menari-nari di atas papan kekunci sehingga kini masih lagi menari. Entah bila akan berhenti. Jadi saya mengambil kesempatan di sini untuk menyingkap sehelai tabir melihat-lihat sesuatu yang boleh diceritakan pada semua ahli di sini. dari sebalik tabir itu saya lihat seorang pemuda dalam lingkungan 20an berada di bawah pohon beringin sedang mencatit2 di atas kertas. mungkin dia sedang mereka sebuah puisi.

sepengetahuan saya dialah anak jiran sebelah rumah yang bernama Khairulzuan bin Abd Majid. Dulu sama-sama belajar di Sek Keb Beranang kemudian Sek Men Keb Khir Johari. Namun dia kemudian berpindah ke Sek Men Keb Undang Jelebu. Dengar cerita dia sedang melanjutkan pelajaran di UPM dalam bidang Bac. Sains Komputer(Kejuruteraan Perisian) setelah mendapat Diploma Sains Komputer.

Dia yang saya kenali sebagai Paktam sejak dari sekolah rendah suka membaca, kami pernah sama-sama membaca buku Tenggelamnya Kapal Van Der Wijk oleh Hamka, Timulak Kapal Perang oleh Azmah Nordin dan macam-macam buku lagi. Sehingga satu hari dia menyatakan dia sangat berminat untuk menjadi penulis. Dan kini, dia sememangnya sedang menulis.

Semalam adik saya cerita puisi dia pernah terkeluar di Berita Minggu yang bertajuk Menuju Istana di Pelangi. Tak sia-sialah dia berguru dengan PM Dr. Lim Swee Tin di UPM sewaktu mengambil subjek Penglahiran Bakat Kreatif. Tahun ini juga dia pernah mengikuti Bengkel Penulisan Kreatif oleh Faisal Tehrani. Saya hanya mampu tersenyum mendengar cerita adik saya tu. Dalam hati hanya berdoa agar dia menjadi penulis yang berjaya pada suatu hari nanti.

Kelmarin abang saya beritahu yang Pak tam ni suka mendengar muzik nak pula lagu akustik2 ni, suka betul dia. Lagi satu Pak Tam ni dari dulu waktu kami bersama-sama di sekolah rendah dia dah layan dah lagu-lagu alternative. Time tu paling minat lagu kumpulan Blur dengan kumpulan The Stroke..hoho. Ada juga band-band underground time tu yang dah tak ingat nama dia.

Lupa pula nak bagitau yang dia tu suka tengok cerita drama jepun dan korea. Paling dia suka sekali cerita Dragon Zakura. Katanya, "Tengok cerita buat aku semangat nak study".

Saya suka tengok Pak Tam senyum. Hai gugur jantung bila tengok dia senyum. Pak TAm ni memang seorang yang suka senyum, tapi kalau dia marah. Senyap je satu hari. Nanti tetiba dia datang dia senyum. Pelik Pak Tam. Dulu pernah sekali saya terambil pensel 2B dia yang kontot dalam pensil box kayu ada gambar goofy. Sehari dia tak tegur saya. Tapi esoknya dia ok balik siap boleh berlawak-lawak.

Petang sudah pun melabuhkan tirainya dan saya lihat Paktam sudah pun berdiri. Mungkin hendak pulang ke rumahnya. Erm, saya pun nak bersiap untuk mandi. Tabir ini saya tutup semula. Terima kasih kalian yang sudi mendengar cerita saya ini. Wasalam

Baca perbualan