Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Personal: Sekitar Kuiz Program Pelancongan Pelajar (3P) 2009

 

Baru-baru ni saya menghadiri penutup Kuiz Program Pelancongan Pelajar (3P) peringkat negeri Terengganu. Tahniah buat SMK Kampung Nyior dari Dungun yang berjaya menyapu kejuaraan dengan bergaya. (Seorang peserta lelaki dia muka macam Que Haidar. Feewit!).

Soalan-soalan yang diajukan memang super susah! Kalau bukan memang dah buat kerja rumah. Tak dapek la nak jawab majoriti soalan.

Peringkat Kebangsaan kelak akan berlangsung di Terengganu juga. Bermakna sekolah yang menang tadi tak dapatlah berjalan-jalan melihat negeri orang. Hehe. Tak dapat juga nak tidur hotel apa semualah kut. Tak tahulah kalau penganjur ada sediakan kan.

Selain guru-guru, murid-murid sekolah dan media, hadirin cuma terdiri dari wakil-wakil agensi berkaitan pelancongan. Tak banyak pun. Ada lah dalam 7 8 agensi saja. Agensi saya merupakan salah satu yang dijemput, dengan saya sebagai wakil tunggal.

Saya jenguk-jenguk wakil agensi lain. Wah, semua berumur agak lanjut. Saya kira berjawatan pengarah. Semua saling mengenali dan dialukan oleh petugas majlis. Saya? Huu.. tak ada siapa hirau. Saya datang dan duduk di kerusi hadirin. Tak duduk pun di kerusi jemputan khas.

Hinggalah datang seorang lelaki menegur.

"Encik dari mana?"
"Maritim Malaysia"
"Ooh, belajar sana ke?"

Erk! Belajar? Ni bukan Akademi Laut Malaysia. Ini penguatkuasa.

"Eh, tak. Kerja!"

Lelaki tu macam tak puas hati.

"Jadi apa kat sana?"
"Pencacai Pentadbiran dan Kewangan."

Lagi dia terbeliak. Okey, saya faham. Jawatan saya selalunya dipegang orang yang umur dalam 35 tahun ke atas. Dia tengok saya bertubuh 27 dan berjiwa 22. Tentulah menimbulkan tandatanya.

Yeee bang, saya mangku je jawatan niii.. tak usahlah begitu terkejut.

"Pencacai? Encik ni umur berapa?"
"Dwe ploh tuwjoh"

Okey, dah terjawab kan? Haa.. eh tapi kenapa lelaki ni muka macam masih tak puas hati.
 
Er.. ye encik. Kenapa?

"Saya ingat kamu baru 18!"

Erk!

Moral:
Kalau pergi majlis begini, jangan nak harap orang kenal kita. Pergi kenalkan diri pada petugas majlis. Supaya senang ditunjuk tempat duduk yang betul.

18 bebb. 18 :p

Baca perbualan