Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Titiktumbuk Karya

 

Maafkan aku kalau salah bercakap.

Just nak share idea n buah fikiran.

Aku terfikir. Melalui pengalaman aku la kan..berkarya.

Karya tu luahan isihati, apa yang kita rasa. So mesti kita nak bagi org tahu dan ingat. Selain ia juga ialah definisi jiwa kita yang pastinya unik dan berbeza.

Dari menulis sampailah wat filem ke..kita mesti nak bagi org Nampak, org tertarik perhatian..nak bagi org dapat kongsi rasa hati kita. So, kita mesti ada sumthing yang kukuh sebagai alasan orang boleh ingat dan dapat faham.  Kalau tak..karya kita sia-sia dan kita takkan dpt kepuasan dari meluahkan rasahati itu. Sbb hidup ni adalah sharing. Kita akan rasa down.

 

So topic kali ni ialah ‘punchline’..ataupun ‘titiktumbuk’.. haha..tah ape tah melayu dia. kalau tengok dictionary selalu orang akan guna untuk wat lawak. Line yg wat cerita jadi kelaka.  Tapi bagi aku semua karya kena ada punchline kot..huhu

Dalam berkarya, aku slalu fikir apa yang aku boleh wat org ingat pasal karya tu. Macam aku penah cakap, aku akan cuba pastikan karya aku pop.  Ada sumthing..

Contoh termudah aku suka fikir mcmni. :

Sakit + sedih + luka = gila

Suka+ senyum + chenta = lompat tinggi

Dengki+ dendam + sakitmata + geram = nak baka rumah caha

Perut memulas + jamban + teran = flet roboh akibat taik besa macam bom.

Rindu+ sepi+ ranjang +lukisan = myelina..ehhh

Senang cerita, apakah ‘sumthing’ yg kita nak tunjuk kt orang tu. Yakni KEPUTUSAN setiap satu feel kita. Macam kalau kita dengar lagu, apakah yang menyebabkan kita ingat kat lagu tu? Sbb lirik dia ‘keci’ atau muzik dia unik..? mcmtu la jugak..

punchline akan membuat orang rasa 'sumthing'. ia akan 'mengontrol mood' karya kita. apa yg orang rasa lepas baca,lihat atau dengar karya kita.

Ofkoz kita tak nak wat ‘sumthing’ yang biasa. Kita kena wat sumthing yg luarbiasa. Then baru karya kita ada ‘titiktumbuk’ yang orang akan Nampak dan beri perhatian.

Punchline itulah yang membuat kan karya jadi POP atau tidak.

kn? :)

Baca perbualan