Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Reviu Tahajjud Cinta - Dato' Siti Nurhaliza

  • Rizzy
  • 14 years ago
  • 2,822

 

 



HOH..!

Tiba-tiba aku rasa nak wat reviu untuk album Siti Nurhaliza. Err..DATo’ Siti.

Setelah mendengar lagu-lagu yang ada dlm album ‘Tahajjud Cinta’, aku dapati album ini sgt sederhana.Tapi ada kelainan. Siti tampil dengan album Kerohanian.

Komen setiap lagu :

Ketika Cinta - lagu ni paling best bagi aku. Dia mcm membuai-buai jiwa. Start dengan seruling.Melodi dia sgt orchestra. Menaik-naik dari rendah ke tinggi..Banyak style tarik-tarik mcm suprano. Huwaaa..huwaa…~ Aaaa~ Haaaaaaa~ :P Lirik tang korus agak keci..sebutan mcm LAJU COMEL ..’ke….tika cinta memanggil…~’ …Rinnduuu..rinnduuuu..rinduuu…’ haha. SUKA. feel dia macam lagu dewa-dealova sikit.

Ku Percaya Ada Cinta - melodi dia eksperimental bagi aku. Masih orchestra style.Start dengan Cello. Part verse dia slow. Then masuk pre-korus dia tuka kord dan jadi rancak sikit. Then korus terus rancak habis. Sedikit suntikan padang pasir.’pandang,pandang alam ini… ~‘. Lirik dia cerita pasal orang yg ragu2 dengan Iman.Dan bila abis ada part macam adlib tapi part verse, siti nyanyi melodi lain yg syahdu slow. ‘…sejak mula ku percaya ada cinta…~’ SEDAP.

Pintu Rindu - melodi dia disauk dari salah satu selawat nabi. Memang lenggok habis la lagu ni. Ada harmoni tang hujung-hujung. Nice.

Tahajjud Cinta – lagu ni agak klise dgn lagu-lagu siti yg lama.Start dengan piano. Macam lagu ‘kau mawarku’ pun ada. Huhu. Lirik dia cerita pasal seorang hamba yg sesat diselamatkan oleh seorang yg baik.Tapi memang slow habis la. Syahdu je sampai habis. Kalau ngantok denga memang terus hilang ke alam mimpi .hehe.’..kau datang ketika duka…dan bintang bercahaya tunjuk ku ke jalan syurgaaa~’

Batasku Asaku – lirik dia cerita pasal diri seorang hawa bercakap pada si adamnya. Lagu ni orchestra style jugak. String dia banyak gila. Melodi dari part verse ke korus menaik-naik. Tinggi dan tinggi. Then ada jerit soprano jugak..Hooooo~ haaa~ . stendet kalau lagu slow pasti kita dapat dgr kelunakkan vocal penyanyi.

Ya Rasullullah – melodi dia macam penah dengar. Macam lagu Haddad Alwi pun ada. Macam ‘ tolama asykuroghomi…yaa nurol wujud~’ huhu.Ala lagu yg p.ramlee tu ’..alangkah indah di waktu pagi..’.aku rasa betul. Haha. Sebab lirik dia pun start dengan ‘..alangkah indahnya hidup ini…~’ tapi tang korus lain. Sedap gak.macam nasyid.

Asma-Ul-Husna – lagu nama-nama Allah. Melodi yang baru. Siti start nyanyi dengan ‘yaaa Raabbbii~’ SEDAP GILA.then istighfar  banyak kali. Then dia sebut satu-satu  ‘Ya Rahman….Ya rahim..’ Aku paling suka dengar bila siti sebut ‘ Ya Malikal Mulki dzul Jalali wal Ikram’ . SEDAP GILA. Huhu. Lagu ni wat aku senyum sampai habis. First time dgr Siti nyanyi Asma-ul-Husna. :)

Selawat – Lagu selawat nabi yang biasa kita dengar tu. ‘sallallahu ‘ala Muhammad…~’ . tapi Siti bawak memang POWER. Lenggok dia sgt smooth n mantap. SKILL. Ada suara lelaki lain nyanyi verse ke-2 selawat. Then Siti nyanyi sampai habis. Part tinggi Siti tarik memang menyentap jantung aku. Huhu. Aku dengar lagu ni keluar airmata bila Siti tarik ‘…sallallahu ‘alaihi wassalam…~’ last skali. SEDAP GILA.

Kesimpulannya, album ni LAIN. Walaupun sederhana, aku suka. Kita dapat dengar Siti sebut Nama Allah dan berselawat. Bagi aku satu usaha yg sangat bagus. Dari segi  vocal,projection,tone semua tak payah la cerita. MEMANG POWER. Aku sangat respect Siti dari segi dia menghayati seni dan bakat. Dia sgt focus. YEAHH..!

-ni album 2nd baru kn? yang lagi baru 'Lantera Timur' kn? hehe..oh yang tu belum denga habis lg.. :p


Baca perbualan