Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Jemarian Lahanat Menulis: Resipi Greek Salad dan Semester Akhir

 


feta cheese? what the what bak kata blogger favourite aku abang ijai. feta cheese ialah sejenis keju lembut, warna putih dengan lubang-lubang udara halus di dalamnya. dibuat dari susu kambing atau campuran susu kambing dan susu biri-biri, feta cheese dijual dalam larutan garam atau orang kampung aku panggil brine.


sabtu lepas, ayah aku bawa balik sebekas feta cheese dengan harapan anaknya yang inventive ini akan come out with something. well, inventive lah sangat. jadi aku buatlah greek salad. simple and yummy. jatuh mati menawan!

 

baik. nah resipinya.

 

daun salad kegemaran kamu (iceberg atau butterhead atau lollo biondi atau mixed salad)

tomato dibelah lapan atau cherry tomato

hirisan timun

black olive, capers (optional)

pistaschio (tumbuk kasar - care not to over-crush)

bawang merah besar - (ring-slice)

feta cheese cubes atau mild atau strong cheddar cubes (jangan pakai sliced cheese!)

honey vinaigrette (5 sudu virgin atau extra virgin olive oil, 5 sudu cuka buah, 2 sudu madu, secubit oregano)

garam dan serbuk lada hitam

 

 

daun salad dikoyakkan dengan tangan. jangan pakai pisau kerana oksidasi akan berlaku dan daun salad akan nampak kehitaman.

campur semua sesuka hati. 

dash with vinaigrette sebelum serve. jika mahu buat untuk buffet, cuma campur salad dan hidangkan vinaigrette asing. biar tamu kamu ambil sendiri.

kalau makan dengan pitta bread..fuh! best in the world money cannot buy. hah!

 

 

oh semester yang akan bermula beberapa hari saja lagi merupakan semester terahkir aku. aku harap aku cukup rajin dan bersedia. hahaha. okey, aku malas. tambah pula dengan keadaan aku yang akan menyewa rumah jauh di pedalaman. okey, tipu lagi. aku menyewa dii apartmen tiga bilik di sana. haih.

 


eks oh eks oh.


 

 

 

Baca perbualan