Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Membuat auto Watermark menggunakan Action Script (Step by step picture guide)

 


Saya ingin berkongsi cara membuat watermark menggunakan Photoshop di sini.
Untuk yang tak biasa menggunakan Photoshop,
jangan risau sebab saya akan sertakan gambar sekali.
Langkah demi langkah.


1. Buka gambar anda di Photoshop. (Ctrl + O).
Resize (Alt + Ctrl + I). Biasanya saya suka menggunakan size 800x600 pixel.


2.  Buka tetingkap Action Script. (Alt + F9)
Macam ni rupanya. Kalau dah buka, tak payah susah-susah nak tekan Alt + F9 tu lagi ok?

 



3. Tekan butang 'Create new action' pada bawah tetingkap itu. Rujuk gambar dibawah.


 
 

4. Satu tetingkap akan terbuka seperti gambar dibawah.


 
Untuk ruang Name tuliskan 'Watermark' dan Function Key, pilih mana-mana yang anda suka. Anda perlu INGAT butang yang dipilih. Untuk saya, saya pilih butang Ctrl + F8.

Kemudian, tekan butang RECORD



5. Pilih Font yang anda suka dan type kan watermark anda. 





6. Untuk kesan yang lebih menarik, pada layer Font.. tetapkan opacity 75% dan double click untuk tetapkan blending option. Saya tambah kesan drop shadow.

 



7. Tekan butang STOP untuk menamatkan action script yang anda rakamkan tadi. 

 


Siap!!!


Jadi, lepas ni..untuk automatic watermark..

Cuma buka gambar anda di Photoshop dan tekan butang yang anda tetapkan pada Function Key tadi.

Contoh, jika anda tetapkan F2, cuma tekan F2. Bagi saya, saya perlu tekan Ctrl+F8. 


Selamat mencuba!!






 
Nota kaki : Untuk hasil yang terbaik, pastikan setiap gambar menggunakan size yang sama seperti yang ditetapkan. Bagi  saya, 800x600 dah cukup baik.

 

Baca perbualan