Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Filem Melayu

 

Ok, Mantra sekarang di pawagam. Terus terang, aku belum tengok lagi dan tujuan tulis blog ni pun bukan nak kutuk filem Melayu, cuma aku terasa dah terlalu banyak pulak filem-filem berunsur seram yang disajikan buat peminat-peminat filem Melayu ni. Biasalah, demi nak untung kan. 

Terus terang aku cakapkan, aku memang bukan peminat filem Melayu (yang tipikal). Pada aku, pengisian-nya terlalu longgar seolah-olah mempermain-mainkan daya fikir penonton kita. (atau mmg penonton Malaysia berfikiran sedemikian rupa?). Pada aku, mungkin tak. Sebab dalam masa yang sama, banyak saja filem-filem Hollywood yang masih mencabar daya fikir laku jugak di pasaran (Avatar, Inception). ehem ehem.. Ok fine, memang yang ramai-ramai pegi tengok tu pun sebab efek dia yang canggih yang tak tercapai oleh film-maker kita lagi.

Tapi persoalannya, sampai bila kita nak bagi alasan sedemikian rupa? Filem Setem arahan/karya Kabir Bhatia pada aku cukup bijak dan penuh dengan aksi, Aku puas hati dengan Setem. Kalau nak kata hanya filem aksi ala Rempit saja yang akan mendapat perhatian, filem Cinta dan Sepi berjaya membuat para penonton lelaki pergi ke pawagam tanpa perlu dipaksa oleh awek mereka. Persoalannya di sini, sampai bila penerbit perlu mempersoalkan kebijaksanaan penonton dengan terus menyajikan kita filem-filem yang kurang intelek ini. (contoh perlu difikirkan sendiri oleh pembaca, aku tahu korang tahu~)

Dah tiba masa kita wujudkan/banyakkan golongan pemikir dalam lakunlayar kita. Penulis pun, kalau tak ada pengalaman dalam sesetengah bidang tu, mesti ada effort untuk buat kajian. Kalau di Hollywood, penulis ambil bertahun-tahun nak siapkan satu-satu karya mereka sebab kajian tu yang lama. Jangan buat skrip caca marba. Kalau boleh, nak buat cerita seram, semua fakta biar jelas dan dapat diterima secara baik oleh penonton. Jangan ikut syok sendiri saja. Kita pun mampu lahirkan karya segar macam Poltergeist, The Exorcism of Emily Rose. Mona Fendi? Jangan, nanti kene saman~ Kalau buat filem penyiasatan/pembunuhan/trailer, biar ada twist dan saspens yang berkesan. Macam filem Trauma, pada aku satu usaha yang perlu dipuji untuk Aziz M. Osman. Aziz M. Osman pada aku salah satu karyawan yang selalu ada idea yang original (tolak Senario please~). Kalau nak buat filem romantik komedi ke, kalau re-package idea lama, at least, kasilh skrip yang ketat dan pelakon yang hebat, ;P nak buat cerita komedi? Cukup-cukuplah lawak spastik, kan Senario? Mungkin boleh mintak nasihat Afdlin part ni. 

Sesuatu karya seni melambangkan bagaimana sosiologi dan antropologi satu-satu rakyat itu sendiri. Kalau kita tak dapat kejar teknologi canggih (CGI), at least kita mampu kejar kemampuan melahirkan karya-karya original dan tidak memperbodohkan penonton, Tambah-tambah dalam medium filem, ini lagi penting, Ramai yang tengok, ramai yang akan nilai. Banyak sangat novel-novel, cerpen-cerpen yang boleh diangkat menjadi filem. Karya-karya Ramlee Awang Murshid boleh saja dijadikan filem-filem thriller. Karya Original oleh H.M. Tuah pun seronok pada bacaan aku. Perlu ada faith yang tinggi oleh para penerbit ini untuk percaya, khalayak penonton kita, dah besar. Dah matang. Tak perlu digula-gulakan lagi.  

p/s: Malas nak sentuh soal duit. Kalau aku ada duit, mesti aku dah suruh Nizam Zakaria stop buat Hotel Mania, sebaliknya filemkan Awang Vampiro tak pun Halimunan.

p/s: I miss you, Yasmin Ahmad.

p/s: I know I'm nobody. Tak pernah buat filem pun. Tapi this is just IMHO. 

Baca perbualan