Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

kesilapan percintaan *full*

 

ramai orang cakap kalau tidur tak lena , mandi tak basah makan tak kenyang maknanya orang itu dah angau dan dilamun cinta.betul ke macam tu?

 

aku bukan orang yang arif dalam percintaan . sekarang ni pun masih single trang tang tang..hehe..

tapi sekarang sedikit sebanyak aku sedar kesilapan aku semasa bercinta . banyak sangat kot, tapi mungkin kita tak sedar kesilapan yang kita buat. Ini dari pengalaman aku lah, kalau korang nak share pun boleh..*_^

 

1. menganggap pasangan korang boleh terima korang seadanya - well memang lah dia terima kita based on who your are, tapi takkan  lah dia sanggup korang terus dengan sikap buruk korang . kalau nak tahu diri korang ade sikap buruk ke tak, cube korang list kan sikap baik dan sikap buruk korang dalam kertas , then korang fikir ,sanggup ke aku hidup gan orang macam ni?..mesti korang sedar yang korang patut berubah pastu..

 

berubah bukan sesuatu yang mudah, jangan putus asa.sikap buruk tak mendatangkan faedah pun untuk korang..

 

ni nasihat untuk aku gak..hee..

 

2. yang kedua , jangan harapkan pasangan kita show perasaan dia kat kita. kita pun kena tunjukkan yang kita memang sayang dia. Jangan buat benda-benda bukan dah lah ye..bak kata Dato' Dr. Mohd Fadzillah Kamsah :

jika mahu disayangi, beri kasih sayang kepada orang terlebih dahulu.

 

what u give is what u get.

 

 

 'cinta sejati daripada seorang perempuan memberi sayap kepada lelaki, sebaliknya cinta yang palsu memberi belenggu' 

Daer Oberderf

 

 

 

 

 

3. menganggap cinta itu sesuatu yang mengembirakan sedangkan setiap hubungan pasti ada pasang surutnya. Disebabkan tanggapan ini, ramai yang beralih arah apabila mula bosan dengan hubungan yang ada. Oleh itu, setiap pasangan perlu sedar yang setiap hubungan pasti ada cabaran , jadi jangan cepat melatah jika terdapat perselisihan faham..

Waktu ini lah kita perlu berlapang dada dan cuba bertolak ansur

 

4.jangan anggap kekasih korang terlalu sempurna k.. dia pun manusia biasa gak, mesti takkan lari dari wat kesilapan. Takut nanti sekali dia buat kesilapan korang tak leh terima dan kecewa sebab dia tak perfect sedangkan diri ko sendiri pun sama..lumrah manusia r tu nak cari manusia perfect , tapi please bangun dari tidur mu itu..memang tak de manusia perfect..hargai dia. terima kelemahan dan kelebihan diri dia.

 

 

5. satu lagi jangan dok gatai-gatai nak bandingkan kekasih korang gan ex2 korang tuh. Kang tak pasal-pasal clash,menangis tak berlagu lah korang. Selalu ingatkan diri korang kenapa korang pilih dia dulu, mesti korang akan tahu keistimewaan dia yang ex2 korang tak de. Tak ada orang yang suka dirinya dibandingkan dengan orang lain. Korang pun tak nak kena banding gan pompuan/lelaki lain , betol tak?

 

 

 

6. toksah terlampau bergantung dengan pasangan korang, live your life, tak perlulah nak report 24, 7 ape yang korang wat kat bf/ gf korang.. kalau bf/gf sporting tak pe gak.kalau kena bf/gf yang tak sporting , moody je semacam baik toksah.. better ko citer kat blog ni hah..hehee

 

Be independent k..kalau bergantung sgt kat lelaki/ perempuan nanti takut bila dia tinggalkan korang, kecewa, putus hati lak korang. Jangan jadi macam aku dah lah..hihi..terus lingkup spm gan final exam tahun 2 dulu..

 

Jadi orang yang menyenangkan pasangan, bukan menjadi beban.

 

 

7. last sekali, percaya qada dan qadar tuhan..believe atas pilihan Dia..banyak je kat dunia ni, bercinta bagai nak rak, tapi kahwin gan orang lain. mintak jauh la kan.Korang  doa mintak panjangkan jodoh korang n jaga hubungan gan ALLAH . 

 

 

 

 

inilah hasilnya selepas berkopel beberapa kali, alhamdulillah ALLAH pertemukan EX2 aku dulu, kalau tak mesti aku tak leh kongsi benda ni seme dengan korang 

 

ye tak..hihi

 

pape pun , jaga diri korang baek-baek..

doakan aku jugak k..

 

^_^

 

 

 

Baca perbualan