Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Kata Penjual Susu

 

"Nanti saya tunggu awak dekat simpang tu," laung si penjual susu sambil tersengih-sengih menampakkan sebarisan gigi yang terlalu putih. Mungkin dia terlebih minum susu. Mungkin dia suka minum susu.

"Nanti saya tunggu awak dekat simpang tu," laung si penjual susu, membicarakan tentang simpang. Eh, sebentar. Simpang? Simpang mana? Simpang apa? Tak sudah-sudah dengan simpang dia. Entahlah apa yang menarik sangat tentang simpang-simpang itu. Mana tak kurangnya padang aku ini. Ada rumput, ada air, ada pokok. Sekurang-kurangnya tak dihambat bahang matahari yang terkumpul di jalan batu.

"Nanti saya tunggu awak dekat simpang tu," laung si penjual susu tapi dia tak terus berlalu. Kaki kanannya yang diturunkan untuk mengangkat tongkat basikal terhenti separuh jalan, menolak angin. Matanya masih memandang aku. Tersenyum.

"Nanti saya tunggu awak dekat simpang tu," laung si penjual susu dengan nada ceria langsung membuatkan aku keliru pada lakunya kelmarin. Kelmarin, dia datang macam taufan. Di simpang itu jugalah. Dengan urat-urat kekar melingkar di dahinya dan peluh remis di hujung kelipatnya, dia datang bawa hujan.

"Nanti saya tunggu awak dekat simpang tu," laung si penjual susu dan serentak dengan itu aku nampak tanduk merah tumbuh dari celah ubun-ubunnya. Jantung aku terus berderap laju melihatkan tanduk itu. Makin merah tanduk itu mengakar, makin laju darahku mengalir. Terus aku meraba tanda parut yang masih bernanah di bibirku dan lebam-lebam yang terus membiru di pahaku.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Fantasi

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) uishhhhh.... pendek tapi dalam nyer makna!

    Val i challenge you to write a super short shortie, but just under 50 word! (selambe challenge org padahal diri sendiri tak buat!)
  • 2) err..ni cite pasal ape ek?mcm xbrape nk paham je..huhuhu..
  • 3) Val, tolong teja...otak dah beku sbb stress sgt kat ofis td..teja mcm kurang faham la....dah tak daya nak fikir lg mlm2 ni...
  • 4) erk. nice. ada konsep, tema and mesej. haha. short but good one! kudos to you.

    ala2 eksperimental pun ada juga. bestnya u can let ur imagination run wild.

  • (Penulis)
    5) hehe
    buang karan je korang pikir panjang-panjang
    val main tulis je ni
    apa saja yang melintas kat otak
    tak ada makna pun
    tapi kalau orang lain leh jumpa makna tu
    hebat!
  • 6) bler bc byk2 kali br paham. bgus val..nice story (:
  • 7) nice story
  • 8) memang mendalam btl maknanya.awal2 memang pk positif but xtau plak jd negatif perangai p'jual susu tu..chaiyo val..
  • 9) er..tak paham..pnjual susu tu setan ke sebenarnyer?

    hehehe..

    ke jin yg slalunyer g geget2 si pompuan ni?

    *eh,dia pompuankah?
  • 10) seram oh!
  • 11) oo..mule2 sy macam lambat sikit nak paham..
    baca kali kedua baru paham..
    pandai!
  • 12) err saya baca banyak kali pun still xfaham
    huhu

Cerpen-cerpen lain nukilan valium

Read all stories by valium