Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Satu cerita di SRK Jalan Kuantan 1989-91 : Dedikasi kepada rakan-rakan dan juniorku

  • 3
  • zamri
  • 15 years ago
  • 4,333
  • FREE

 

Apakah nostalgia kita ketika menyambut Eid pada zaman persekolahan?

Ketika saya bersekolah di SRK Jalan Kuantan, Kuala Lumpur, ada beberapa memori menarik. Saya kira ada yang masih diamalkan sehingga kini.

Para pelajar sekolah akan dikumpulkan di gelanggang badminton dari darjah satu hingga darjah enam. Para pengawas mengedarkan salinan lagu Selamat Hari Raya kepada semua. Baik Melayu, Cina dan India akan menyanyikan lagu itu bersama-sama. Kertas salinan lirik itu menggunakan kertas warna coklat, kami namakan kertas gelek.

Pengetua akan memberikan ucapan dan nasihat (yang cepat dilupakan kurang 24 jam). Tetapi nama mereka masih saya ingat, Mr Chandran dan Puan Kamariah. Nama Puan Kamariah mudah saya ingati kerana ia memudahkan saya menghafal hukum tajwid iaitu alif lam Qamariah apabila ustazah mengajar.

Malah saya pernah tersesat di taman perumahan di Setapak dan sesat betul-betul di hadapan rumahnya. Maka saya dan sahabat saya bernama Lutfi paksa rela beraya di rumah Puan Kamariah yang terkenal dengan kegarangannya.

Kita sambung cerita semula.

Kami akan beratur mengikut darjah masing-masing. Bersalam-salaman dengan semua guru. Selesai bersalam-salaman. Acara bersalam-salaman dengan para pelajar sekolah. Disebabkan ini bukan sekolah agama (para pelajar sekolah agama bakal beristigfar membaca entri ini), maka pelajar perempuan akan bersalaman dengan pelajar lelaki. Itu pun dipilih-pilih siapa yang dia suka siapa yang tidak. Golongan terpinggir atau loser akan duduk di tingkap memandang. Persis kumpulan pra-gengster di sekolah (macam cerita diri sendiri sahaja).

Salah satu saya ingat adalah Ida Mashani, anak pegawai polis. Dengan baju kurung putih dan selendang putih, saya kira pada ketika itu jika lagu Ayu nyanyian V.E sudah dicipta, memang beliaulah yang akan jadi fokus para pelajar lelaki. Ida akan membalut tangannya dengan selendang putih dan bersalam. Aduhai, zaman kanak-kanak yang jahil. Tetapi zaman itu kami tidak didedahkan dengan konsep kejahilan. Perkataan jahil pun tidak pernah dengar.

Di mana beliau sekarang? Oh sekarang sudah bergelar Puan Ida berkahwin dengan pelajar lelaki yang dikenali ketika zaman sekolah menengah. Mereka bertemu di Perak dan mendirikan rumahtangga tahun lalu. Puan Ida kini adalah juru x-ray di Hospital Ipoh. Jika Puan Ida membaca entri ini, saya masih menantikan koleksi gambar untuk saya pinjam dan scan. Realitinya, saya tidak ada satu pun gambar ketika zaman sekolah rendah. Tidak ada satu pun.

Kelas kami dalam sambutan pra Aidilfitri ini pasti tidak meriah tanpa seorang pelajar perempuan lagi. Beliau mempopularkan kelas kami kerana kakaknya seorang selebriti. Norsham Rahmat atau dikenali dengan nama popularnya Betty Rahmat. Beliau adalah adik kepada Erma Fatima dan Umie Aida.

Betty Rahmat menggilai set alat tulis Garfield. Dari buku, pensil warna sehinggalah beg semuanya wajah Garfield. Beliau bertambah popular kerana selalu tidak hadir ke sekolah kerana berlakon dalam filem Pengantin Popular. Ketika itu dunia hiburan melihat Ogy Datuk Ahmad Daud, Erma Fatima dan Eman Manan dalam skandal cinta yang berjaya dijadikan bahan hiburan ketika itu.

Apa lagi ya kenangan pada Hari Raya di SRK Jalan Kuantan?

Oh, pelajar akan mengedarkan kad Hari Raya. Saya tidak tahu sama ada cara ini masih popular atau sudah keluar daripada arus perdana. Pelajar akan menulis pantun;

Pecah kaca pecah gelas
Sudah baca harap balas.

Saya tidak dapat lupakan betapa buruknya tulisan saya menulis kad raya untuk seorang pelajar dalam kelas. Tulisan besar-besar dan bulat-bulat. Ada yang kata huruf a saya seperti bentuk sampan, huruf b saya seperti budak boyot. Entah macam-macam lagi. Memang loser sungguh ketika itu.

Malah ada juga pelajar gila memberi duit raya kepada kesemua 30 orang pelajar di sekolah. Pada awal pagi, kami mendapati ada sampul duit raya berwarna hijau di atas meja kami. Ada wang di dalamnya. Ada yang sudi bermurah hati memberikan satu sen kepada kami. Sayalah orang itu.

Kami tidaklah senakal pelajar sekarang yang berani bermain mercun di sekolah. Masih bertamadun dan rasional meskipun kebanyakkan mereka datang daripada rumah pangsa Pekeliling yang terkenal dengan rekod jenayah, dadah dan insiden bunuh diri.

Kenapa saya menulis mengenai kenangan di SRK Jalan Kuantan?

Kerana tiba-tiba jam 12 malam ini saya teringatkanya.

Selamat Hari Raya. Mahu saya sambung coretan Hari Raya lain? Jika ada maklumbalas di ruangan komen saya sambung. Bergantung kepada permintaan.

Nota: Saya sangat anti dengan kisah sekolah yang diada-adakan oleh pengarahnya dan tidak ada ciri keindahan memori pelajar sekolah rendah. Saya kasihankan para pelakon kanak-kanak yang diperbodoh-bodohkan dengan memori plastik. Mungkinkah saya perlu menulis novel untuk menangani isu kepalsuan ini?


Contoh-contoh blogger dari sekolah yang sama dan menghargai memori zaman sekolahnya

SRK Jalan Kuantan (2) - Class of 89′ Primary School Reunion
SRK Jalan Kuantan 2 (1983-1988)
ZAMRI MOHAMAD www.zamrimohamad.com/kerjayawanita

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Autobiografi

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) hehehehe zaman tu mesin xerox x meluas lagi digunakan. so cikgu akan buat fotokopi guna mesin gelek. hehehe

    kertas gelek tu recycle paper x silap.

    tulisan saya zaman sekolah pun super buruk. top 3 terburuk dlm kelas. haha! cikgu kelas siap kasi gelaran lagi untuk saya. malu nak sebut di sini. kohkoh.

  • (Penulis)
    2) Huhuhu mesin gelek guna kertas karbon berlubang-lubang.
  • 3) ehehhe..windu zaman darjah 4 dan 5.....

Cerpen-cerpen lain nukilan zamri

Read all stories by zamri