Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

gadis si tanda tanya

  • 6
  • kaseh
  • 16 years ago
  • 2,803
  • FREE

 

gadis itu selalu suka bertanya.

bertanya dan bertanya,kerana dia sering mempunyai persoalan yang merungkai relung pemikirannya;yang datang 24/7 tak henti-henti.mengapa?lalu harus bagaimana?pada siapa?argh!kenapa hidup hanya tentang itu;persoalan dan jawapan yang mungkin tak datang dalam total benar.

oleh sebab kegemaran dia yang satu ini,ayuh kita bahasakan dia sebagai gadis si tanda tanya.

begini,suatu hari di dalam hidupnya,dia didatangi ujian yang maha hebat.ibu yang tersayang jatuh sakit.kerana terlalu sibuk berfikir tentang seribu persoalan(yang padahal tak patut difikirkan),ini hasilnya-keberjauhan dengan keluarga sendiri,tahu-tahu berita sedih itu dikhabarkan ke dalam telinga,lalu dibenam dalam hati.

hidup gadis si tanda tanya sama sekali berubah.kalau dulu,segala yang berputar di dunia hanyalah tentang dia,dia dan persoalan yang kusut.tapi kini baru dia tahu bagaimana sewaktu dia sibuk mengusaikan segala persoalan yang remeh-temeh,konon-konon mengenal erti cinta,kawan dan hidup sebagai remaja yang konon cool,padahal disebaliknya inilah hidup yang dilalui mereka yang hidup di dunia yang lebih nyata.

setiap hari,sejak peristiwa itu ,gadis itu berusaha.memperbaiki segala yang dulu keruh.berdoa sebanyak mungkin.apa masih sempat?well,u never know what god prepared for us in the future unless u keep trying to live this life as we should be.gadis itu berpesan pada diri.

lama-kelamaan,doa gadis itu dah terjawab.mungkin bukan lah kerjenihan total diperolehinya.tapi baik dari sebelum itu.kesihatan ibu nya sudah bertambah baik.dan segala yang keruh sudah menjadi jernih.dan selama melalui waktu-waktu jatuh itu,memang gadis itu tak sempat langsung utk berfikir tentang persoalan apa sekalipun.sebab masa-masa itu sudah jadi macam "jatuh ditimpa tangga".satu demi satu terjadi,sampai ada di suatu saat,diri gadis itu sudah menjadi terlalu lemah utk berjuang.dia kini betul-betul tahu kehidupan ini macam mana.

gadis itu-yang dulunya gadis anak manja,cewek yang hanya tahu berhibur dan kemudian confuse dengan kehidupan dan persoalannya,kini tahu apa sebenarnya erti kehidupan.

sebab,tuhan dah berikan jawapan kepada semua persoalan dia selama ini.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Umum

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) apekah jawapannya?

    'jgn brfikir bnda remeh temeh tapi fokus on prior things 1st'? gitu? huhu

  • (Penulis)
    2) hahaha.pandai!sorry..memang tulisan saya agak sebu dan boring.adei.
  • 3) hey. welcome to kapasitor and selamat berposting :)

    uhum
    idea cerita macam tak berapa jelas. but ada sedikit tema.
    penceritaan ok je. lebih kurang mcm penulis nama valium dlm kapasitor ni.

    all in all. kena selalu menulis! :) asas ada, and banyak boleh explore utk improve.
  • 4) gadis itu siapa?
    cam mahu berkenalan lak dengannya? ada adik x? hak hak.

    okeh2, alhamdulillah dia belajar dari kesilapan.
  • 5) kadang kita selalu pikir bende yang x harus di pikir..
    persoalan yg datang kadangkala xperlukan jawapan...
    tiap orang berlainan care pemikirannye..
    ade org kate perkara A tak payah la pikir tapi bagi org lain mungkin perkara A tu penting...
    semua bergantung pada diri sendiri..
    banyak pikir kadang2 bagus n kadang2 buat semak pale je...
    nice story...
    daaa
  • 6) betul betul betul.. (gaya upin n ipin)

    lesson learnt: drpd pening2 pikir psl problem2yg dh terjadi, better kite berusaha utk selesaikn problem tu n berdoa supaya ia berakhir..

    terima kaseh.
    • bee
    • 16 years ago

Cerpen-cerpen lain nukilan kaseh

Read all stories by kaseh
No stories.