Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Tol Mistik

 

Kota Damansara, 2007.

Krakk! Tup! Tup!

Bunyi-bunyian dari perlanggaran tulang temulang aku melontarkan bunyi yang sungguh ekstravaganza. Urat-urat yang melingkar bersimpul, terlerai. Aku melontarkan nafas kelegaan. Akhirnya siap jugak.

Aku menutup semua application dan memadam semua suis mesin2 yang menggangu hidup aku sepanjang hari ni. Nak bagik komen ke, nak suh ubah ape ke, esok2 citer. Mahu balik, pastu tido. Aku melangkah keluar dari bilik editing. Sunyi. semua pegi shooting. Tinggalkan aku. Shit.
Aku memandang meja makan. Kosong. Sudin tak masak hari neh. Dem. Sudin mana? Neh mesti balik umah. Dem lagik. Aku memandang sofa. Ceh, tengah tido rupernya. Lapar weh. Malas nak balik umah tanpa mengisi perut dulu. Aku tidak mahu tido dalam kelaparan. Fakta mengatakan tido dalam kelaparan bole mengundang kegemukan. Oh tidak. Aku tidak mahu menjadi lebih gemuk. Cukuplah gemuk yang ada sekarang neh.

Aku mencapai telefon tangan, dan menaip sms.

"Malam ni jadik lepak weh. Mamak hujung. Jumpe sana"

Aku tutup suis lampu bilik editing. Menggalas beg hijau kusam feveret dan menjengket keluar dari opis seperti seorang perompak profesional. Tidak mahu menyedarkan Sudin dari tido lenanya. Nanti kalo die terbangun, banyak pulak tanyanya.

Aku tiba di mapley hujung dalam masa 1 minit. Sangat dekat dengan opis aku. Kalo jalan kaki 5 minit 14 saat je dah sampai. Tu pon bole siap singgah kedai majalah beli suwinggam.

Dipendekkan cerita, aku melepak dengan seorang member. Nasib baik aku tidak perlu menunggu lama, sebab opisnya mase tu juga berdekatan. Kami berborak dan mengutuk dan mengumpat apa sahaja yang terlintas di fikiran. Setelah hampir sejam lebih menebalkan buku dosa, aku meminta diri untuk pulang, walau ketika itu jam menunjukkan pukul 8.25pm. Sebelum pulang, member aku yang bermulut celupar berkata;

"Ko jaga-jaga sket drive balik tu, nanti terjumpa hantu...kikikiki"

Celaka. Tak perlu pls. Tengok ko pon da macam tengok hantu. kata aku didalam hati. Aku memandu pulang dengan rileknya. Bilangan kereta di jalanan biasa-biasa je.

Setibanya tayar haiwan beroda aku di tol Kota Damansara yang menghala masok ke NKVE, dengan tidak semena-menanya, hati aku tergerak melencongkan stereng ke lorong tol yang dihujung sekali. Eh, kenape eh? Padahal lorong tengah kosong je, tade orang. Baru aku terpikir, oh, mungkin nilai kredit Touch n Go aku tak cukup, cepat betul naluri aku detect. Otak aku pon takleh capture pasal tu lagik. Fine, cukup duit. Hahaha. Masa tu zaman forever tak cukup duit. Tak paham aku, sampai sekarang zaman macam tu tak habis2.

Selepas mengambil tiket, dengan kelajuan 10km/j, aku meneruskan perjalanan. Biasalah, lepas tol kan kene slow-slow. Ko ingat kete ko Evo nak pecut gear 5 trus?

50 meter dihadapan, dalam samar2 malam, mata aku menangkap sesuatu.

Neh apehal berbungkus diri tepi jalan neh?

Aku memperlahankan kenderaan. Gila perlahan. Lane paling tepi. Aku nampak sesuatu berbungkus dengan kain putih. Tinggi. Tinggi sangat. 2 kali tinggi seorang lelaki Malaysia yang normal. Kain putih yang membaluti makhluk itu bercalit2 dengan debu2 tanah. Terkuak sebahagian kain di bahagian mukanya. Aku pelik, aku tak rasa apa-apa time tu. Aku ingin lebih tahu. Semakin aku mendekati, aku nampak mukanya macam hangus terbakar. Dan aku nampak matanya. matanya melihat tajam kearah tol.

Budak-budak neh, tade kerja ke cuti sekolah neh?. Ade ke malam2 dressing macam pocong tepi highway?

Pocong? Pocong? Logik ke budak2 tinggi 2 kali manusia biasa? Dan kain yang membaluti tubuhnya itu terikat kemas. Takde unsur2 terhuyung hayang langsung. Dan siap ade efek kain beralun2 ditiup angin. Sumpah, aku nampak dengan mata kasar ini.

Pocong ke tu? Pocong? Dem! Eh tidak, astagfirullahalazim!

Aku tak tahu kenapa, mata aku tanak lepas dari memandang makhluk itu. Selepas aku melintasinya, baru lah bulu roma aku terus naik. Jangankan kata bulu roma, bulu ketiak, bulu hidung, bulu mata, bulu...ermm..semua bulu la naik. Jantung aku berdegup kencang. Kulit mulus ini mula merembeskan peluh yang bertong-tong. Hati aku tak sedap.Aku cuak gile!

Aku pandang cermin belakang. Makhluk itu masih berdiri, memandang ke arah tol. hui efek angin tu tak tahan. Kalah cgi sial. Tangan aku terketar-ketar. Tiba-tiba, aku lihat kereta belakang memberi high beam 2-3 kali dan terus memecut laju. Aku tengok jam, baru pukul 8.30pm. Tepat 8.30pm.

Weh makhluk misteri, kalo ye pon nak muncul, janganla time2 camneh. Neh peak hours neh, buletin utama pon tak habis lagik.

Aku pecut laju. Tapi kereta aku berat. Fukuaka betul! Kalo nak tumpang beri salam dulu pls! Aku bawak kete sehabis laju yang mungkin. Kata orang, kalo rasa2 mistik begitu, baca ayat 3 qul. Hurmm, jangankan 3 qul, al-fatihah pon aku bole lupa time tu! Selawat je aku mampu. sampai rumah, sepantas kilat aku masok rumah dan masok bilek dan kunci bilik.

Malam tu jugak nak jadik citer bertambah sedap, aku terpakse berseorangan sebab abang dan kakak ipar aku takde, balik Ipoh.

Huwarghhhh!!!

Alhamdulillah, tiada apa yang muncul sehingga siang.

Cuma, pada malam itu, sebelum aku tidur, aku dengar bunyi kerusi dihempas ke lantai. Luar bilik aku je.Luar bilik je bai!

Dan malam tu, aku tidur bukak lampu dan ditemani senaskah Quran.


Notakaki: Ini adalah kisah benar yang dialami oleh penulis sendiri. 2 bulan selepas itu, penulis berhenti kerja.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Saspens

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) ha ha. pocong at 830?
    aku rasa tu org buat patung je aa letak kipas kat ketiak dia kasi efek.

    kusi terempas? ha ha
    tu angin tolak aa, kusi jatuh. sbb takut ko dgr bukan2.

    (ok malam ni aku pun nak tido bukak lampu dengan naskhah quran jugak)

    grr!

  • (Penulis)
    2) huuuu...mungkin..

    tapi rajin betul org yg buat patung tu...

    mesti mekap artis yg buat...

    tsk..tsk..keji sungguh..
  • 3) aih... minggu ni eden tingga sorang kek umah nih ha... apo domam ekau bukak cito sogham ni? tp den ghaso bondo puteh tu tengok tol sobab dio tongah banci keto... tgk bapo banyak keto lalu time peak hours... sobab plannyo nak extend ghumah tol tu so takdo bottleneck... dio paka kain puteh sobab dio pantul cahayo... sonang nak nampak..

    eh tp ekau balik umah toghuih masuk umah ko? orang tuo kato kalu saspek bondo ikuk, patut poie amik wudhu kek lua umah dulu baghu masuk.. abih lo dio buek umah ekau jadi motel...

    (sambil bukak lampu dan tarik selimut selubung satu badan)
  • 4) ekau ni lan, balik umah kojonya online jo ko?
    gi tido la wei! esok kojo.

  • (Penulis)
    5) apo ko bondonyo banci keto tengoh2 malam jang oii...
    orang gilo jo buek kojo camtu...

    anyway, (aiceh....), mulio bobonar hati orang yang membanci tu..siap pakai kostum lagik..den saspek...

    orang tuo2 kato, kalo ekau balik umah kot2 raso ado mondo ikut, sebelum masok umah, ludah kiri kanan dulu. den nak ludah, tapi pikir balik, sok2 terpijak ludah sendiri plak..

    berito terbaru, ade orang cakap, da ado kes mcm neh sebelum neh, berlaku kat tempat yang samo gak..

    eh soram bulu kaki den mendonganyo...
  • 6) patut ekau bagi namo kek dio... lotak namo sufian ko.... ganesan ko... sonang nak cam bilo jumpo laie
  • 7) >e...pa hal wat ceta mlm2 ne(adeh..)

  • (Penulis)
    8) lann: den bagi namo dio supi supian. nnt kalo ekau jumpo dio..kim salam kat dio yoo...

    eDieca: bukan buat2 cite..memang citer betul..tak percaya pegi try...
  • 9) err...minta dijauhkan~~ alhamdulillah sampai hari ni tak kene lagi bnda2 cmnie..

    *serammmm*
  • 10) mintak simpang la dia sampai tol damansara!
  • 11) HAHAHAHHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!

    Ok, I kasik 4.
  • 12) minta dijauhkan jugakkkkkk...
  • 13) saya suka cerita seram. tlg share lagi cerita-cerita seperti ini. :D

  • (Penulis)
    14) syud: insyaAllah..mende2 camneh wujud ade sbb aa tu..suh bertobat...huhu

    sapina: ape?mintak die sampai ke simpang tol damansara?? kamu biar benar...lagik advance tu...

    siber: thanks anuar zain..nnt i beli album u yg terbaru ittew occay..

    njay: kate org..semakin jauh mende tu..semakin dekat ekceli sebenarnya...so cakap la.."mintak dekat..."

    demityuh: untuk kamu, bole saja...hahahaha
  • 15) hehehe...cis...hantu sggh pocong itu:p pkl 8.30 mlm plak tu...awal giler kuar...
  • 16) hantu tu nak elak jam kot.. tak pon rushing nak gi ikea
  • 17) gile ah pocong menjelma seawal mlm.err betul ke pocong tu?ataupon ade org tgh shooting di tepi haiwei tuh..huhuhu
  • 18) walaupun aku tak percaya hantu, tapi err... cerita ni buat aku fikir dua tiga kali, ada hantu ker?

    saspen dan laju....

    hehehe
  • 19) kikikikiki..
    ley plak dia pk bdk2 dressing cm pocong..
    hehehhehe...
  • 20) trrr.... (terketar-ketar tgn nak tulis)
    t..tak...takut la..
    cc..camne nn.. nni??
    ss..ser..seramm sangat..
    sss..sy ni.. llemah..sssemmangaat..
    trrr....
  • 21) awak ni
    sekalipun saye tau cite ni seram
    tapi saye tetap rase kelaka
    haha

    tp seram weih
  • 22) haha..lawak..lawak...
    aku syak polis yg buat..
    letak hantu pas tol..
    bila da cuak secara x langsung kelajuan kereta akan ditingkatkan secara mendadak..
    time tu mmg polis senyum je sambil mengira keuntungan saman speed trap..hehe..

    p/s:ampun polis...jgn tembak saya ok..

Cerpen-cerpen lain nukilan nutsdecoco

Read all stories by nutsdecoco