Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Kerna Kau, Ibuku...

 

Astaghfirullah

Aku tersedar dari mimpi ku, mimpi yang cukup memeritkan dan tak sanggup untuk aku teruskan tidurku. Sesungguhnya jika mimpi-mimpi itu benar berlaku, pasti binggung dan gila dibuatnya, pasti hilang kekuatan dan semangat untuk hidup di dunia fana ini. Apakah hikmah disebalik mainan tidur ku itu?

 

Perlukah aku kehilangan IBU ku?

 

Sememangnya sukar untuk ku terima kenyataan itu, walaupun hanya hadir dalam mimpi. Sukar… Tiada persiapan lansung untuk itu untuk menyambut hari-hari berikutnya.

 

Ku langkahkan kaki lemah ku untuk berwuduk, persiapan mengadap Yang Esa. Solatku tak seperti biasa, doa qunut ku tak selaju roket seperti biasa, rukuk dan sujud ku tak seperti ayam mematuk bumi seperti biasa. Hari ini aku tak mengejar tidur seperti biasa, mainan tidur tadi masih di benak ku lantas menghilangkan keinginan untuk menyorok di bawah selimut kembali.

 

Selepas berdoa kepada Ar-Rahim, aku duduk di atas sejadah.. Berfikir..

 

Hari ini bila ku buka mata, ibu masih bersamaku.

Perasaan ku selamat, lega dan cinta.

Apa yang bakal ku rasa kalau ibu TIADA?

Adakah sama perasaannya seperti bila aku sesat di Subang Parade ketika kecil dulu?

Takut, sunyi, kelam, gusar dan kosong.

Tapi aku perlu sedar, bahawa tiada yang ciptaan-Nya akan kekal melainkan Dia yang Esa, Magrifah-Nya pasti mencapai kita. Samada ibu akan pergi dahulu atau aku yang bakal mengadap-Nya dahulu, itu adalah kenyataan yang perlu ku terima. Tapi sebelum kami terpisah, apakah yang telah ku berikan pada ibu?

 

Tengkingan dan kata-kata maki sebagai balasan teguran ibu?

Surat aduan disiplin selepas dia menghantar ke sekolah?

Atau kotak-kotak rokok yang dibeli dari duit belanja yang diberikan ibu?

Panggilan telefon meminta wang belanja ketika di asrama?

Atau pun bunyi hentaman dan hempasan pintu bilik bila dimarah ibu?

 

Ibu pula??

Ibu tak pernah mengeluh kesakitan bila mengandungkan aku..dia kata dia sanggup demi aku.

Ibu tak pernah mengeluh kesedihan apabila dimarah bos bila menghantarku ke sekolah ketika waktu kerja.. dia kata tak nak aku berpeluh ke sekolah.

Ibu tak pernah mengeluh kelaparan apabila makan roti kosong bila aku mintak KFC di tengah-tengah bulan.. dia kata dia dah kenyang walaupun tak makan dari pagi.

Ibu tak pernah mengeluh keletihan bila terpaksa berjalan kaki balik ke rumah di tengahari terik kerana tak menyuruh aku ambil.. dia kata dia tak mahu menyusahkan ku.

Ibu tak pernah mengeluh kecewa bila ku tunjuk surat buang sekolah.. dia kata dekat cikgu dia tak reti didik anak.

 

 

Tak mampu ku ukur dan menimbang keagungan kasih sayang dan jasamu selama ini kerana kasih ibu adalah kurniaan dari-Nya, kasih ibu itu tulus, kasih ibu itu sejati, kasih itu abadi hingga nafas terhenti. Di hujung subuh itu sebelum ku lipat sejadah, ku hadiahkan ibu sekalung doa..

 

 

Ya ALLAH…
Rendahkanlah suaraku bagi ibuku…
Perindahlah ucapanku di depan ibuku …
Lunakkanlah watakku terhadap ibuku dan
Lembutkan hatiku untuk ibuku …

Ya ALLAH…
Berilah ibuku balasan yang sebaik-baiknya,
atas didikannya padaku…
dan Pahala yang besar
atas kesayangannyayang di limpahkan padaku…
peliharalah ibuku sebagaimana mereka memeliharaku…

Ya ALLAH…
Apa saja gangguan yang telah dia rasakan
atau kesusahan yang dia deritakan kerana aku,
atau hilangnya sesuatu hak dia kerana perbuatanku,
jadikanlah itu semua penyebab runtuhnya dosa-dosanya
dan bertambahnya pahala kebaikannya
dengan perkenan-MU ya ALLAH…
hanya ENGKAULAH
yang berhak membalas kejahatan dengan kebaikan berlipat ganda…

Ya ALLAH…
Bila magfirah-MU telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah ibuku
memberi syafa’at untukku….
Tetapi jika sebaliknya,
maka izinkanlah aku memberi syafa’at untuk ibuku,
sehingga kami berkumpul bersama dengan santunan-MU
di tempat kediaman yang dinaungi kemulian-MU,
ampunan-MU serta rahmat-MU…
Sesungguhnya ENGKAUlah yang memiliki Kurnia Maha Agung,
serta anugerah yang tak berakhir dan
ENGKAUlah yang Maha Pengasih di antara semua pengasih…

Amiiin Ya Rabbal ‘Alamiiin…”

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Fantasi

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account


  • (Penulis)
    1)

    Ini adalah comeback saya dlm menulis cerpen selepas hampir 3-4 tahun berhenti menulis cerpen.. agak lama

    Saya amat mengharapkan komen-komen utk memperbaiki penulisan in the future.. 

  • 2)

    sy raser sy insaflah....huhuhu..x nak wat jahat dah....

  • 3) insafnye rase. nk g bace buku ah!
  • 4) syurga di bawah telapak kaki ibu :)

  • (Penulis)
    5)

    terkandungnya kita ini membawa darah ibu dan bapa..so jgn memalukan dorg~

     

    p/s: aku jd kachak pun sbab darah org..heheheCool

Cerpen-cerpen lain nukilan greyOrked

Read all stories by greyOrked
No stories.