Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Hati ini bukan milikmu

  • 7
  • eian
  • 15 years ago
  • 3,981
  • FREE

 

Aku masih memegang kad itu..yang telah basah dengan deraian airmataku...kenapa?..Risyad..aku menyukaimu dari awal perkenalan kita semasa minggu orientasi..tapi aku hanya bermain dengan perasaan dan aku tahu hakikatnya kau hanya mencintai Haryani..itu adalah pasti sehingga kau menderita kerana ditinggalkannya pada suatu ketika..setiap saat dan nafasku ketika itu hanya ada namamu..sampai begitu sekali perasaanku terhadapmu..betapa bodoh dan naif aku kerna mencintaimu melebihi Penciptaku..Ya Allah, mungkin ini adalah balasan untukku..

Aku mulai mendekati dia ketika aku ditakdirkan terlibat dalam tugasan berkumpulan bersamanya...aku rasa sangat seronok dan bersemangat ketika itu..lagi bestnya dapat bercakap dengannya yang selama ini aku hanya dapat melihatnya dari jauh..kenangan itu terpahat dihatiku untuk selamanya..

"Risyad, macam mana nak guna autocad ni?"tanyaku.."Ok, ha ni ade manual instructions..mungkin boleh membantu awak?..Saya pun baru nak cuba-cuba buat, nanti boleh la kita share apa yang kita dapat". Tiba-tiba kulihat ada bayangan seorang perempuan yang sangat ayu dan menyapa kami "Assalamualiakum semua!"sapanya pada kami semua dan dapat kulihat sinar mata yang bersinar-sinar dari wajah Risyad dan dapat kurasa dia adalah teman wanita Risyad yang pernah ku curi-curi dengar melalui perbualan antara Risyad dan Syafi.."Memang cantik dan baik"kata hatiku..dia memiliki segalanya berbanding dengan aku..aku hanya seorang gadis dari kampung yang kurang dari segala-galanya..berbanding dengan Haryani yang datangnya dari keluarga berada dan dididik dengan penuh kasih sayang dengan berpaksikan agama Allah...Subhanallah..cantiknya dia bukan sahaja dari luaran malahan dalamannya dan digandingkan bersama Risyad yang mukanya ala-ala Cina dan Arab..memang secocok.."Hai, saya Haryani, awak?"..Saya Maryam, awak ambil kejuruteraan jugak ke?".."Tak la, saya ambil medical..tak pernah nampak awak sebelum ni..""Oh, saya dulu kumpulan lain, tapi disebabkan lecturer yang divide kumpulan so dapatla satu group ngan diorang"."Yani tau tak Maryam ni every sem is the best student fakulti tau..smart and cute gal".."Kitaorang seronok tau bila lecturer masukkan dia dalam group kami"..Hafiz menyampuk..aku malu..."Eh, takde la..aku..eh jom makan lapar la.."..Mereka semua memandang aku terlopong dan ketawa terbahak-bahak..bermula persahabatan kami...

"Kalu aku panggil ko Yam bole?" Risyad.."Ingat aku aYAM".."Haryani".."Kenapa?".."Dia akan sambung ke UK untuk buat master"..So..."Aku tak mau dia pergi sebab bekas kekasihnya belajar ditempat yang sama.".."Ko ni, ko tak percaya pada takdir ke?..kalau dia sememangnya dijodohkan untuk ko walau ape pon dia tetap menjadi milik kau..percaya la pada ketentuan Ilahi..beri peluang pada dia selagi diberi peluang untuknya..nti kalu masa akan datang..takut-takut nanti dia salahkan kau..so macammana?".."Ok-ok aku bagi la dia pergi, aku gaduh dengan dia pasal ni, ko tau tak aku kalau tanpa dia dalam hidup aku..aku rase dunia aku kosong dan gelap gelita"..Gelap gelita? begitu juga dengan aku tanpa kau Risyad dunia aku tak berwarna..tapi ape yang sangat membahagiakan dalam hidup aku adalah melihat senyumanmu..walaupun bukan untukku "Ala lagipun kita kan dah semester akhir, nanti ko apply la nak buat master kat sana..aku..aku..doakan kau bahagia".."Terima kasih Maryam Binti Adam..aku sayang kau..Aku Sayang Kau..ianya masih terngiang-ngiang ditelingaku sehingga kini...Air hujan yang turun tiba-tiba seolah-olah memahami perasaanku ketika itu..selebat mana ia mencurah sebanyak itu juga perasaan hatiku dan tiba-tiba manik-manik jernih itu bertaburan akhirnya..sambung nanti la yek..

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Cinta

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) jgn lupe sambung yer, idea dah ade, cume mungkin boleh diolah menjadi lebih baik
  • 2) hehe
    selamat mula menulis!
    rajin-rajin la membaca dan mengomen karya orang lain juga ya!
  • 3) ni ceringkas ker?erm,,,xtau nk kata ape..
  • 4) ehem, ehem...

    datang membaca. selamat menulis dan menyambung cerita ini...
  • 5) datang membaca
  • 6) Permulaan yang bagus..ader konflik di situ..cuma, kalau part dialog tue eloknya di asingkan dari perenggan..cuba rujuk pada karya2 orang lain yang lebih lama menulis..overall...nice..

  • (Penulis)
    7) terima kasih..i dont have a lots of time..so ade sape nak sbgkan cerita ni..dipersilakan..i really appreciated..

Cerpen-cerpen lain nukilan eian

Read all stories by eian
No stories.