Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Underneath the umbrella

  • 4
  • fadly
  • 14 years ago
  • 2,990
  • FREE

 

"You..."

"Ye..?"

"Hari ni you balik macam mana?"

"I naik bas lah, macam biasa."

"I teman you boleh?"

"My pleasure."

"No, the pleasure is mine. I'll wait down your office around 6 okay?"

"Okay, dah sampai nanti let me know tau. See ya."

Jam tangan gua sudah hampir jam 6 petang, tapi sebenarnya jam gua cepat sepuluh minit dari waktu masihi, konon-konon nak saiko diri sendiri lah sepuluh minit awal. Banyak kali gagal juga. Oke, ada sepuluh minit lagi nak siapkan surat-surat rasmi ni. Gua perah tenaga-tenaga terakhir nak siapkan kerja sebelum jam 6 berdenting.

Siap! Gua tengok jam dekat skrin komputer, 6.01 PM. Caya lah.

"You.. I dah nak gerak pergi ofis you ni. See you in about 10 minutes okay?"

"Okay, I nak kunci ofis kejap. See you downstairs."

Gua pun turun daripada ofis.

Hujan. Alamak.

"You, hujan lah. Kat ofis you ada payung tak?"

"Tak ada lah you. Tak apa lah, kita redah aja."

"You, kalau nak romantik-romantik pun, basah kuyup kejap lagi."

"Mengada."

Gua berjalan bawah hujan renyai-renyai. Tak boleh jadi ni, nanti demam pula hujan-hujan macam ni.

Gua pantas melangkah ke kedai alat tulis Jasema yang gua dah nampak papan tanda dari jauh lagi. Mamak punya bisnes mesti nak lambang besar-besar, dasar Hindustan.

"Macha, payung ada jual?"

"Sana belakang boss.", sambil dia tunjuk arah belakang ceruk kedai dia.

Celaka, kau tindas payung letak kat belakang kedai kau. Yang kat depan ni semua kau letak majalah-majalah gambar perempuan pakai seluar dalam baring tepi kolam lah, majalah Mangga tak bertamadun lah, apa lah, getas hati gua. Lantak lah, lu punya kedai, gua apa peduli.

Gua sambar payung yang paling kecil boleh muat dalam poket, bayar kat mamak tu lepas tu gua melangkah pantas.

Truut... Truut... (sms)

"You, macam lebat aja hujan ni." Gua tak reply.

He he he, gua dah cakap. Nasib baik gua sudah beli itu payung.

Sampai. Senyum lebar gua nampak buah hati. Rasa nak lari kuat-kuat, lompat, peluk. Tapi bila gua bayangkan balik tindakan tu, gua rasa mungking patah riuk dia nanti. Gua tangguhkan dulu niat tu.

"Hai...", gua sengih-sengih tak tentu pasal. Biasalah, nervous beb. Ya Allah mata dia cantiknya...

"Hai. Hujan lah, tapi tak apa kita jalan aja lah ye.."

"I tak kisah. I bawa payung. You lah jalan dalam hujan, you tak kisah ke?"

"You tak nak kongsi payung you dengan I ke?", dia buat-buat muka merajuk manja.

Yes! Memang sengaja gua beli payung paling kecil kat kedai mamak tu, satu sebab boleh letak dalam poket macam gua cakap tadi, dua sebab baru lah boleh jalan rapat-rapat dalam hujan. Pehh memang terbaik idea gua.

"Ha ha ha I gurau aja. Mestilah nak kongsi dengan you.. Apa lah you ni.", dalam hati gua ada bunga api. Tapi gua tak tahu lah bunga api boleh menyala dalam hujan atau tak.

Kitaorang pun jalan bawah payung, berpegangan tangan, dalam hujan. Sumpah gua tak pernah buat lagi benda tu, kira sebelum ni gua virgin lagi lah bab jalan bawah payung dengan gadis waktu hujan.

Dalam hati ada taman bunga dan bunga api meletup-letup...




Dem yuh!

http://demyuh.blogspot.com

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Cinta

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) hoho nakal lu ni fadly. ni yang abg jojots rasa nak tarbiyah lu ni.
    (eh bape ah harga payung tu tadi? gua nak beli gak ah)

  • (Penulis)
    2) Gua memang nakal bang. Ada sebab nama gua BudakNakal. Ho ho ho.

    Tak payah tarbiyah gua, semua orang pun 'nakal'.

    Payung harga RM10.90. Dia boleh sumbat-sumbat lipat-lipat jadi kecil lebih kurang saiz tin coca-cola yang ditingkatkan sebanyak dua tin. Memang caya.
  • 3) ehem, ehem... ada-ada sahaja budak-budak ni... hehehe... caha, awak nak beli payuyng tu buat apa? pakai baju hujan sudah...
  • 4) ahahahha...caha nak beli payung utk prektis...... *sblm die pon wat camtu*

Cerpen-cerpen lain nukilan fadly

Read all stories by fadly
No stories.