Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

[Cerpen] Sekudus Kasihmu Kuperlukan #9

 



Hari berganti hari. Bulan berganti bulan. Namun, khabar Ameen langsung tidak kedengaran oleh Pak Roslan dan Mak Nor. Kali terakhir Ameen menghubungi mereka ketika dia memberitahu bahawa dia mendapat tawaran untuk berkerja di Mesir. Sejak panggilan terakhir itu, Ameen sepi begitu sahaja. Pernah juga Pak Roslan meminta tolong Aruddin, anak jati Kampung Umas, yang bekerja berdekatan dengan Compleks MAS untuk mencari Ameen. Hasilnya, hampa. Ameen tetap gagal ditemui.

Petang itu, selepas Pak Roslan pulang dari kebun sebelah rumahnya, dia berehat di beranda rumah. Mak Nor datang dari dapur dengan membawa dulang yang berisi cempedak goreng dan kopi kosong.

“Abang ada dengar apa-apa berita pasal Ameen?” tanya Mak Nor selepas menghidangkan juadah ringan itu.

Riak Pak Roslan berubah apabila nama Ameen disebut. “Biarlah dia, Nor. Dah dia buat pilihan tak nak hubungi kita, apa boleh buat,” ujarnya seakan-akan berputus harapan.

Mak Nor mengeluh kecil. Dilarikannya pandangan kepada Ruhaidah yang sibuk bermain dengan sepupu-sepupunya di laman rumah. “Nor kesian dengan Aida tu. Dah dekat empat bulan dia tak nampak abahnya. Mesti dia rindu nak berjumpa dengan Ameen.”

Mak Nor teringat ketika Aya Safiyyah – kakak keempat Ameen – bersama keluarganya sampai ke rumah, Ruhaidah melompat-lompat gembira kerana menyangka abahnya turut berada di dalam kereta. Sungguh menyayat hati apabila anak kecil itu menangis di belakang pintu sebaik mendapati Ameen tidak bersama dengan mak ciknya. Mujur Aya Safiyyah pandai memujuk, berhenti juga tangisan Ruhaidah.

“Ameen, Ameen. Di mana kau sekarang, nak,” luah Mak Nor perlahan.

“Mak, ayah. Termenung jauh nampak. Teringat kenangan manis masa muda-muda ke?” sapa Ikmal, suami Aya Safiyyah, dengan nada mengusik.

“Merepek je kamu ni, Ikmal. Mak dengan ayah mana ada kenangan muda-muda macam zaman kamu sekarang. Dulu takde dating-dating, terus je kahwin ikut pilihan keluarga,” sangkal Mak Nor terhadap pertanyaan menantunya tadi. Diliriknya pandangan ke arah suaminya. Pak Roslan sekadar senyum buat tak tahu walaupun mereka juga mempunyai kenangan indah sewaktu diperkenalkan.

“Habis tu, mak dengan ayah menungkan apa tadi?”

“Pasal adik engkau, Ameen,” jawab Pak Roslan. “…pasal Ruhaidah.”

Ikmal mengangguk faham. “Saya pun hairanlah mak, ayah. Ameen tu yang saya kenal selama ni, baik jer orangnya. Sejuk jer hati kalau berbual dengan dia. Mungkin dia nak lupakan cerita sedih dengan arwah bini dia kot.”

“Mak dengan ayah pun tak tahulah pasal apa dia hilang macam tu jer. Kalau iya pun nak lupakan pasal kisah sedih isteri dia, takkanlah keluarga dia yang masih hidup pun dia nak lupakan. Tu, anak dia tu. Kesian mak tengok asyik-asyik tanya pasal abah dia,” ujar Mak Nor terus-terang.


“Tapi mak, saya kagum dengan cara Ameen didik anak dia tu,” Ikmal memandang Ruhaidah yang ketika itu berlari berkejar-kejaran dengan tiga orang anaknya. “Malam tadi sewaktu saya nak ke tandas, saya nampak Aida tengah solat di bilik solat. Ajaib sungguh tengok anak berusia tiga tahun macam tu dah pandai bangun malam.”

Pak Roslan tersenyum bangga. Bangga mempunyai cucu yang nampak ciri-ciri solehah. “Mula-mula ayah dengan mak pun terkejut jugak dengan Aida yang bangun solat tiap-tiap malam. Kami ingatkan dia mengingau rindukan abahnya. Rupa-rupanya dia solat. Pasal tu ayah sengaja rendahkan suis lampu dekat dengan lantai. Supaya senang dia nak buka lampu. Aida cakap, makruh solat dalam gelap.”

“Mak rasa dia dah terbiasa dengan macam tu waktu dengan umi dan abah dia. Ameen tu malam-malam kejutkan Aeesya qiamullail. Tak pun Aeesya yang kejutkan Ameen. Lepas tu, Ameen angkat Aeesya untuk ambil wuduk dan solat bersama-sama,” jelas Mak Nor bersungguh-sungguh.

Akan tetapi, tiada siapa yang cuba mengaitkan kelahiran Ruhaidah dengan ikhtiar-ikhtiar yang diamalkan Ameen dan Aeesya semasa Ruhaidah dalam kandungan. Mereka berdua tidak pernah putus-putus mendoakan agar zuriat mereka menjadi generasi al-Quran yang sejati. Pelbagai lagi amalan yang dilakukan seperti pemakanan berkhasiat dalam Islam, alunan ayat-ayat suci Quran, dan banyak lagi.

Mungkin kerana asbab itu jugalah Ruhaidah mudah menghafal bacaan-bacaan dalam solat yang diajar abahnya (kini Mak Nor dan Pak Roslan) mahupun surah-surah dalam al-Quran. Perkara ini tidak mustahil jika diusahakan berserta doa yang sungguh-sungguh. Subhanallah!

Tiba-tiba, mereka bertiga dikejutkan dengan deringan telefon di dalam rumah. Mak Nor bergegas menganggkat gagang. Selepas beberapa minit, dia keluar dengan riak muka yang sukar ditafsir (sama ada gembira, sedih, terkejut). “Azman dengan isterinya telefon dari Mekah. Mereka nampak Ameen di sana berpakaian ihram, menunaikan haji.”

bersambung...

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Cinta

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) wah.... comel betul 3 tahun bangun solat malam. haih, bersihnya hati~~~
  • 2) alhamdulillah...

Cerpen-cerpen lain nukilan aminmuslim

Read all stories by aminmuslim