Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

review sebuah drama yang mempunyai faktor melissa

 

semalam pukol 12.30am ke atas aku tgk tele movie/drama melayu yg lame dulu, disiarkan kembali kt tv3. citer brbentuk keagamaan, maybe sempene maulidur rasul gamaknye. klu korg nk tgk m. rajoli mase mude korang boleh la ushar citer ni. tibe ushar...


citer ni basikally lakonan die mantap2 (subjektif ni) olih pelakon2 tanah air yg dah femes dah pade mase tu (zaman lepas al-arqam dibubarkan dulu), kecuali pelakon daripade penduduk kampong dalam citer tu yg statik mcm batang kayu or mcm tgh buat tarian robot. dan dialog die pun agak bernas cam best gak la..


tapi yg cam cipan kene langgar lori tu ialah jalan citer die yg di short cut gile babi punye mase ending citer tu... aku dok pikir maybe gak tv3 yg edit potong citer tu sampai short cut die dinamekan sebagai short cut gile babeng punye memutuskan keenakkan aku menghayati citer nih mlm semalam!!


salah satu kekuatan citer ni selain daripade citer die yg menarik ialah melissa saila yg berlakon sebagai sakinah yg pakai tudung labuh, dan beliau merupekan satu2nye pompuan yg paling or satu2nye pompuan yg cun dalam citer ni dari mule sampai abis, jike tak keterlaluan.


ok lah, meh sini aku citer storyline die: kt sebuah kg ade sorg ustat yg alim2 kucing (m. rajoli) mengaku kononnye die ni ade hikmat boleh dpt kasyaf dan boleh nampak mahluk ghaib iaitu seorang wali yg halimunan kononnye sentiase mengekori dan memerhatikan si ustat yg namenye zaki ni. menurut ustat zaki wali ghaib tu selalu membisik kan kasyaf dan ilmu ladunni kepade beliau.


ustat zaki dalam citer ni amat mempersonakan dgn sifat tenang dan berhikmah beliau dan baik hati, apetah lagi dgn hadis2 dan ayatul quran yg dipertuturkan dgn fasih, dan sebaik2 huraian. gempak doh m.rajoli bwk watak nih!


ustat zaki (atau panggilan manje aku ialah abg zack) adelah pemimpin dakwah dan tarbiyah islam kt kg tu, so ape2 mende yg diorng buat akan di terjemahkan sebagai jihad dan ganjarannye adelah sorga.


abg zack ade 4 org isteri. suatu hari mase isteri tua abg zack pegi berdakwah bini tua die tu terpijak kace mase keje kat kebun kacang so kaki die sakit tak dapat kuar rumah nk gi join program yg dikelolakan oleh abg zack.


malam tu abg zack balik rumah bini tua die n die baru perasan bini die sakit kaki, tapi menolak permintaan bini die supaye dibawe ke klinik dgn alasan die sakit tu biase2 je. walaupun sebenarnye alasan die yg sebenarnye ialah sbb bini tua die tu dah bosan dan tak cun dah.


lagi satu bile bini tua die bagitau die mlm ni giliran abg zack meniduri die, abg zack pun bg alasan yg same, iaitu kene mengetuai majlis qiamullail dan sesi orientasi ahli2 baru (mmg tak bleh blah tol aku!!)


so bile bini tua die tak muncul kat majlis ilmu abg zack telah menempelak bini tua die sebagai tak tunjuk semangat jihad dan tak tunjuk contoh yg baik kepade isteri2 penduduk kg lain.


die kate bini die telah memalukan die jugak dan tidak taat kepade die sebagai suami, make dijatuhkan hukum derhake. padehal abg zack tak bagi tau pun kt diorang yg bini die tak dpt dtg sebab sakit.


so tetibe la plak abg zack minat kat sakinah yg cun melecun tu dan dapat sokongan org2 kanan die supaye die berkahwin je dgn sakinah aka melissa saila tu. (huh, tak puas hati aku doh!). alasan abg zack ialah die kene kawin ngn melissa supaye tak timbul fitnah bile die dgn leissa saila yg jugak pemimpin kaum pompuan pergi kuar berdakwah same2.


yg lain jd pak turut je sbb diorg anggap ade hikmah dan karomahnye sakinah kawin ngn abg zack. sakinah n mak bapak die pun mmg hepi alang-kepalang kepale hotak diorang atas sebab2 tertentu iaitu salah satu nye kelak sakinah itu senang nak masuk syorga kerane dapat bimbingan agame dari abg zack, walaupun sbenarnye abg zack tu hensemnye so-so sahaje, bahkan kedutnye di sane sini. itu belum kire batin nye lagi yg wallahu a'lam tuhan sahaje yg tau...


adepun abg zack telah menceraikan bini tua die supaye die dapat kawin ngn melissa saila yg cun. maka redholah bini tua abg zack dgn memberi 2-3 patah perkataan kepade abg zack, iaitu:-


1. ceraikanlah aku pade mlm ini jugak, tp izinkan saye tinggal di kg ini sbb kt kg ni la aku dah sekian lame berjuang dan tinggak.

2. ceraikan lah aku klu ko nak sebab dulu akulah jugak yg beri izin kt ko nak kawin lagi 3.

3. aku akan kuar dri rumah ni mlm ni gak dan biarkan aku beribadat sengsorang.



ade pun ajaran2 abg zack dan perkahwinannye dgn melissa saila telah ditentang pade mulenye oleh 4 orang iaitu hilal iaitu abg kepade melissa saila, rakan seunibersiti melissa dan jugak seorang professor di unibersiti.


lepas tu ditambah lagi dgn bini tua abg zack yg bgtau madu2nye yg lain supaye sedar dan jgn jumud ikut ajaran abg zack secare membuta tuli. antare point bini tua abg zack ialah:-


1. org laki patut ambik berat pasal bini, bukan tinggalkan bini kt rumah buat tak tau je.

2. org laki patut pegi keje cari duit, tp skrg bini2 abg zack yg kene keje n cari duit bagi kat die.

3. abg zack tu cume mempergunekan agame untuk kepentingan diri.

4. melissa saila patut mintak fasakh untuk cerai dgn abg zack.


adepun alasan si professor nk membenci abg zack ialah kerane menurut kajian beliau ajaran abg zack sgt2 sesat bercanggah dgn ajaran islam. ajaran abg zack tu amat2 karut ntah pape. dan lagi satu bini professor tu kene kacau dek abg zack mase die duk kat rumah sorang2 waktu professor tu gi outstation.


abg zack secare direct ajak bini si professor main pade suatu malam bile bini tu bukak pintu rumah dgn pakai seluar ketat tak pakai tudung. bile bini die refused, abg zack rase malu n cover baek punye dgn mengatekan: oh, ana (saya) cume hendak menguji iman anti (kamu), sekarang terbuktilah bahawa iman anti kuat dan anti adelah isteri yg taat kepade suami  (mcm haram doh ayat abg zack membuatkan aku tension berguling2 atas lantai sesambil jerit2 terhisteria mase tgk/dgr adegan camsial tu).


paling aku tak tahan tu bini die siap boleh ckp gini kat suami die (professor tu): abg zack mmg alim, die buat camtu mmg nak uji ketaatan saye terhadap abg. sume ni ade hikmahnye iaitu klu die tak buat camtu abg takkan tahu saye ni ialah isteri yg taat kepade suami (whatthefuck 100x dalam hati).


so akhirnye kebobrokan abg zack telah disedari olih pengikut2 nye dan mereka beransur2 menjauhi dan meninggalkan abg zack keseorangan sampai akhirnye die jadi org gile.yang bai kambil tauladan yg buruk jadikan teladan. insya allah.

sekian, tammat..

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Umum

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) kenapa aku rasa cite ni mcm kat ruang Penulisan > Cerita Pendek > Umum?? betul ke ape yg aku nampak ni?? tolong lempang aku berulang kali...
  • 2) ha ha. kasutbiru ni ade2 aje

  • (Penulis)
    3) meh sini pipi ko aku lempang kan. hahaaa! (itupun klu ko ade pipi la)
  • 4) terasa macam bc kat blog..tp bukan blog aku atau masli n.o...

  • (Penulis)
    5) blog aku kot.
  • 6) owh..apekah blog ko?mari follow sama2..

    p/s:aku xtau apa itu karya...tp org kata sayangilah karya anda..hehe
  • 7) entohnye..bubuh la kat blog. ni bukan cerpen ko..ni ulasan ko yang merasa bengang dengan M.Raguli yang tak ajak ko main Guli dengan 4 orang istrinya yang tak macam guli.
  • 8) Hahaha, kasut mmg nak kena kasut

    Post dkat community la
  • 9) em, kasutbiru keliru agaknya tentang maksud cerpen? hehe...

Cerpen-cerpen lain nukilan kasutbiru

Read all stories by kasutbiru