Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Buang Baby

 

Bertempat di bus stop. Bakar tengah cakap dalam telefon.

 

Bakar: Baby tengah buat apa tu?

 

Baby: Tengah cakap ngan B la.

 

Bakar: Hahaha

 

Baby: Hahaha

 

Bakar: Ok la, I pegi dulu ye. See you soon. Assalamualaikum.

 

Baby: Waalaikumussalam.

 

Ahmad datang.

 

Ahmad: Assalamualaikum!

 

Bakar: Waalaikumussalam! Lor...Ahmad rupanya. Ko nak naik bas gi mana nih?

 

Ahmad: Nak gi US Embassy untuk settle US visa la.

 

Bakar: Aik, bukan ko blaja kat Australia ka?

 

Ahmad: Yup. Tp ni bukan visa untuk student. Ni visa untuk masuk US, sebagai visitor. Kat US banyak program agama yang best.

 

Bakar: Hoho...Ahmad. Bagus ko ek. Sama macam dulu, only better.

 

Ahmad: Alhamdulillah, aku harap aku jadi lebih baik la Bakar oi. Lebih-lebih lagi time Ramadhan ni. Peluang terbaik nak baiki diri.

 

Bakar: Baik ustaz!

 

Ahmad: (Senyum)

 

Bakar: Tapi aku kecewa la jugak. Bulan Ramadhan pun banyak gak berita-berita sedih kat TV.

 

Ahmad: Apa maksud ko?

 

Bakar: Ala, pasal buang-buang baby la.

 

Ahmad: Oh, yang tu. Aku ada baca gak la kat paper. Memang sedih. Aku dapat tau yang stakat ni kita ada 60 babies yang dibuang. Tahun ni ja la.

 

Bakar: 60 BABIES?! Gila banyak!

 

Ahmad: Ha, tau pun. 60 babies bermakna 60 penzinaan dah berlaku. Tu pun yang dilaporkan. Ntah brapa banyak lagi yang berlaku di belakang tabir yang kita tak tau. Tapi for sure, Allah tau. Nau'zubillah.

 

Bakar: (Angguk-angguk) Aku cukup panas la ngan "haiwan-haiwan" ni!

 

Ahmad: Sabar Bakar...sabar. Everything must start from somewhere.

 

Bakar: Betul. Suma ni bermula ngan berzina! Buat seks!

 

Ahmad: Eh, benda ni mula lebih awal dari tu lagi.

 

Bakar: Ha?

 

Ahmad: Pembuangan baby bermula daripada pengambilan baby.

 

Bakar: One more time....HA?

 

Handphone Bakar berbunyi. Kat handphone tu tertulis: "Baby is calling..."

 

Ahmad: So sebelum baby yang tak bersalah kita buang, kita kena "buang" la dulu baby yang tu ye.

 

Bakar: ...

 

Bakar tekan butang merah.

 

 

Allah says: "And do not approach unlawful sexual intercourse. Indeed, it is ever an immorality and is evil as a way." (Surah al-Isra' 17:32)

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Satira

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) allrite..datang membaca...ada style cerpen mikro faisal tehrani..

    mungkin klu ada masa terluang jemputlah baca http://www.kapasitor.net/community/post/3722..dan beberapa panduan yang disumbangkan ahli-ahli di sini.. http://www.kapasitor.net/explore/

    dan tulislah 10 tentang anda..

  • (Penulis)
    2) @paktam85: Thanks. But I do not want to be known as Faisal Tehrani wannabe. I just want to be known as me. Plus, I'm not familiar with Faisal's work

    Insha Allah I'll check out the links. Thanks.
  • 3) hehe. ibnuazlan punya tajuk, mesti double meaning in the end. kool!

    always simple dengan ending yg cukup perisa!

  • (Penulis)
    4) @cahatomic: Thanks. You found my style
  • 5) tulisan anda sangat kemas dan jelas. sampai mesej yang dituju...

  • (Penulis)
    6) @ridhrohzai: Thank you

Cerpen-cerpen lain nukilan ibnuazlan

Read all stories by ibnuazlan