Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Tak Sensitif

 

Bertempat di kafeteria salah sebuah universiti di Australia. Ahmad sedang menikmati lunch dengan rakannya.

Ahmad: Alhamdulillah, it's been a while since I've tasted this kind of fried chicken.

Taha: Aren't you afraid of getting fat Brother Ahmad?

Ahmad: Brother Taha, my principle is simple: You eat what you burn, you burn what you eat. As long as I know how much calories I'm taking, I know exactly how much to lose.

Taha: Masha Allah, that is so clever! Well brother, Bismillah...

Tak sampai 5 minit diorang menikmati hidangan. Ayu, salah seorang rakan Malaysia Ahmad di Australia, menghampirinya.

Ayu: Ahmad, nape ko buat camni kat aku?!

Ahmad: Ha?

Taha: (Inner monologue) What is up with this sister???

Ahmad: Apa yang aku dah buat kat ko?

Ayu: Ko tau kan aku tengah diet skang ni. Nape ko menyeksa aku ngan ayam KFC ko tu?

Ahmad: Aik, aku menyeksa ko?

Ayu: Ye la, aku tengah struggle nak diet ni. Dah la geng-geng mat saleh ni dah cukup mencabar aku ngan makanan diorang, ni ko plak yang join skali. Ingatkan ko akan sensitif skit la. Ko ni tak sensitif la Ahmad.

Ahmad: Ya Rabbi, boleh je kan ko ignore je aku yang tengah makan ni?

Ayu: Nak ignore camne dah tertayang depan mata aku, siap boleh bau lagi. Ko ni tak sensitif la Ahmad.

Ahmad: OK la Ayu. Aku mintak maaf. Aku ngan Taha akan makan kat tempat lain. Amacam?

Ayu: (Nada gurauan) Ha, tau pun takut.

Ahmad senyum sahaja.

Ahmad: Brother Taha, can we go someplace else?

Taha: May I ask why?

Ahmad: I'll explain to you later.

Taha: Okay, sure.

Mereka beredar.

Ahmad: O by the way, that was one of my Malaysian friends. Her name is Ayu.

Taha: She sounds...delightful!

Keesokan harinya. Ahmad terserempak ngan Ayu. Ahmad membisik kepadanya.

Ahmad: Ayu, nape ko buat camni kat aku? Ko ni tak sensitif la.

Ayu: Uik, apa yang aku dah buat kat ko?

Ahmad memberi isyarat kepadanya. Ayu pandang ke bawah, melihat dirinya yang memakai skirt pendek. Ahmad beredar.

Ayu: ...


Coretan,
Muhammad Aiman Azlan

p/s: Idea untuk mereka kisah ni datang daripada kisah benar. Of course, ada editing skit.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Satira

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) Kan dah kena ayu.
    Wah, saya sgt sukalah olagan anda ini. Menarik dan padat.
  • 2) hehe .. suka membalas ahmad ni dia guna peluru orang tu kasi dia. peluru makan tuan!
  • 3) Orang kata penulis biasanya seorang yang sensitif. Hehehe...
  • 4) bagus! bagi je macam tu kat mereka yang sering menggoda diriku ini..
  • 5) hehe..sungguh bermesej

Cerpen-cerpen lain nukilan ibnuazlan

Read all stories by ibnuazlan