Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

makan nasi dengan ayah

 

Syobri berasa bosan.

Terus saja dia menyarungkan sepasang selipar buruk ke kakinya yang berdaki. Sebelah kanan bernama 'Korokko', sebelah kiri pula bernama 'Lebombong'. Jenama apa entah? Selipar di halaman rumah ibunya ini kelihatan agak bercampur-campur dan bergelimpangan di sana-sini.

"kau nak pegi mana tu Syobri?"

"Syobri nak pegi main gasing dengan kawan!"

"kawan yang mana?"

"alah...kawan Syobri la!"

"siapa?"

"emm..Caha..mak!"

"apa? Cahamak tu anak sapa?"

"Caha tu anak tok siak..mak"

"hmmm..pegi lah..."

 

Macam itulah setiap petang. Bila Syobri nak keluar bermain saja, ibunya pasti akan bertanya begitu. Walaupun hanya bermain di sekitar kampung. Ibu Syobri tetap berwaspada. Sekarang ni bukan macam zaman 80-an dulu. Dulu selamat. sekarang ni, pantang lepa je, hilang!

Syobri berjalan terhuyung-hayang menyeret kedua belah kakinya yang sukar nak berjalan elok. Pakai selipar lain-lain memang susah nak melangkah. Sebelah tebal, sebelah nipis. Sebelah sepit di antara jari ibu dan jari telunjuk kaki. Sebelah lagi lubang sarung saja. Seratus langkah berjalan, Syobri menyeluk saku depan kanan seluarnya.

"alamak! gasing tak bawak! macamana boleh lupa pulak ni!"

Setelah membuat pusingan tiga titik, Syobri berlari kuat menuju kembali ke rumah ibunya. 

Setibanya di rumah, Syobri terus melompat masuk ke ruang tamu. Dia membuat belok ke kanan tanpa memberi isyarat.

"Gedegung!"

"adduh! apahal ni Syobri?!"

"adoi!!! sori ayah! tak sengaja!"

Selepas bangun dan menggosok dahi, Syobri masuk ke dalam bilik tidurnya. Habis digeledah almari dan laci di mejanya. Namun, gasing buatan Kampung Malaysia Tambahan miliknya itu masih belum ditemukan.

"ayah! nampak tak gasing Syobri? "

Ayah Syobri yang sedang mengunyah nasi di dapur terus menjawab.

"hemntahgk! ftahj namphkagh phullakh!"

"ayah, jangan cakap dengan mulut penuh!"

Tiba-tiba, perut di bahagian 'Fundus' Syobri bergetar dengan agak keras. Macam bunyi gergaji elektrik yang sedang membelah balak di hutan simpan.

"mari le makan dulu Syobri..sampai ke sini bunyi perut kamu tu.."

Jemputan ayahnya terus disambut Syobri dengan senyuman bak pengantin yang baru berkhatan. Syobri sampai di meja makan di dapur. Dia berdiri di sebelah kiri ayahnya yang sedang sedap mengunyah nasi.

"hmm...duduklah..makan nasik ni"

Syobri mengambil pinggan yang berisi nasi dan lauk yang nampaknya sudah bergaul mesra. Dia mula makan.

Selesai dua suap, Syobri mula merasa ganjil. Macam ada yang tak kena dengan mulutnya. Ada rasa pedas, ada rasa pahit, ada semua rasa. Syobri memandang ayahnya yang sedang giat menelaah makanan. Asyik saja. Sehabis kunyahannya yang kedua, bahu Syobri tiba-tiba di pegang oleh seseorang.

"eh mak! apasal...nasi ni rasa lain macam?"

"laa...tu nasik ayam!"

"eh! ye ke? ...sedap je..."

Syobri menyimpan dendam dengan ayahnya sehingga kini.

........

 

 

 

 

 

 

 

 

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Aksi

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) kelakar cerita ni best
  • 2) sonok gila dpt mkn nasi ayam dgn ayah..hoho
  • 3) hahaha...! nasi ayam memang sedap. lebih2 lagi bila dpt makan dgn ayah dan kepala tgh serabut cari gasing hilang
  • 4) cet 2 3 kali gak aku ulang ending dia. apa yang aneh?
    baru ku faham selepas cubaan ketiga!
  • 5) huhu...kompius gak part ending....

    gasing buatan kg malaysia tambahan tu...huhu
  • 6) emm...aku ase ak paham part nasik ayam tuhh...
    part bapak die bdendam tu apsal plak..

  • (Penulis)
    7) dendam la..bapak dia pekena dia
  • 8) HAHA..pelik gak bila baca ayat ni
    "pinggan yang berisi nasi dan lauk yang nampaknya sudah bergaul mesra"

    rupanya nasi untuk ayam..wahaha
  • 9) Sedap apa nasi kalau dah bergaul. Tunggu nak suap je. :/

Cerpen-cerpen lain nukilan Kurusawa

Read all stories by Kurusawa