Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

"Pertandingan Yang Ditunggu-tunggu oleh Kita Semua, Tetapi Jarang Sekali Berpeluang"

 

Pengacara Majlis:

Baiklah tuan-tuan dan puan-puan, ibu-ibu, bapak-bapak dan adik kakok sekelian! Seperti yang semua maklum, pertandingan akan dimulakan sebentar lagi. Oh! Ye, lebih baik saya ulang semula syarat-syarat alias kaifiyat pertandingan ini.

Penonton 1:

Berapa kali nak ulang daa!! Aku dah tak tahan nak menonton ni! “Berrrkkg!!!”(terbelahak sehingga memuntahkan seekor cacing pita betina)

Pengacara Majlis:

Sabar semua! Sabar! Saya perlu mengulangi syarat-syarat pertandingan sebab saya lihat, masih ramai lagi peserta yang sedang mendaftar di meja urusetia. Lagipun, peserta-perserta perlu mengetahui dengan tepat bagaimana pertandingan ini di jalankan dan bagaimana ia akan diadili.

Penonton 2:

Err…maafkan saya tuan pengacara..

Pengacara Majlis:

Iye? Ada apa?

Penonton 2:

Boleh saya tanya…..err…emmm………awak ni …..dah kawin ke belum? He he..

Pengacara Majlis:

Hadooiiii!!! Maaflah ye…saya ada banyak lagi perkara yang nak dibuat sekarang, daripada menjawab persoalan yang teruk macam tu. Baik..nampaknya para juri pun sudah mengambil tempat masing-masing.

Penonton 3:

Kenalkanlah juri-juri tu dulu!! Kami nak kenal jugak! Apa kelayakan diorang tu semua!!!

Pengacara Majlis:

Eh! Empkh! (bercakap dengan ajk majlis)

Emm…baiklah! Saya akan memperkenalkan juri-juri yang akan mengadili pertandingan hari ini. Yang pertama; Encik Putiandi bin Cahanindi, beliau merupakan bekas juara pertandingan mengunyah sirih peringkat antarabandar negeri Perak. Johan mencungkil gigi peringkat antara estet negeri Kedah dan naib Johan pertandingan mencarut peringkat sekolah-sekolah khas pelajar nakal. Sila berikan tepukan yang ikhlas! Yeah!!

Penonton 4:

Apa jenis hakim daa…tak berjenis aku tengok!!  Tepuk tangan jugaklah!!

Pengacara Majlis:

Ok! Baik-baik! Juri yang kedua ialah,  Cik Langsuirnita binti Po’longan. Beliau berkelulusan PhD daripada Universiti Otspot, mengkhusus di dalam bidang mencaci maki dan menepuk meja. Seorang yang senang tersenyum, juga senang menyumpah. Silakan memberi tepukan yang meriah!

Penonton 5:

Inilah juri yang kita mau! Yeah! Otspot!! Otspot!!!

Pengacara Majlis:

Hadirin sekalian, juri yang ketiga, yang juga merangkap ketua  juri ialah; Tuan Haji Rayasakanno bin Haji Posayangyuk. Beliau merupakan satu-satunya anak kampung kita yang berjaya menamatkan pengajian di peringkat PhD di dalam bidang Mengampu. Tahniah! Dengar kata, bulan hadapan beliau akan dianugerahkan pingat emas di dalam pertandingan Naik Pangkat di ibu negeri kita ini.

Penonton 6:

Sila tepuk!!! Yeah!!

Pengacara Majlis:

Baiklah! Tanpa membuang masa, saya akan membacakan senarai hadiah. Baik; Tempat ketiga akan menerima hadiah seutas jam murah tajaan Imam surau dan seminggu pakej belajar mengaji percuma dengan beliau.

Penonton 7:

Bestnya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pengacara Majlis:

Tempat kedua, akan menerima sebungkus baju kotor yang mahal-mahal belaka juga hebat-hebat jenamanya, tajaan Persatuan Janda Berkarat kampung kita, dengan motto, “Berkarat tapi hebat!”

Penonton 8:

Janda tu….!! Dahsyat tuuuuuuu!!!

Pengacara Majlis:

Johan…..ye..ye!!! sabar!! Sabar!! Johan akan membawa pulang sebalang gas methane yang dikumpulkan oleh semua penduduk kampung, hasil sisa kompos masing-masing daripada pelbagai sumber; juga seketul piala pusingan yang berupa seekor biawak komodo berbaring yang disalut emas palsu 916. Yeahh!!!

Juri 2:

Mengagumkan!!

Pengacara Majlis:

Baiklah! Jika semua peserta sudah bersedia, kita mulakan PERTANDINGAN MELUDAH dan MENAMPAR sekarang!!!!!!!!!!!

Penonton 9:

Wah!!!! Phui!!!!

 

 

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Satira

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account


  • (Penulis)
    1) lama tak menulis!! he he
  • 2) haha...susah nak cari pemenang macam ni. ramai dah pandai ludah & tampar sekarang ni
  • 3) pemenang boleh ludah mahasiswa facebook yang kata myspace tu ghosttown!
  • 4) Haha... Betul kata Kama tu.

Cerpen-cerpen lain nukilan Kurusawa

Read all stories by Kurusawa