Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Pari pari susu pekat manis.

 

Atoknya nak minum teh, terpaksa la neneknya bancuhkan. Masuk dapur neneknya tengok susu dalam peti ais dah habis. Neneknya ambil tin baru, ketuk ketuk dengan pisau.

  pap!

  Satu lubang terbuka lepas neneknya ketuk belakang pisau. Sewaktu hendak menuang susu pekat manis ke dalam cawan tiba tiba, secara magisnya tin susu pekat manis tersebut berasap ungu. Lalu keluarlah seekor pari pari comel dengan kepak cantik yang diperbuat daripada susu pekat manis berterbangan mengelilingi neneknya.
 
  Sambil bernyanyi, si pari pari menerangkan pada neneknya yang dia terperangkap dalam tin susu tersebut sewaktu sedang bermain main di kilang susu nun jauh di utara kampung. Adalah dalam lima purnama dia bermaustatin dalam tin susu tersebut sampai telah bersebati tubuh badannya dengan susu pekat manis. Jadi disebabkan neneknya telah membebaskan pari pari, maka berhak lah neneknya sekeluarga mendapat satu permintaan khas sebagai ganjaran. Minta lah apa sahaja.

  Neneknya angkat jari tengah dan mengatakan farkyew kepada pari pari tersebut. Kata neneknya, sepatutnya keluar jin, bukan pari pari. 68 tahun neneknya hidup, tak pernah dengar langsung dongengan pari pari menunaikan permintaan. Pari pari cuma tersenyum, katanya jin sekarang sudah pupus, banyak yang berlakon iklan tv. Minta lah cepat, nanti terlambat.

  Selepas menarik nafas tiga kali, neneknya mohon pari pari jadi susu pekat manis kembali.

   "aku nak buat teh pun tak senang"

 

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Fantasi

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) 4 bintang untuk idea segar
  • 2) haha. menarik.
  • 3) aahh...padanlah aku dah lama tak tonton tv. jin2 rupanya dlm tv tu.
    suka bahagian akhir cerita ni
  • 4) haha. sempoi nenek. fokus. dunia tak mudah membeli.
  • 5) Haha.. Ringkasan yang deep. Terkesan dibuatnya. By the way, I can't imagine the way neneknya did the 'f' sign to the fairy. Must be kind of "Do I care???". Haha.. Two thumbs up!
  • 6) Menarik! Harap-harap lepas ni jangan pari-pari pula yang ganti jin berlakon. Hehe...
  • 7) lima bintang!
  • 8) terbaek
  • 9) lame x msk sini...
    caya laa zombie...
    aku dah malu nk gelak dlm opis ni...xleh nk gelak kocik2. adess x tahan
    aku nk buat teh pun tak senang..hemm..ofcoz la zafira DO I CARE..??? hahahh

Cerpen-cerpen lain nukilan zombie

Read all stories by zombie