Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Raya Terakhir

 

          Abah sedang memasang langsir. Emak pula sibuk menjahit baju kami yang tidak siap lagi. Angah sibuk di dapur mengacau rendang. Adik di sebelah merengek meminta coklat. Tangan kanannya memegang bunga api yang sedang menyala. 

          Sayup-sayup kedengaran takbir raya memecah sunyi malam. Aku berhenti menyalakan pelita yang memagari laman rumah kami. Esok raya. Aku tersenyum sendiri.

          Aku bangun dari tangga rumahku sambil mengibas-ngibas baju melayu kelabuku, membuang habuk. Buku Zombijaya aku letakkan di tangga. 

Ting! Tong!

          Di sebalik gril pagar, aku ternampak seorang lelaki sedang tersenyum. "Karpet dah penuh lah dekat rumah ni. takpelah, terima kasih," rajin betul bangla ni jual karpet malam raya. Die menggeleng perlahan.

          "Eh, apa ke karpet pulak ni. Kau ni, pakcik sendiri pon dah tak kenal. Aku cekik kau nanti," 

          "Oh, pakcu!" pakcu yang tua hanya tiga tahun dari aku itu merupakan teman sekerja di Kasino Millenia tempat aku bekerja dahulu. Aku tersenyum dan mendekatinya.

"Masuklah," pakcu senyum.

***

          Keesokannya, penduduk Taman Sri Murni digemparkan dengan kematian keluarga Encik Hassan. Mereka mati dalam keadaan yang sangat ngeri.

          Encik Hassan ditemui tergantung di ruang tamunya. Cangkuk-cangkuk langsir kelihatan bersepah-sepah di lantai. Sebahagiannnya melekat di badan Encik Hassan, seperti dicucuk. Secebis kertas ditemui di dalam mulut mangsa dengan tulisan tangan, 'Dendam aku sudah terbalas'

          Isterinya, Puan Hasnah, kelihatan terbaring di sebelah mesin jahit. Mulutnya terkatup rapat. kesan jahitan jelas kelihatan di mulutnya. Matanya pula luas terbuka. Beberapa jarum peniti tercacak di kedua-dua matanya. secebis kertas dijumpai juga di mulut mangsa. Tertulis, 'Semua rahsia kau dah pecah'

          Anak perempuan En. Hassan, Julia dijumpai terbaring di dapur. Sudip terpacak tegak di perutnya. Mukanya hancur melecur kerana disimbah minyak yang panas. Kertas di dalam mulut mangsa pula tertulis, 'Kougar kini sudah rebah'.

          Anak bongsu En. Hassan, Ali, terbaring di atas tangga. Badannya penuh dengan kesan terbakar. Dipercayai dicucuh dengan bunga api. kerongkong mangsa juga melecur teruk. Mulutnya penuh dengan bunga api. Secebis kertas ditemui di tangannya yang digenggam erat. Tertulis 'Tabu dalam masyarakat'

          Anak sulung En. Hassan, Arif ditemui hangus terbakar berdekatan dengan pintu pagar rumah. Bau minyak tanah kuat. Pelita berdekatan jatuh rebah ke tanah. Sepucuk surat terletak kemas di atas mayat. Surat itu berbunyi, 'Maaf. Kau termasuk jerat aku'

Kedengaran sayup-sayup takbir bergema.



 

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Saspens

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) heh kau nih. psiko sungguh. seram aku. (-_-)

  • (Penulis)
    2) haha ni cerita lama aku lah.
  • 3) ohhh.. masih psiko tak sekarang?

  • (Penulis)
    4) hmm. kena tunggulah karya baru. haha
  • 5) ok. *lariiiiiiii......!*
  • 6) dah baca ke semua buku fixi?..semua tajuk ada..hehe

  • (Penulis)
    7) haha ade gak orang perasan en. yup! tengah tunggu yang baru
  • 8) ada bau fixi yang kuat..apa Amir Muhammad kata?

  • (Penulis)
    9) takde kata apa apa pon
  • 10) gulpp....ape nie...aku tak fhm...arghhh...!!!......

  • (Penulis)
    11) ngeh3
  • 12) huish.
    "Beberapa jarum peniti tercacak di kedua-dua matanya." tu comel sangat T_T

  • (Penulis)
    13) patut banyakkan lagi scene tu dulu kot
  • 14) peminat fixi ni..he he

  • (Penulis)
    15) alamak terkantoi haha
  • 16) arghhh.....

  • (Penulis)
    17) ngeh3 *senyum jahat*

Cerpen-cerpen lain nukilan ArepZul

Read all stories by ArepZul