Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Sebatang lolipop berwarna warni dan sekeping surat dilipat kemas.

 

Suasana dalam bilik bacaan itu suram, ditambah dengan wajah wajah muram si ibu dan si anak yang tenang mendengar bicara peguam tentang wasiat si ayah yang baru sahaja meninggal dunia akibat penyakit kanser. Peguam itu mengeluarkan sampul besar bersaiz A4 daripada beg hitamnya yang berisi sebatang lolipop berwarna warni dan sekeping surat dilipat kemas. Kata peguam, peninggalan si ayah untuk si ibu cuma lah sebatang lolipop berwarna warni, manakala si anak tidak akan mewarisi apa apa pun melainkan sekeping surat yang ditulis sendiri oleh si ayah. Si anak tadi bingkas bangun daripada tempat duduknya, tidak berpuas hati dengan kata kata peguam itu, lalu merampas surat peninggalan si ayah tersebut. 


  "Wahai anak ku,

Sebenarnya 10 tahun lepas aku pernah memberikan ibu kau satu lolipop beracun ketika sedang makan dalam sebuah restoran untuk menamatkan riwayatnya agar aku boleh berbahagia dengan calon pilihan aku sendiri. Cuma aku tak sangka ibu kau begitu bermurah hati mendermakan lolipop itu pada seorang kanak kanak berbaju lusuh yang bertandang dari meja ke meja menjual tisu. Lalu aku rampas kembali lolipop itu daripada tangan kanak kanak itu sebelum semua orang dalam restoran memandang aku dengan tajam. Seorang lelaki hampir hampir bangun dan menghempuk kepala aku dengan sebuah kerusi besi tapi sempat dihalang teman wanitanya yang awal awal lagi telah pun membaling tulang ayam kepada aku sebagai tanda protes. Demi menyelamatkan nyawa aku, kanak kanak itu aku peluk lalu aku umumkan pada khalayak yang mulai hari tu kanak kanak itu akan aku bela nasibnya. 

Dan begitulah ceritanya bagaimana aku terpaksa menjadikan kau anak angkat ku dan menyebabkan kau tidak layak untuk menerima walau satu sen pun harta hartaku. Sekian ayah akhiri surat ini dengan sedikit ketawa ringkas, kah kah kah!


Fakyu,
Ayah angkatmu" 

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Jenaka

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) ada yang kena tampor laju-laju ni kang. haha.
  • 2) dalam sikap jahanam, ada juga sifat kejujurannya.
  • 3) bersyukurlah ayah dia tak biarkan budak tu mati. sanggup bela lagi
  • 4) Elok lah kalau siapa-siapa di sini yang ada ilmu persilatan, tampil ke depan.
  • 5) kah kah kah! boleh tahan ayah ni. wasiat macam belum nak mati.
  • 6) naskah satira yang ringkas tapi berani bermain dengan kenyataan.
    Bagus.

  • 7) okay tak boleh berhenti gelak.
  • 8) ni lah cerpen yg berjaya wat aku gelak sekuat hati..hahahaaahah..
    terbaik!
  • 9) cerpen ini terlalu mengarut!
  • 10) @MNHAZIQ: alangkah manisnya jika kita saling memperbaiki karya masing-masing; mengkritik bukan mencemuh, membetulkan bukan menolak bulat-bulat. bukan begitu?

    penulisan itu luas sgt. dalam satira selalunya terselit kata-kata sindiran yang tajam.

    bagi pihak kapasitor, kami ucapkan terima kasih kerana sudi meneroka laman ini
  • 11) haha. serius kelakar, walaupun kesian sebenarnya kat anak angkat tu.

Cerpen-cerpen lain nukilan zombie

Read all stories by zombie