Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Simpang Kehidupan

 

Salam 7.24 petang
Hari ini papa menyelusuri hari ini, sekejap melangkah perlahan, sekejap merangkak dan sekejap berlari. Papa tidak menyangka semua ini berlaku dengan pantas. Atas keyakinan diri papa tetap melangkah walaupun waktu tidak mungkin akan terkejar. inilah lumrah kehidupan, semuanya ibarat permainan dan bukan hanya berimaginasi. Hidup yang papa jalani kadangkala tidak berada dilandasan yang sepatutnya. Hidup yang sepatutnya mudah tetapi selalu sahaja sukar untuk dijalani. Kehidupan sebenarnya terlalu banyak simpang. Dimana sebuah kenangan yang telah terjadi, Masalah yang sedang dihadapi dan sejuta angan yang terus diimpikan. Kenangan yang papa lalui tidak selalu menjanjikan keindahan, Selalu sahaja kesedihan bersarang didalamnya. bahkan lebih parah lagi, duka dan nestapa itu yang sering merangkul papa lebih erat sehingga hari esok menjelang. Tetapi adakah itu semua harus menjadi halangan untuk papa tetap bertahan pada satu simpang?  Secara jujurnya TIDAK!! dan MEMANG TIDAK! Apa yang papa harapkan adalah  Hari yang memberikan papa sejuta senyuman. Tetapi Hari hari papa mengajak papa untuk sentiasa berkelana menyonsong mimpi  yang telah papa tanam semalam. Walaupun Jiwa papa akan cuba menemani diri papa untuk melupakan hari yang telah berlalu. Papa berharap jangan la papa berhenti hanya pada satu simpang, kerana papa yakin pasti akan melemahkan hati dan nurani papa.
 
Papa cuba untuk mengintai hari esok. dengan harapan bahagia akan menanti papa tanpa ragu. Bahagia mengalukan papa seolah-olah papa adalah tetamu istimewa. Papa berharap hari esok akan dapat membebaskan diri papa untuk dapat berkhayal dan berangan-angan setinggi yang boleh. kerana papa yakin tiada yang salah untuk papa melakukan perkara sedemikian..

Simpang yang banyak selalu sahaja beriringan, bagaikan gelombang ombak yang saling berganti menghempas pantai. Memang nampak sangat mengasyikkan. tetapi pada masa yang sama cukup menakutkan. Ingin direngkuh tetapi pada masa yang sama takut untuk terjatuh.  Simpang yang banyak itu jugalah yang akan membawa diri papa kepada satu simpang yang betul. cuma diri papa yang harus menentukan sama ada ingin berada jauh ketinggalan di belakang. atau  berada berdiri tanpa melangkah ataupun teruskan melangkah. Papa percaya tiada yang abadi dengan simpang-simpang yang berada dihadapan kita.  Aturlah langkah untuk melaluinya, bukan untuk jatuh terjelangkup didalam bayan wajah diri kita sendiri... Simpang yang berliku membawa erti kehidupan yang penuh impian tetapi tiada yang abadi...

P.S:- h a t i t e r l a l u l e t i h u n t u k d i u j i d a n d s a k i t i.....

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Umum

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) Mcm inilah kita; ingatkan bawak kisah sendiri. Tersangkut juga dgn kisah org.

Cerpen-cerpen lain nukilan shahnordin

Read all stories by shahnordin