Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

dan akhirnya

 

Hidup di dunia ni penuh dengan caraban..eh salah! Cabaran la..mana da wujud caraban dalam kamus dewan..aduh!! apasal la kepala aku dh semakin tak betul nih? Dhiya mengeluh kecil. Sejak peristiwa tak jadi kahwin yang menimpanya, dia menjadi pendiam sangat. Sepuluh ditanya, setengah yang dijawabnya.

Dari tadi arina memerhati sahabat baiknya, Dhiya. Dia mengerti perasaan sahabatnya itu walau tidak sepenuhnya. Sikit pun jadilah..heheee.. sempat lgi dia mengumpat di dalam hati. Eh? Mengumpatkah namanya tu? Entahlah, sendiri mau fahamla.

Perlahan dia bangun melangkah ke arah Dhiya. Dia menepuk perlahan bahu rakannya sambil menghadiahkan senyum ceria. Sungguh dia tak tahan bila mulut becok yang mengalahkan mulut murai itu menjadi pendiam umpama kura-kura. Ek? Kura-kura pandai bercakap tak??

“Dhiya! Kuar jom. Temankan aku pergi tengok wayang jom. Aku nak tengok citer twilight breaking dawn la,“ ajak arina. Siap-siap dengan muka sedih tak sedih, macam nak menagih simpati saja lagaknya. Apapun, si Dhiya mesti dibawa kuar jugak harini kalau tak mau mati keboringan. Itu sebab kedua sebenarnya, yang pertama adalah dia mau menceriakan kawan baiknya itu. Tidak betah rasanya dia melihat keadaan dhiya yang pendiam sangat tu, sikit lagi nak kalahkan orang bisu.

“bukan haritu kamu da tinguk ka?”

“alaa Dhiya please…aku rindulah nak tatap wajah kekasih hatiku si edward cullen tu. Lagipun aku nak cari baju la. Dah lama tak shopping baju,” pujuk arina lagi sambil senyum tambah gula.

“bah! Yalah2. Aku temankan kau,”jawab Dhiya akhirnya, kesian pulak aku tengok si arina ni. Dia bukan pandai mengalah pun kalau aku tak mengalah. Asyik nak menang je keje. Sempat lagi Dhiya mengomel dalam hati.

***

“hai Dhiya!” sapa satu suara. Ketika itu Dhiya tengah syok membelek t-shirt. Mana tau berkenan, boleh beli kasi tambah koleksi baju hitamnya.

“eh kau zam! Sorang ke?”tanya Dhiya spontan.

“yalah! Tak ada yang sudi nak temankan, nak wat cam na.” siap-siap wat muka sedih pulak si shaizam neh.

“aik! Playboy pun pandai tak bertemankh?” sempat lagi dia mengusik shaizam. Hairan juga dia, dulu bukan main lagi, setiap bulan ada saja muka baru diperkenalkan kepada did ketika terserempak dengan si zam ni. Tapi mana ya, sejak akhir2 ini dia sering melihat shaizam keseorangan. Dah insafkah mamat ni??

“salahkah saya berubah Dhiya?”kata zam perlahan seperti bertanya kepada diri sendiri.

“cool la bro. bagusla tu kalau dah berubah. I’m happy for you.” Zam tersenyum manis mendengar ucapan itu.

“so how is your life dhiya? Is everything ok?”tanya shaizam lembut, prihatinla katakan.

“I don’t knowla zam. aku betul-betul rindukan dia. How could he do this to me,” keluh dhiya sambil tersenyum tawar.

“kau mesti kuat dhiya. Apa yang terjadi mesti ada hikmah di sebaliknya. Aku pun tak sangka perkara tu boleh terjadi.

“entahla zam. Mungkin TUHAN mau buka mataku supaya sedar dia bukan yang terbaik untukku,” kata dhiya perlahan. Namun siapa yang tahu, begitu pedih hatinya tatkala mengucapkan ayat itu. Dia percayakan ryan sepenuh hatinya. Kerna itu dia masih tidak dapat menerima hakikat yang menimpa ryan. Tidak mungkin ryan melakukannya, tapi aku tiada apa-apa yang boleh dijadikan bukti yang boleh membuktikan bahawa dia tidak bersalah.

“wah! Rancaknya korang berbual eh. Apa citer nih zam? Kongsi2 lah bro.” arina sudah berdiri tegak di sisi Dhiya, entah dari mana muncul tak pulak mereka sedar. Macam chipsmore la pulak, tadi tetiba hilang, skarang ni tetiba muncul plak.

“tak da apalah. Saja-saja borak kosong ngan dhiya ni. Kau pergi mana tadi?” tanya shaizam. Dhiya hanya tersenyum menoleh arina.

“aku pergi try baju la tadi. Kami dua mau tinguk wayang jap lagi. Kau mau join?”

“boleh sangat-sangat. Aku boring nak jalan sorang-saorang.”

***

Selepas makan malam, dhiya termenung di balkoni rumahnya. Arina pula tak dapat join, ada kerja katanya bila dhiya ajak dia lepak di balkoni. Merenung langit yang ditaburi bintang. Cantik! Syok-syok renung bintang tetiba terkeluar muka ryan seolah-olah tersenyum padanya.

“ryan..,” bisiknya perlahan. Ah! Napa harus jadi begini? Ryan, aku rindu sama kau.

Sejak kenal ryan dia tidak pernah melihat keburukan ryan. Ryan terlalu sempurna di matanya. Ryan caring. Ryan baik, menghormati orang tua. Taat pada agama. Karna itu dia terlalu cintakan ryan. Dia bersetuju untuk berkahwin dengan ryan. Namun, dia tidak pernah menyangka majlis perkahwinannya akan meninggalkan titik hitam dalam hidupnya.

***

Di majlis perkahwinan ryan + dhiya…

Mak andam tengah sibuk menyolek muka dhiya. Saudara kembarnya, si dhira pulak asyik keluar masuk dari bilik pengantin. Haishh… rimas dhiya melihatnya.

“sis! Duduk sinila. Temankan dhiya,”panggil dhiya tatkala dhira menguak pintu.

“so how? Dah readykah?” tanya dhira. Dia duduk di sebelah dhiya.

“ nak ready amende? Solek pun tak siap lagi ni,” jawab dhiya spontan. Dhira menepuk dahi. Apa punya budak, lurus bendul lah pulak. Ingat dah nak kahwin tak macam tu lagi.

“aduh! Kau nda faham ka aku tanya apa tadi? Aku tanya kau dah readykah nak jadi isteri abang ryan?”

“napa tanya? Kau da tips kah mau kasi sama aku?” tanya dhiya balik sambil tersenyum nakal.

“gatal punya kakak. Masi bawah umur ni manada tips mau kasi sama kau.”

“perasan betul la kau ni masi bawah umur. Agaknya dulu mummy banyak makan santan kelapa kot time mengandungkan kau,”kata dhiya sambil tersengih-sengih. Sebijik macam kerang busyuk.

“bukan mengandungkan kau sekali ka? Takkan lupa kot, kita kan kembar.” Membulat mata dhiya bila mendengar kata dhira. Kurang asam punya orang. Sempat lagi dia mencubit lengan si dhira.

***

Jam sudah menunjukkan pukul 1pm. Namun bayangan rombongan dari pihak pengantin lelaki masih belum kelihatan. Family dhiya termasuk dhiya sekali dah mulai resah. Manalah si pengantin lelaki ni??? Dhira duduk di sebelah dhiya untuk menenangkannya. Sudah berpuluh kali number handphone ryan dihubungi, namun tiada siapa yang menjawabnya.

Tetiba telefon di tangan dhiya bergegar menandakan ada panggilan masuk. Hampir terjatuh handphone kerna terlalu kelam kabut untuk menjawab panggilan. Sempat lagi dia melihat skrin, shaizam yang call.

“zam! korang mana?” trus dhiya bertanya tanpa sempat shaizam berkata dulu.

“dhiya sabar. Aku nak bagitau kau sesuatu. Harap kau tenang mendengarnya.” Dhiya sudah mula rasa kurang senang bila mendengar kata shaizam. Macam ada sesuatu yang buruk telah berlaku. Jantungnya berdegup kencang.

Ryan….bisik hatinya. Dia melarikan dirikah? Ishhh…tak mungkinlah. Kitaorang saling mencintai, bukannya kahwin paksa a.k.a pilihan orang tu. Atau dia kemalangan dan terus meninggal di tempat kejadian??? Hah!!! Yang tu lagi tak mungkin. Mintalah dijauhkan. Nanti aku nak kahwin ngan siapalah kalau dia meninggal dunia.

“bagitaulah cepat. Tak payah nak bermukadimah segala.” Sempat lagi dhiya membebel. Mamat ni lambat betul nak bagitau. Aku plak bukan jenis yang penyabar pun. Dahla jantung ni dah bekerja lebih, kang melompat keluar terus. Siapa susah?? Aku jugak.

“ryan kena tangkap polis.” Nah! Ambik kau dhiya. Terang dan jelas lagi tu.

“hah!!! Apa kau cakap?”

“ryan kena tangkap polis on the way kami mau pergi sana. Polis temui dadah dalam keretanya. Skarang ni kami kat balai polis la.”

Serta-merta pandangannya kelam. Nasiblah dhira sempat menyambut tubuh kembarnya itu.

***

“daddy! Baby tak percaya abang ryan lakukan semua ini. Tak mungkin daddy,” kata rihana tegas. Bengang betul dia. Baru dua bulan dia outstation, terus ada khabar buruk yang menyapa teliganya tatkala dia sampai di rumah. Ahhh! Kalau aku tidak pergi haritu pasti aku dapat tolong abang ryan. Aku mesti siasat hal ini. Abang ryan ku bukan begitu.

“baby ingat daddy percayakah? Daddy sama mummy macam bermimpi saja tatkala abang ryan kamu dijatuhi hukuman penjara. Ryan bukannya pernah kesempitan wang sampai terpaksa perlu jual dadah. Tapi daddy tak mampu berbuat apa-apa baby. Semuanya berlaku terlalu pantas,” terang tan sri nazril.

“baby akan buktikan bahawa abang ryan tidak bersalah dalam hal ini,” kata rihana tegas.

“ya baby! Mummy doakan semoga baby berjaya membuktikan bahawa ryan tidak bersalah. Selagi ryan dipenjara, selagi itu hati mummy tidak tenang,” kata mummy ryan setelah lama membisu. Sesekali dia mengesat air matanya.

“kak dhiya macam mana mummy?”tanya rihana. Tetiba dia teringat bakal kakak iparnya. Dia pasti sedih. Tapi, percayakah dia pada abangku???

“haritu mummy jumpa dia semakin kurus. Banyak kali dia pengsan masa zam bagitau tentang ryan. Kawannya si arina pun ada cakap dhiya semakin pendiam sejak kebelakangan ini.”

“kasian dia,” kata rihana seakan-akan berbisik pada diri sendiri. dia semakin bertekad mau mencari bukti yang boleh membebaskan abangnya.

***

Deringan handphone menandakan ada mesej masuk mengejutkan dhiya yang tengah sibuk melakar sesuatu di atas kertas. Perlahan dia mencapai handphone nya.

‘uits dhiya! Jum lunch sama. Lapar suda ni.’-shaizam

Dhiya tersenyum. Budak ni kalau mesej aku tak da keje lain. Asyik ajak makan saja. Selama ni memang mereka bertiga sentiasa lunch bersama. Dia, ryan dan shaizam. Memandangkan mereka satu sekolah dari sekolah menengah dan juga belajar di universiti yang sama menyebabkan mereka menjadi rapat. Kalau dulu ada tisya menjadikan mereka empat sekawan. Namun, sejak tisya meninggal kerana kemalangan di tahun akhir di universiti menyebabkan mereka jadi tiga sekawan.

‘kau ni xda kje lain ke slain mkn?’-dhiya

Laju saja tangan dhiya menaip membalas sms dari shaizam.

‘ada byk. Tp skang tym lunch mna leh skip. Rugi.’-shaizam

‘yala2. Kau kt mn? Kt lobi suda ka?’-dhiya

‘yup! Cpt skit kau trun. Aku dh kbuluran nih. Pg td x smpat breakfast.:)’-shaizam

‘otw.’-dhiya.

***

Dari jauh kelihatan seseorang yang begitu ayu sekali di matanya. Ayu + comel + cantik.. terus shaizam melemparkan senyuman manis penuh gula kepada dhiya.mereka berbalas senyum. Cutenya dhiya. Lesung pipi dia wat aku geram betul. Rasa nak cubit-cubit jak. Sempat shaizam berbisik nakal di hatinya.

“lambatnya tuan puteri turun.”

“lambat meh? Sorryla zam. nak makan kat mana? Tempat biasakah?”tanya dhiya sambil tersenyum. Harap-harap kat tempat lain. Jemu suda mau makan kat tempat yang sama saja.

“jum pergi kereta aku. Kita makan kat tempat lainlah. Jemulah nak makan kat tempat biasa. Muka kau pun dah kata begitu.” Sempat lagi shaizam mengusik dhiya. Tau-tau saja dia ni aku dh muak makan di sana. Ada tertulis kat muka aku ke?? Dhiya meraba mukanya, mana tau ada tulisan kat situ.

“yang kau raba muka kenapa?” tanya shaizam pelik. Apa kena ngan budak ni?? Sawan ke? Eh, orang sawan memang macam tu kah?

“er..ada tertulis kat muka aku ke yang aku jemu makan kat situ?”tanya dhiya lurus bendul. Manalah tau kalau betul.

“kau ni! Lurus bendul betul.” Shaizam mengetuk kepala dhiya perlahan. Lurus bendul tak bertempat betul budak ni. Tapi, kalau lurus bendul perlu bertempat ke???? Entahla..alih-alih aku pula yang terkena virus lurus bendul si dhiya ni.

***

“amacam? Ok tak masakan kat sini?”tanya shaizam setelah lama mereka mendiamkan diri. Tak best pulak senyap sangat.

“sedap giler beb!” puji dhiya.

“taulah. Tapi tak payahla makan gelojoh sangat. Nampak macam tak makan setahun pulak kau ni. Kau tak da sarapan ke awal pagi tadi?”

“tak sempatlah bro.” dhiya tersengih-sengih. Spontan dia mengambil tisu untuk mengelap mulutnya. Mana tau ada comot kat muka.

“ni mesti kes bangun lambat kan?” tembak shaizam. Tau sangat dia perangai dhiya yang agak liat bangun pagi. Entah bilalah budak ni mau berubah.

“tau-tau saja kau ni eh.”

Sementara menunggu shaizam menyelesaikan bil, dhiya mengorak langkah keluar dari situ. Tunggu kat luar sajalah. Tengah syok jalan, tetiba dhiya tersungkur ke depan. Aduh! Siapalah melaun gila yang tolak aku nih??? Perlahan dia bangun sebelum menoleh ke arah manusia yang cari pasal dengan dia.

“hey perempuan gatal! Kau jangan nak berani rampas shaizam dari aku. Dia milik aku!” dengan suara yang agak lantang perempuan itu berteriak di depan dhiya. Siap-siap tunding jari lagi tu. Dushhh! Malunya. Terasa tebal kulit mukanya. Orang di sekeliling pastinya bulat mata melihat drama sebabak ini. Warghhhh! Mama! Dhiya malu. Mana mau letak muka nih. Sempat lagi dia merenung perempuan di depannya. Gila punya orang. Pakai pakaian macam tak cukup kain, muka memang licin habis. Pakai make up entah berapa inci. Gincu pulak oren terang giler. Bulu mata pulak nampak sangat palsu, panjang giler. Macam mata kuda pula. Hahaha.. Sewel apa perempuan nie.

“er..miss. you salah faham. Saya cuma….”

“pris! Apasal kau marah kat girlfriend aku hah? Aku tak pernah kacau hidup kau. Better kau berambus sekarang dan jangan nak cuba-cuba ganggu dhiya lagi.” Shaizam merenung tajam ke arah priscilla. Fulamak! Giler punya garang laki nih. Dah tu siap-siap ngaku aku nih girlfriend dia pulak. Dhiya menjeling shaizam tajam. Geram!

“what?? Kau tetap milik aku shaizam! Milik aku!” kata priscilla bebaur ugutan sebelum berlalu pergi. Huh! Memang sewel la perempuan ni. Pergi macam kena tiup angin pulak. Langsung tak tau malu. Ingat tengah berlakon filem kah?

“kau!” kata dhiya sambil merenung tajam ke arah shaizam.

“er…sorry dhiya. Only for this time ok. Lain kali janji tak buat lagi.” Siap-siap buat muka kasihan lagi tu.

***

Pintu pejabatnya ditolak kasar dari luar. Terjenggul muka shaizam di situ. Apalah shaizam nih, mengejutkan saja.

“dhiya! Kau tak apa-apa ke?” soal shaizam cemas. Dirinya kelihatan agak tidak terurus. Sempat lagi dia meluru ke arah dhiya dan memeriksanya. Manatau ada cedera ke.

“napa nih bro? aku okla,”tanya dhiya pelik. Demam ke budak ni tetiba jadi macam tu.

“betul?”tanya shaizam lagi inginkan kepastian. Kalau dilihat dari mata kasar dhiya memang nampak ok. Tapi, apa pulak motif sang pengirim mesej tadi??

“tadi aku dapat mesej pejabat kau kena rompak. Tu yang aku terus ke sini. Betul ke tak da apa-apa?”tanya shaizam buat kesekian kalinya. dhiya mengerutkan dahinya. Bila masa pulak pejabat kena rompak????

“eh, tak adalah zam. siapa pula mau….?”

“Assalamualaikum.” Kedengaran orang memberi salam. Muncul beberapa orang yang memakai kopiah berwarna putih. Alamak!! Dhiya berasa tidak sedap hati.

***

“pa, dhiya tak salah pa. tolong pa. ampunkan dhiya. Dhiya tidak lakukan semua itu pa. tolong dhiya pa.” dhiya menangis teresak-esak sambil memegang erat tangan papanya.

“sudahla. Lebih baik kamu pikirkan tentang persiapan untuk pernikahan kamu minggu depan,”kata papanya sebelum melepaskan tangan dhiya perlahan dan berlalu masuk ke dalam biliknya. Di mukanya jelas kelihatan sangat kecewa. Namun, jauh di sudut hatinya, dia tidak yakin dhiya sanggup bertindak sebegitu.

“jangan nangis sayang.” Dhiya pantas memeluk erat tubuh anak tunggalnya itu. Sayu hatinya melihat keadaan dhiya.

“mama. Dhiya tak salah mama. Dhiya tak salah.” Air matanya mengalir semakin lebat tanpa dapat ditahan.

“mama tau sayang. Mama percaya. Shhhhh..jangan nangis lagi sayang,” pujuk mamanya perlahan sambil menepuk lembut bahu dhiya bagi menenangkannya.

***

Dhira menggengam erat tangan dhiya. Sepertinya dia mau memberi kekuatan kepada saudara kembarnya itu. Walau bukan dia di tempat dhiya, namun dia faham perasaan dhiya. Yang dia mampu lakukan hanyalah berdoa agar kebahagiaan mewarnai kehidupan saudara kembarnya itu.

Shaizam nampak segak berhadapan dengan jurunikah. Riak tenang jelas terpancar di wajah itu. Namun siap tahu gelora di hatinya.

“pernikahan ini tidak boleh diteruskan!”teriak satu suara lantang menjerit ketika shaizam hampir menghulurkan tangannya. Serta-merta mukanya pucat tatkala melihat wajah pemilik suara itu. Peluh mula membasahi mukanya.

Dhiya tergamam melihat orang yang dicintainya. Ryan….perlahan dia membisikkan nama itu. Ryan menoleh kearah dhiya seketika, terasa seperti dhiya ada memanggilnya. Wajah yang dirinduinya itu kelihatan agak cengkung namun kecantikkannya tidak pudar. Masih cantik dan ayu seperti dulu.

Ryan dan dua orang anggota polis mara ke arah shaizam. Kemudian mereka menggari tangan shaizam. Shaizam seperti dipukau, langsung tidak melawan. Wajahnya ditundukkan. Orang ramai mula berbisik-bisik. Pastinya tertanya-tanya.

“shaizam! Apa semua ni?” tanya ayahnya cemas. Namun shaizam langsung tidak mengangkat mukanya.

“kenapa awak gari tangan anak saya? Apa salah anak saya???”tanya ayah shaizam kepada salah seorang anggota polis itu setelah tidak mendapat sebarang jawapan dari shaizam.

“maaf encik. Anak encik disyaki telah meletakkan dadah di dalam kereta encik ryan. Encik boleh ikut kami ke balai untuk keterangan lanjut.”

Shaizam dibawa pergi oleh kedua anggota polis tersebut. Sedikit pun dia tidak menoleh ke arah para hadirin di situ. Ayahnya mengekori dari belakang. Agaknya masih tidak puas hati dengan apa yang telah menimpa anaknya itu.

Setelah kelibat mereka hilang, ryan mengorak langkah perlahan ke arah papa dhiya. Kelihatan mereka sedang berbincang sesuatu yang agak serius. Sesekali papa dhiya menganggukkan kepalanya. Setelah agak lama berbincang, ryan melangkah perlahan ke arah dhiya.

“sayang. Sudi kahwin dengan saya?” tanyanya perlahan, romantik gitu. Dia berlutut di hadapan dhiya. Matanya bersinar merenung wajah dhiya sarat dengan rasa cinta yang tiada batasan. Dhiya tersenyum manis ke arah ryan. Tanpa dapat ditahan, air matanya mengalir perlahan. Alangkah bahagianya dia saat ini. Seperti bermimpi pula tatkala orang yang teramat dicintainya berada di depan matanya. Dia mengangguk kepalanya perlahan.

“yes!”jerit ryan.happy betul dia. Para hadirin bertepuk tangan melihat gelagat ryan yang agak keanak-anakkan itu.

***

“sayang, napa termenung ni?” tanya ryan perlahan sambil memeluk pinggang isterinya dari belakang. Dhiya menyandarkan kepalanya ke dada suaminya. Bahagianya tatkala berada di dalam dakapan orang yang kita cintai. Sempat lagi dhiya tersenyum sendiri.

“dhiya tinguk bulan sana tu. Cantik ba kan?” ryan tersenyum bahagia.

“tapi sayang, bulan yang kat dakapan abang ni lagi cantik tau,”ucap ryan romantis.

“sampai hati zam buat abang macam tu kan. Dhiya macam tak percaya pulak dia sanggup buat begitu pada abang,”kata dhiya setelah lama mendiamkan diri. Sungguh dia susah nak percaya bahawa shaizamlah dalang yang menyebabkan ryan tercampak ke penjara suatu ketika dulu. Nasiblah adik ryan, si rihana berjaya mencari bukti bagi membebaskan abangnya dari penjara. Kalau tidak, entah bagaimana nasibnya bila menjadi isteri kepada shaizam. Nasib baik kat parking kereta di bawah kondo ryan ada cctv yang agak tersembunyi. Kalau orang tidak memerhati betul-betul pasti mereka tidak sedar akan adanya cctv di situ. Melalui cctv itulah rihana dapat bukti bahawa ryan tidak bersalah.

“entahla dhiya. Abang lagilah tak percaya bahawa bestfriend abang sendiri sanggup buat abang macam tu. Dahla, kita lupakan saja tentang perkara tu. Doakan saja dia insaf dari perbuatannya,”kata ryan. Walau dia agak sakit hati, namun dia tidak berdendam dengan shaizam. Lelaki itu sudah dianggapnya sebagai abang kandungnya sendiri.

“ya bang.” Dhiya berpaling ke arah ryan spontan mengucup bibir merah suaminya.

“sayang goda abang ke?” bisik ryan perlahan di telinga dhiya.

“salah ke dhiya goda suami sendiri?” kata dhiya perlahan sambil merangkul leher suaminya. Ryan mengemaskan lagi pelukan di pinggang dhiya.

“tak. Abang suka.” Ryan terus mengucup bibir isterinya mesra sebelum sempat dhiya bersuara.

                                                                                                                                                                             clara_carmen

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Cinta

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) idea dah nice daring yu.
    bab-bab penceritaan and plot tu boleh dikemaskan lagi.

  • (Penulis)
    2) thanks..
  • 3) Ramli awang murshid ni. dia pun sabah jugak kan. lama2 berlatih boleh jadi mcm dia hehehe

  • (Penulis)
    4) hahaa..amen..

Cerpen-cerpen lain nukilan miss_jojo

Read all stories by miss_jojo