Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

BERUK

 

Pok mal melangkah pelahan menuju pintu anak gadisnya yg tertutup rapat. Ditangannya mengenggam erat parang panjang, dihatinya membakar kemarahan. Didepan pintu anaknya, pok mal berhenti. Dirapat cuping telinganya dipapan pintu. Makin jelas kedengaran ditelinganya.

\"Abg, abg, jangan la... Hihihihi\" suara manja anaknya ketawa.

\"Aaahhh, aaahhh, abgggg, sedappp\" suara kesedapan anak gadis pok mal kedengaran pula. Api kemarahan pok mal dah sampai kemuncak.

\"Celaka punya, binatang beruk\" tempik pok mal menendang kuat ke pintu bilik. Terbuka luas pintu tu, pok mal terus meluru masuk. Apa yg terlihatnya abg berada ditengah antara kangkang anaknya sedang menindih, sama seperti manusia melakukan persetubuhan. Anaknya yg sedang berbogel terperanjat dan menjerit ..

\"Ayahhh!!!...\"

\"Celaka binatang beruk\" pantas pok mal mengejar abg. Abg melompat sambil menjerit2 cuba melarikan diri. Cuba melompat ke arah tingkap tetapi tali yg terikat dilehernya tersangkut. Pok mal maju meluru mendekati abg sambil terus menghayung parangnya ke tengkok abg. Melekat mata parang ditengkok abg kemudian ditariknya parang itu. Dihayung lagi, berulang kali pok mal menetak sehingga putus leher abg. Abg terkulai disitu juga. Anak gadisnya hanya menangis melihat abg terkulai kaku.

 

6 bulan sebelumnya...Sebuah kampung dipantai timur, waktu petang.

\"Abg, abg sini\" suara seorang lelaki tua memanggil seekor beruk jantan peliharaan nya yg telah dibela 3tahun. Abg merangka laju menuju ketuannya yg memegang sebiji pisang masak. Setelah mengambil abg duduk disisi tuannya, dimakan penuh semangat makan kegemarannya itu. Abg memang manja dengan pok ya, nama tuanya.

Nama sebenar pakcik yahya. Pok ya begitu sayang pd abg. Oleh kerana pok ya tidak mempunyai anak lelaki sebab itu pok ya menamakan beruknya ABG. Pok ya memelihara abg sejak kecil lagi, ibu abg mati dilanggar kereta. Pok ya memang sayang pd abg. Dijaga dengan penuh taggungjawap, kalau hari hujan abg akan dibawa masuk kerumah. Waktu makan abg akan makan berdekatannya didapur. Kalau abg sakit klinik haiwan dibawa. Setiap petang abg akan bertenggek didepan motor buruk pok ya pusing keliling kampung. Ada masa pok ya akan melepaskan ikatan rantai dileher abg. Abg tidak akan lari, mungkin abg suka tinggal dengan pok ya. Memang pok ya nak lihat abg sihat dan bebas gembira seperti kehidupan manusia. Pok ya mempunyai 2 anak perempuan, mereka pun sayang pd abg. 

 

Tetapi PANAS TIDAK SAMPAI KE PETANG dan pok ya tidak dapat membela abg selama2ya. Pok ya telah meninggal dunia akibat sakit. Sebulan selepas kematian pok ya, abg telah diserahkan pd adik pok ya bernama ISMAIL atau dipanggil pok mal. Semua yg berlaku ini memang wasiat pok ya.

\"Mal, abg mu pesan jaga abg baik2\" kata isteri arwah semasa menyerah abg.

\"Baik kak\" jawak pok mal. Abg meronta2 seperti tidak mahu berpisah dengan keluarga arwah. Kelihatah kesedihan diwajah abg semasa pergi itu. Kesedihan turut menyelubungi anak2 arwah. Pok mal tinggal dlm 30kilometer dari rumah arwah. Pok mal mempunyai 3orang anak, yg no 1 perempuan berumur 15tahun, no 2 juga perempuan berusia 13tahun dan yg no3 lelaki masih kecil. Pok mal pernah membela beruk.Tetapi mati dan tidak siapa tahu kenapa beruknya mati.

 

Pada minggu pertama pok mal menjaga abg agak baik. Tetapi masuk minggu ke2.

\"Mu ni malas sungguh\" kata pok mal bercakap seorangan. Abg yg diikat dgn rantai pd sebatang tiang hanya duduk memandang pok mal.

\"Mu jangan makan hari ni\" jerkah pok mal sambil mengetuk kepala abg dengan sebatang kayu. Memang pd petang itu abg tidak diberikan makan. Sejak dari itu abg selalu tidak diberi makan. Abg selalu dipukul dan didera oleh pok mal. Kalau hari hujan dibiarkan abg kebasahan terikat pd tiang kayu yg setinggi 10kaki, berbumbung atap zink, itulah rumah abg. Abg sekarang sangat takut bila melihat kelibat pok mal. Memang abg binatang tetapi kita yg mempunyai otak yg boleh berfikir sepatutnya ada belas kasihan tetapi itu tidak ada pd pok mal. Pok mal sebentarnya mempunyai tabiat suka mendera binatang. Awang beruk yg dahulu dibela oleh pok mal sebenarnya mati kerana didera.

 

Pada satu hari....

\"Pemalas, pemalas\" itu nama baru abg. Meronta2 ketakutan abg bila terdengar suara pok mal. Pok mal berjalan menuju ke abg yg terikat pd tiang kayu. Tak senang duduk abg dibuatnya.

\"Mu tengok tempat mu bersepah, sebab itu aku tak nak bagi mu makan selalu\" marah suara pok mal, ditangan kanannya memegang rapat sebatang kayu. Pok mal lupa, abg tu binatang mana pandai menyapu sampah. Abg merangkak laju kebelakang tiang.

\"Ohhh mu ingat, mu boleh lari ke?\" tegas suara pok mal sambil mengetuk kuat ketiang kayu. Abg yg ketakutan mula bertindak mengeluarkan bunyi kemarahan. Muka abg tepat memandang kemuka pok mal sambil menbuka2 mulutnya.

\"Celaka mu, mu nak melawan. Aku yg bagi mu makan\" kata marah pok mal yg dah meningkat. Pok mal meluru rapat kearah abg sambil menghayung batang kayu. Memang niat pok mal hendak belasah abg. Abg mengelak bila kayu itu mula melayang kearahnya. Pantas abg terus mencerkam dan mulutnya mengigit ke kaki kiri pok mal.

\"Celaka mu\" menjerit kesakitan pok mal. Pok mal terus bertindak dihentak hujung kayu ke kepala abg berkali2. Abg melepas gigitannya, menjerit kesakitan. Pok mal tak bagi peluang terus dihayung kayu itu berkali2 pd seluruh badan Abg. Jeritan kesakitan abg makin kuat, nak larikan diri jauh tidak boleh kerana rantai itu hanya 6kaki panjang. Abg dibelasah secukup2nya dan akhir abg terbaring tak bermaya kesakitan.

\"Padam muka mu\" kata pok mal sendiri kepuasan. Abg dibiarkan disitu terbaring semasa pok mal melangkah pergi. Abg masih bernyawa lagi.

 

Sejak dari kejadian itu ketakutan abg pd pok mal makin tinggi. Tetapi dari jauh abg selalu merenung pok mal dengan renungan yg tajam.

\"Apakah yg tersirat dlm hati abg???\" Tidak ada siapa yg tahu kecuali beruk itu. Kini sudah hampir 3bulan abg dibela oleh pok mal. Kalau dulu tubuhnya berisi tetapi sekarang tubuhnya kurus kering. Tiada tanda sayang yg abg dapat dari tuannya, hanya anak2 pok mal saja yg simpati terutama KAK anak pertama pok mal. Mereka tidak dapat berbuat apa2. Anak pertama pok mal selalu memberi makan pd abg, itu pun cara sembunyi. Penderaan terhadap abg tidak terhenti dan Pok mal tidak pernah penat utk memukul abg. Pok mal seolah2 merasa puas, mungkin bangga mendera abg. Abg selalu menyendiri kerana ketakutan. Ditubuh abg kelihatan banyak luka2 yg lama dan baru. Sungguh sedih keadaan abg sekarang, jika pok ya masih hidup pasti dia sedih melihat keadaan abg.  

 

Masa berlalu tak terasa, kini sudah 6bulan abg didera oleh pok mal. Satu petang...

\"Mal!!!, mal!!!\" jerit seseorang bila ternampak pok mal diwarung makan.

\"Ohhh mu, pa dia mu jerit panggil aku\" kata pok mal bila orang itu didepannya.

\"Tadi aku lalu depan rumah mu. Aku tengok beruk mu tak ada\" kata orang itu yg SATU kg dgn pok mal.

\"Eikkk mu biar betul ni\" jawap pok mal agak panik.

\"Betul mal, aku tengok beruk mu tak da dah hilang\" kata orang itu yakinkan pok mal.

\"Celaka, binatang beruk\" maki pok mal sendiri.

\"Tak pa jap lagi aku balik tengok\" kata pok mal lagi. Pok mal hidupkan enjih motor buruknya terus menuju ke rumah. Semasa hampir sampai ke rumah pok mal matikan enjin motornya, diperhatikan dari jauh rumahnya kemudian dipandang pd tiang yg merupakan rumah abg...

\"Celaka punya binatang, belum puas aku dera\" kata marah pok mal bila pasti abg hilang. Pok mal berjalan kaki menuju ke rumahnya yg ada dalam jarak 100meter dari motornya. Dihalaman rumah berdiri senyap pok mal memandang keliling kemudian pok mal berjalan dekat ke tiang beruk yg selalu didera. Dilihat hanya tinggal tiang saja, pok mal yakin abg melarikan diri dengan rantai melekat dilehernya.

\"Aku dapat mu, mampus kali ni\" nada marah pok mal kedengaran. Pok mal berjalan ditepi rumahnya yg ketika itu isteri dan 2 anaknya tiada. Yg tinggal didalam rumah hanya anak pertamanya. Pok mal berjalan diluar keliling rumahnya sambil matanya liar melihat, baginya manalah tahu abg menyorok dimana2 ditepi rumah. Semasa melintas bilik anak perempuan pertamanya, pok mal terasa kedengaran seperti suara orang. Pok mal rapatkan diri pd dinding papan. Dimatikan diri cuba diamati...

\"Sah tu suara anak aku. Dengan sapa dia bercakap bukan ada orang pun\" bisik hati pok mal. Pok mal tidak puas hati dirapat betul2 badannya kedinding papan itu. Dipasang telinganya penuh teliti...

\"Abg, abg... jangan panjat kak. Sakit tau..hehehe\" suara anak perempuanya sedang berbual2 gembira. Tersentak pok mal bila nama abg disebut oleh anaknya. Sepantas kilat api kemarahannya memuncak, pok mal berjalan laju tetapi dgn senyap menuju kedapur. Dibuka pintu dapur dgn kunci penduanya. Didalam dapur parang kesayangnya dicapai lalu terus melangkah menuju kebilik anaknya..

 

\"Betul ke beruk pemdendam?\" Atau apa yg terjadi hanya kebetulan.. Botak tahu setiap kita ada point masing2..

 


HANYA JAUHARI YG KENAL MANIKAM

 

 



\"DS PASTI TUNAI\"


KEPALA OTAK-BOTAK

DITULIS-DIN TWIN

 

 

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Umum

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) Beruk kalau dikacau dia akan kejar sampai dapat! Pernah kena kejar dengan beruk masa kecik dulu..hehehe
  • 2) Boleh jadi juga.

Cerpen-cerpen lain nukilan botak_9444

Read all stories by botak_9444