Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

brader joe dan ah peng gigi jarang

 

 

Babak 1

 

Brader joe sedang duduk seorang diri di sebuah meja di sebuah restoran mamak.

Brader joe menyalakan sebatang rokok lalu menghirup perlahan sirap panas. Kemudian dia mendail untuk bercakap dengan ah peng melalui nokia cokia-nya.

“hello brader, lu bila nak sampai? Kata pukul 5?”, tanya brader joe dengan kerek.

“Wa sudah on the way ma! Sikit jam lagi ada sampai!”, balas ah chong ringkas dan terus mematikan talian sebelum sempat brader joe menyambung dengan kerek lagi.

“Assalamualaikum bang, minta derma ikhlas bang…”, tiba-tiba datang perempuan selekeh tadah tangan dekat brader joe minta sedekah.

“Eh, blah la kau! Sapa abang kau suka hati kau je panggil aku abang!,  tengking brader joe sampai perempuan itu pun blah.

 

Babak 2

 

“Halo, halo joe! Tengok wa sudah sampai! Eh, wa pau lu rokok sebatang boleh?”. Ah peng tiba-tiba datang buat-buat ceria seraya menge-pau rokok dari brader joe.

“Babi lu peng! Lu datang lambat lagi lu mau pau gua!”, marah brader joe sambil menyebut perkataan babi.

“Apa kisah lu panggil wa babi… Tiap-tiap hari pun wa makan babi ma…! hahahaha...!”, balas ah peng dengan gembira tak bersebab.

“Ah peng, cepatlah mana itu barang??” Tanya brader joe yang meluat tengok ah peng gelak kuat-kuat sampai nampak giginya yang kuning dan jarang-jarang tu.

“Ada maa… dalam kereta wa parking sana”, ujar ah peng gigi kuning jarang-jarang sambil menunjuk ke arah keretanya yang diparkir tak jauh dari situ.

 

Babak 3

 

Ah peng pun membawa brader joe ke keretanya lalu membuka boot belakang keretanya. Kelihatan sebuah beg berada di dalam. Zip beg dibuka lalu kelihatan beberapa peket lutsinar mengandungi serbuk putih di dalamnya. Brader joe pun memeriksa peket-peket tersebut.

“Lu sudah tengok barang. Sekarang lu bayar gua then lu boleh angkat barang sekali dengan beg ma.. wa kira free gift la.. hahahaa…..”, ujar ah peng perlahan sambil ketawa seolah-olah takut orang lain terdengar urus niaga “barang” mereka.

Abang joe mengeluarkan sampul dari dalam jaketnya lalu menyerahkannya kepada ah peng. Ah peng pun melihat ke dalam sampul untuk menge-check duit.

“okey lah, lu boleh angkat barang cepat”, arah ah peng setelah berpuas hati,  sambil mengorek-ngorek celah gigi kuningnya dengan pencungkil gigi yang diambil di restoran mamak tadi.

 

Babak 4

 

Ketika brader joe hendak mengambil beg dari boot kereta ah peng tiba-tiba sekumpulan manusia datang menyerbu.

“Jangan bergelak (bergerak)!! Kami polis!!” jerit salah seorang dari mereka yang bernama chief inspector ah goh dengan pelat cinanya sambil mengacukan pistol ke arah brader joe dan ah peng. Polis-polis yang lain pun sama-sama mengacukan pistol dengan skema-nya seolah-olah dalam drama polis “gerak khas”.

Brader joe dan ah peng serta-merta serentak terkejut monyet dan terkentut tetapi tidak dapat melarikan diri atau melawan kerana telah dikepung dan diacu pistol.

Semua polis berpakaian biasa kerana menyamar sebagai orang awam di tempat tersebut. Brader joe mula sedar yang kebanyakan orang awam yang mundar-mandir di situ tadi sebenarnya adalah polis yang menyamar untuk memerhatikan mereka.

“Cilaka lu ah peng!! Takkan lu pun polis jugak sebenarnya?!”, marah brader joe kepada ah peng yang bermuka nerd.

“Lu la cilaka joe!! Wa bukan polis la!!” Marah ah peng kembali kepada brader joe sampai air liurnya terpercik merata-rata.

“Gali (gari) diolang (diorang) !! Peliksa (periska) badan dan keleta (kereta)!!”, arah chief inspector ah goh.

Seorang perempuan pengemis pun datang menggari brader joe dan ah peng.

“Eh! Hang ni perempuan mintak sedekah tadi kan?”, tengking brader joe dalam loghat utara pekat.

 

Babak 5

 

“Tuan kita jumpa peket serbuk putih dalam beg dalam boot kereta”, beritahu seorang polis kepada chief inspector ah goh.

Chief inspector ah goh pun dengan suspicious-nya mengeluarkan kesemua peket tersebut. Dia mengoyak satu peket dan merasa sedikit serbuk di dalamnya dengan lidahnya.

Chief inspector ah goh terdiam seketika. Mukanya suspicious bercampur konfius. Kemudian dia mengoyak dan merasa kesemua peket tersebut.

“Aiyah!! Kita dapat maklumat salah! Ini bukan lalah (dadah)! Semua tepung saja!”, marah chief inspector ah goh.

 

Babak 6

 

“Encik joe, encik ah peng, apa pasal you mau beli tepung talak (tarak) pegi kedai ah peng saja? Apa pasal mau suluh (suruh) dia hantar satu beg letak dalam kereta serupa jual dadah juga?”, soal chief inspector ah goh dengan curious.

“Itu macam salah ka???”, tengking brader joe dan ah peng serentak.

Chief inspector ah goh mengeluarkan sapu tangan dari koceknya dan mengesat air liur ah peng yang terpercik ke mukanya.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Saspens

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • Tiada komen lagi.

Cerpen-cerpen lain nukilan heylelaki

Read all stories by heylelaki