Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Non-Utopia

  • 0
  • aleph
  • 11 years ago
  • 2,829
  • FREE

 

Secara nyata atau bermimpi. Saya memasuki sebuah savana seolah-olah padang rumput itu adalah sebuah padang pasir asalnya. Tiada pengalaman sebegitu sepanjang pengalaman saya. Saya hanyalah lelaki yang dilahirkan dan bakal dikebumikan di wilayah bangunan batu. Belum ada curahan dokumentari sains semasa mengenai kemanusiaan alam sekitar dunia dalam horizon kedewasaan saya. Tiada siapa peduli kecairan kutub. Yang benar adalah pendingin hawa. Langit tidak pernah berlubang. Hanya politik yang berlohong. Kepupusan nurani dipesongkan kepada pengecilan kuantiti haiwan terpencil dunia. Sepanjang perjalanan saya di savana itu. Saya melihat singa berkawan dengan gajah dan harimau berkawan dengan lembu. Sungguh ganjil sekali. Di sebuah kampung yang ketiadaan huru-hara. Saya melihat anak-anak kecil bermain dengan ular berbisa. Benar manusia sudah hilang penderitaan? Tiada kesusahanan yang menjadi igauan. Semacam definisi atau sifat kesusahan itu tidak pernah wujud  lagi…

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Eksperimental

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • Tiada komen lagi.

Cerpen-cerpen lain nukilan aleph

Read all stories by aleph