Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Buat lu yang selalu mekar mewangi dalam relung hati gua

 

Buat lu yang selalu mekar mewangi dalam relung hati gua.

Busuk, gua tahu lu bengang. Lu memang ada sebab untuk mencarut. Dan gua pun sedar salah gua sebab terlupa semalam hari jadi lu. Tapi gua bukan buat-buat lupa macam yang lu dakwa. Gua betul-betul lupa. Lu sendiri pun tahu, kebelakangan ini gua semak dengan kerja dekat ofis yang menggunung macam Kilimajaro. Bos gua pun satu fiil, jenis suka taichi kerja dekat orang. Macai macam gualah yang jadi mangsa. Menyesal pulak dulu gua tak belajar rajin-rajin.

Semalam lepas kena basuh dengan lu, gua tak dapat lelap. Caci maki lu meratib dekat telinga gua yang capang macam piring astro ini. Ada pedih dan nyeri bermutasi dekat dada. Betul kata orang, lidah lagi tajam dari pedang. Kalbu gua terasa melecet macam kena tembak dengan peluru getah.Sakit gila. Tapi mungkin tak seberapa kalau hendak dibandingkan dengan lu. Gua yakin sakit lu lagi parah. Sebab kemarahan adalah manifestasi dari himpunan rasa kecewa yang lama terpendam. Sekarang baru gua sedar, selama ini lu selalu sentap dengan gua.

Setelah gua analisa semua kekecewaan yang lu hamburkan semalam, gua ekstak beberapa klaim yang gua hitung relevan dari seluruh luapan perasaan lu yang bersalut emosi itu. Poin-poinnya adalah seperti berikut:

Selfish Tak romantik Keras kepala Tak peka

Busuk, dikesempatan ini izinkan gua menjawab semua tuduhan itu sejujur mungkin. Harap lu dapat berlapang dada mengadaptasi kebenaran. Pertama, lu tuduh gua selfish sebab pentingkan kerja gua lebih dari lu. Baik. Sekarang lu tunjuk dekat gua satu bank yang boleh tukar cinta jadi duit untuk bayar loan studi, kereta dan skim rumah pertama. Ada? Dan sanggup ke lu sponsor semua duit hantaran dan kenduri yang ala-ala Inggeris itu nanti pakai duit poket lu sendiri? Kalau tak, gua harap lu faham kenapa gua utamakan kerja lebih dari lu.

Kedua, lu tuduh gua tak romantik. Betul, gua tak pernah belikan lu bunga sepanjang tempoh kita couple. Sebab gua rasa itu kerja sia-sia. Bukan boleh dimakan pun. Membazir. Bila tengok pokok bunga gering depan rumah lu, gua tahu lu tak ada bakat bercucuk tanam. Habis paling tidak, lu letak dekat dalam satu bekas air tunggu layu sebelum lu humban masuk tong sampah. Suka juga gua ingatkan di sini bahawa manusia yang lu vonis tak romantik inilah yang berjerih payah membayar bunga kad plastik yang lu leret bagai tak ingat waktu YES tempohari.

Ketiga, gua bukan rigid. Takkan sebab gua tak nak teman lu layan Twilight gua dilabel macam tu. Gua tahu lu cinta mati sama Robert Pattinson. Tapi tak semestinya gua pun kena ikut suka. You are the person who has to decide. Whether you'll do it or toss it aside. Itu kata Edgar Guest. Lagipun gua bukan gay. Gua lagi rela tengok Suzanna dalam Sundel Bolong dari pandang muka stim Edward Cullen. Sementelah gua sedar filem klise itu akan bagi dampak negetif dekat lu. Sebab gua tahu lu jenis cepat terpengaruh. Dan yang paling  gua takut kalau lu terinfluence dengan si Bella yang kinky dan necrophilia itu.

Keempat, dakwaan yang mengatakan gua tak peka itu kurang tepat. Gua bukan tak peka tapi gua pelupa. Mungkin lu juga lupa yang gua ini pelupa. Jangankan harijadi lu, harijadi gua sendiri pun gua selalu tak ingat. Dan gua rasa ini penyakit umum dihidapi oleh kebanyakkan lelaki. Kalau lu tanya Edward Cullen pun dia mesti tak ingat berapa umur dia sekarang. Gua manusia biasa macam lu juga. Kalau malaikat pun boleh buat silap, apatah lagi gua pacar lu yang kacak luar dan kacak dalam ini. Tapi itu bukan bermaksud gua tak peka atau abaikan perasaan lu. Itu bukan maksud gua.

Gua tahu gua mahluk yang serba kurang. Gua tak boleh jadi macam yang lu mahu. Dan lu pun tak boleh jadi macam yang gua mahu. Kalau boleh gua mahu lu jadi hot dan seksi macam Megan Fox. Tapi gua tahu itu nonsense. Kalau pun lu boleh tiru karektor Mikaela Banes lu tetap tak akan dipanggil jadi chikaro Sam Witwicky yang pro autobots itu. Lu tahu sebab apa? Sebab lu bukan dia. Ya, lu bukan Megan Denise Fox.

Busuk, semua manusia terlahir berbeza. Lu dengan cara lu. Gua dengan cara gua. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist. Dan kerana kita berbeza maka kita saling melengkapi. Kalau gua ini pesawat tambang murah, lu ibarat angin dekat bawah sayap gua. Tanpa lu gua tak mungkin seimbang. Gua perlukan lu lebih daripada Amerika perlukan Israel.

Mungkin cara gua merai perhubungan ini tak serupa dengan yang lu damba. Tapi ini cara gua. Pergi neraka dengan perspektif orang. Kita bukan robot yang diprogram untuk taat dengan segala arahan yang mengada-ngada. Memang betul gua suka lu. Tapi jangan rayu gua jadi sesuatu yang bukan gua. Kerana itu serupa macam lu suruh gua minum klorox. Gua sedar gua kekurangan, tapi kekurangan itu yang telah mendekatkan gua dengan lu hingga bertahan sampai ke momen ini.

Busuk, kenyatan hidup bukan macam filem hindustan.  Yang bila mana lu start menyanyi semua orang pun ikut menari sekali. Dalam realiti, kehidupan takkan berhenti untuk sesiapa. Get busy living or get busy dying!  Makanya cuma ada dua cara pandang dalam mendepani hidup. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. Itu terserah lu.

Buat kesekian kalinya gua pohon maaf atas segala kekhilafan gua dan berharap lu dapat menerima kelemahan dan kekurangan ini sebagai sesuatu yang indah kerana pelangi itu tidak akan sempurna hanya dengan satu kaler. Percayalah.

 

p.s : Gua cinta lu apa adanya.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Cinta

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) Aiyo, bagus maa ini sulat.
  • 2) orait laa.....lu lu lu...gua gua...errr gua gua tatau nak cakap ape lagi aa....lu...lu...lu....ahhhhhh

  • (Penulis)
    3) gua caya lu!

Cerpen-cerpen lain nukilan ganjil

Read all stories by ganjil