Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Sisik dan Akal

  • 1
  • syxmie
  • 10 years ago
  • 10,049
  • FREE

 

Aku tak pernah khabarkan kepada mereka yang ada pada suatu ketika, aku ketemu seorang manusia yang bersisik dan mempunyai satu tanduk di kepalanya. Dia berumur kira-kira 10 tahun, rendahnya dan riangnya meneroka ceruk hutan tersebut sangat ketara. Aku pada mula ingin menjerat dan bawanya ke awam supaya mereka dapat lihat penemuan makhluk pelik sebegini tetapi aku lebih bijak dari itu, aku anggarkan dia juga mempunyai jerat untuk menjerat aku dan bawa aku ke awam mereka untuk beritahu penemuan makhluk pelik seperti aku.

Aku simpulkan dia dan aku ada dunia berbeza. Yang mana, persefahaman bakal wujud melalui rundingan. Tapi apa yang aku ada untuk nyatakan niat baik aku ini? Memikirkan kerosakan kesan dari tangan kaumku yang lain, aku rasa cukup sekadar aku perhati makhluk ini dan amati pengalamannya sekali gus.

Kilauan sisiknya sangat menarik. Ada corak unik yang berwarna-warni tercipta dari pantulan cahaya matahari, yang mana cantiknya, ia boleh disiat dan dijadikan lantai rumah-rumah dansa urban di sekitar bandar dan kami semua menari penuh nafsu dengan peluh sihat. Atau dengan niat lebih baik, ia boleh dijadikan baju tunic untuk dibawa perang kerana aku dapat rasakan strukturnya kuat untuk menahan tekanan atau hentakan kuat.

Aku melangkah perlahan ke sebalik pokok. Dia menoleh seolah terdengar aku mengelamun.

Tanduknya seperti sang unicorn. Kuda megah yang selalu dikaitkan dengan dongeng barat dan setiap kekaguman yang melewati pusingan bumi berkali-kali tanpa henti. Di sisi tanduk tersebut kelihatan ukiran teks atau simbol; aku tak pasti. Barangkali ia adalah mantera-mantera suci yang memeliharanya dari musuh, dari kaum mereka, dari aku yang asing.

Aku terpijak ranting liar.

Dia menoleh beberapa darjah, arah pukul  5 menghala aku sambil keluarkan bunyi pelik dan pergi dari situ. Apakah dia perasan kehadiran aku? Mungkin. Namun jika dia lari kerana terancam maka aku nyatakan dia adalah haiwan yang bodoh kelihatan seperti manusia atau manusia yang bodoh kelihatan seperti haiwan.

Aku dan dia berlainan dunia, manakan kami mampu untuk saling mengancam sesama sendiri?

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Eksperimental

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) make sense..hurm.

Cerpen-cerpen lain nukilan syxmie

Read all stories by syxmie