Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Sebuah buku, sekeping hati

 

' Ah you and your books,' Laura merungut sambil mengenakan subang di telinga. 

Entah apalagi yang perempuan dari Singapura ini tidak puas hati.

Sarah meletakkan jari ke atas tempat akhir dia menghabiskan ayat lalu mengangkat pandangan ke arah Laura. ' Kenapa, Laura?' tanya Sarah dengan sabar. Melayan Laura selalunya tidak ubah seperti layan kanak-kanak kecil. Emosinya tidak sah kalau tidak beralun kiri-kanan tidak tentu masa.

' Kita on holiday kot. What are you doing with that book? Tak mau ikut aku ke? Tadi petang, Amal..'

Sudah semestinya ada sebab yang cukup jelas kenapa Laura tiba-tiba sibuk bersiap cantik untuk keluar petang ini. Ini; pada waktu ini, di tepi pulau yang entah di mana. Pastilah sebab seorang lelaki. Laura, si social butterfly.

' ...asked if we would like to hang out tonight. He gets off early tonight.'

Bosan. Sudahlah di tempat sendiri pun tidak putus undangan 'minum', 'lepak', 'chill' dan 'hangout' kalau bersama Laura, takkanlah di sini juga Sarah perlu terus-terusan menolak?

' Apa kata you je pergi, Laura? As my representative,' Sarah menjawab, nada suara dibiarkan mendatar untuk menekankan bahawa dia tidak berminat. Bukan sahaja tidak berminat, malah ragu. Beach boys, kita tahu perangai mereka macam mana.

' You are no fun at all,' Laura berkata sambil mengenakan secalit lagi gincu.

' Baru tau ke?' Sarah berkata, perlahan.

' I beg your pardon?" Laura berhenti di depan pintu sambil menggengam tombol.

' Takde apa. I was reading to myself. You have fun!' Sarah cuma tersenyum lebar.

' Ulat buku. How can you get a boyfriend like this?' itulah kata-kata Laura yang terakhir sebelum pintu ditutup. Sarah cuma tersengih, senget. Telefon yang diselitkan di bawah peha dikeluarkan.

Satu pesanan ringkas yang bertanyakan ' Sayang, dah makan malam?' dibaca dengan senyuman.

Semuanya kerana sebuah buku. Dan, kalau Laura dapat tahu, mesti dia naik hantu. 

Tiga bulan sebelumnya..

' Ala you kenal. I tau kau kenal sebab dia selalu makan dekat City Walk dekat gerai tu...yang jual ikan bakar tu,' Laura menekan-nekan pipi sendiri.

' Ouh ye. Tahu. Tapi takde masa aku nak tengok orang. Check out ikan lagi bagus,' Sara menjawab acuh tidak acuh sambil kembali melihat laporan yang bertimbun di atas meja.

' Ugh. It's so hard to talk to you.'

' Still, that does not stop you from talking to me,' Sarah memandang wajah Laura di sebalik kaca mata. Laura memeluk diri sendiri sambil menjelir lidah pada Sarah.

' Nevermind that. Kau nak ikut tak?'

' What? Me?' Sarah tidak lagi memandang Laura. Fail bertanda 'Client Requirement' adalah jauh lebih penting.

' Well, yes. Aku suruh dia bawa kawan-kawan dia juga. Boleh tahan juga tau,' Laura menjemput diri sendiri duduk di depan Sarah.

 ' Suit yourself. Tapi kalau dia datang ramai-ramai, I'm out,' Sarah menolak cermin mata di hidung. ' I know you are rolling your eyes, honey.'

' Ok..fine,' jawab Laura dengan suara yang sengaja digaraukan. Sarah cuma tertawa.

Hujung minggu itu adalah kali pertama Sarah bertemu dengan Azlan. Ya, dia pernah lihat lelaki ini di gerai ikan bakar beberapa kali tetapi tidak pernah terlintas untuk berkenalan. Dengan rakan sepejabat sendiri pun Sarah jarang dapat peluang untuk bertegur sapa, inikan pula dengan orang luar.

Mudah untuk memahami mengapa Laura begitu gembira mahu kongsi cerita dengan Sarah tentang Azlan dan kawan-kawan. Hampir menjejak tiga puluh tahun, Azlan dan rakan-rakan bekerja dalam bidang minyak dan gas. Tidak perlu kelulusan tahap PhD pun Sarah tahu yang mereka ini berduit dan itulah yang menarik perhatian Laura.

Perempuan mana yang tidak?

Lalu, mereka habiskan masa hampir seharian menonton wayang dan selebihnya menemankan Laura membeli baju. Teman Azlan, Erik yang rajin melayan Laura mengambil satu demi satu baju daripada rak. Azlan dan Sarah cuma menunggu di tepi, cuba untuk tidak menunjukkan kebosanan.

' Tak mahu cari baju?' Azlan bersuara, memecah sunyi. Laura dan Erik nampak begitu mesra sekali tetapi tidak mereka berdua. Seorang ada dinding di antara mereka.

' Those dresses? Seriously?' tanya Sarah sambil menunjuk kepada deretan gaun pendek dengan belahan samada di dada atau di peha.

' Well, perempuan,' Azlan melurut rambut sambil tunduk malu.

' Nah, impractical,' ujar Sarah sambil memandang Laura yang kini sedang berdiri di depan kaunter pembayaran. Erik berdiri santai sambil memegang dompet. Laura kelihatan sedang senyum gembira.

' Now you sound like an engineer,' Azlan tergelak.

' I never said I wasn't.'

' I know you are not,' Azlan tersenyum, nakal.

' I see.' Jeda sesaat. ' Wait? What?'

Namun, soalan itu tidak berjawab bila Laura separuh berlari, separuh berjalan ke arah mereka sambil mengumumkan 'I'm starving!'

Dirasuah kopi oleh Laura, Sarah terlupa akan soakan yang masih tidak berjawab.

Seperti kebanyakan pekerja, kopi juga adalah dadah (yang halal) bagi Sarah. Petang itu, sengaja dia datang sendiri ke kedai kopi bukan francais untuk menghabiskan pembacaan. Duduk sendiri berteman kopi, seronok rasanya lihat para pekerja lalu-lalang.

 Selepas membuat pesanan, Sarah ambil tempat di bahagian depan kedai. Sebuah buku berkulit tebal dikeluarkan dari beg. Waktu itu juga, satu susuk tubuh berlalu pantas di depan Sarah untuk ke kaunter. Dibiarkan sahaja pelanggan yang entah siapa dan diteruskan pembacaan yang tergendala sejak semalam.

Sarah hanya mengangkat muka waktu pelayan meletakkan minuman di depannya tanpa memperdulikan seseorang yang sedang bersandar di tepi cermin, dekat dengan mejanya. Kota ini terlalu ramai manusia pelik.

' Excuse me,' sapa satu suara. Sarah sudah menyumpah dalam hati. Kenapa mesti diganggu waktu dia bersama Perry Trachett?

' Ye?' Sarah pasang muka garang sambil memandang pintu. Azlan! 'Oh hi!'

' Hi, Sarah. Maaf ganggu. Itu buku Perry Tratchett ke?' mata Azlan masih tak lepas memandang buku di tangan Sarah.

' Ye. You read him?'

' Of course!'

Dan, di sinilah Sarah sekarang. Sudah masuk fasa berpacaran dengan Azlan. Hanya kerana sebuah buku.

' Sekejap lagi. Nak baca buku dulu.' 

' You and books. Haha.' 

' Eleh. Cakap orang.' 

Sarah cuma tersenyum. Dan Laura di luar sana, masih berlari bebas mencari cinta, bermodalkan senyum dan ketawa manja.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Cinta

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) Lama tak baca karya ucu...

  • (Penulis)
    2) @shazmiey: haha sibuk sikitlah sekarang
  • 3) yey. rindu ucu!

Cerpen-cerpen lain nukilan uculer

Read all stories by uculer