Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Perjalanan Faril

 

“Argh…. Woi Izwan aku tidur dulu la. Mengantuk ni,” kata Faril. “Letih satu hari main air.”
 “Kalau nak tidur, swtich off la lampu tu.” balas Izwan “Aku bukan nak guna pun. Aku surf internet je,”
 “Kau surf apa tu? Ada apa – apa yang menarik ke kat situ?” kata Faril semasa menuju ke katilnya. Dia telah seminggu bersama keluarga Izwan, iaitu sepupunya di Langkawi semenjak tamat peperiksaan PMR.
 “Takde apa – apa la. Aku saja cari cara – cara nak mengorat. Tapi tak jumpa pun. Eh… kau kata kau ada awek dulu? Macam mana kau mengorat aaa? Ajar la aku wei…” kata Izwan cuba mengajak Faril berbual.
 “Takde la.” jawab Faril ringkas. “Aku mana ada awek…” sambungnya lagi.
 “Hari tu kan ada kau kata ada kau suka dekat seorang budak perempuan?” Soal Izwan.
 “Ye la… tapi dia bukan awek aku pun.” Faril menyambung lagi. “Aku mana la reti nak mengorat orang. Apesal ko tanya?”
“Cuba kau cerita kisah kau tu.” Kata Izwan. “Mana la tau kot – kot aku boleh belajar ke sesuatu.
 “Argh! Malas la aku nak bagitau, bukan penting pun.” Faril menjawab. “Yang kau nak belajar mengorat ni apasal? Dah ada sesapa ke?
 “Takde la… aku mana ada.” Izwan memberi penjelasan. “Bukan apa, next year kan aku pindah sekolah, mana la tau aku boleh jumpa sorang yang boleh dijadikan awek ke…”
 Next year pun aku pindah sekolah.” Faril turut menceritakan halnya. “Dan kau tau, sekolah yang aku nak pergi nanti ada budak yang aku suka tu! Haha! Bestnye!”
 “Waa… best la kau, boleh jumpa dia balik. Nanti ada chance nak mengorat, hehe…” Izwan cuba mengajak Faril berbual. “Apa – apa pun kau cerita la dulu. Aku nak dengar experience kau…”
 “Ok la, ok la… aku cerita.” Senyum Faril sambil terkenang masa lalu. “Err… mula – mula kita orang berkenalan kat sekolah rendah. Dan ianya bermula macam ni…”


<<< HARI PERTAMA JADI DARJAH 3 >>>

“Ok... murid – mirid sila diam.” Kata Puan Narina, guru kelas 3 Hebat. “Sekarang cikgu nak agih – agihkan kamu semua mengikut kumpulan.”
 “Aiman, kau rasa kita satu group ke kali ni?” Soal Faril kepada Aiman. Mereka sebenarnya telah bersahabat semenjak tadika lagi.
 “Entah la, aku pun tak tau.” Jawab Aiman. “Nanti kalau tak sama tempat, kita try la mintak kat cikgu kata kita nak duk segroup.”
 Selang beberapa minit kemudian, Faril dan Aiman terdengar nama mereka dipanggil.
 “Aiman, Asyraf, Syana, Zura, Faril dan Hazir, kamu semua duduk dalam satu kumpulan.” Kata Puan Narina. “Meja kumpulan kamu dekat depan sana.”
 “Yes! Dapat satu kumpulan! ”Teriak Faril kepada Aiman” Haha! bestnye! Wei... nanti ajar aku lagi ye macam tahun lepas.”
 “Haha... ia la tu.” Kata Aiman sambil tersenyum. “Kau ingat aku pandai... haha. Tahun ni kau la pulak ajar aku.”
 “Eh... kau duduk kat depan aku ye.” Faril mengajak Aiman. “Aku nak duduk kat depan sekali senang nak salin.”
“Ok. No problem.” Jawab Aiman setuju.
 Hari itu berlalu tanpa sebarang pembelajaran. Semua murid sibuk bergotong – royong membersihkan kelas masing – masing.
 “Hai... sape nama?” tegur seorang murid yang berada disebelah Faril.” Nama saya Nur Zura Syamin. Boleh panggil saya Zura.
 “Hai... nama saya Faril Qiral Ridzuan.” Jawab Faril. Panggil saya Faril. Kau dulu duk kat kelas mana?”
 “Kita kelas sama la tahun lepas.” Kata Zura sambil tersenyum. “Kenapa?”
 “Aaa... takde apa – apa.” Kata Faril kehairanan. “Aku tak perasan kot.”
 Belum sempat Zura memanjangkan perbualan, Faril cepat – cepat keluar dari kelas seperti tidak selesa dengan perbualan mereka itu.
 Semasa di dalam tandas, dia berkata sendirian. “Emm... cute giler budak Zura tu...” Kata Faril di dalam hati. “Best la aku nanti, dapat belajar dengan budak yang cute macam dia, haha... Tapi kenapa aku tak boleh tengok muka dia aaa? Rasa malu semacam je...”

<<<>>>

“Kau tau, masa aku tengok muka dia, mesti tertengok tepat kat mata.” Kata Faril. “Aku cuba nak buat macam biasa je, tapi tak dapat. Haha”
 “Hehe... Biasa la tu.” Izwan ketawa. “Memang macam tu kalau kita suka kat seseorang. Even kita nak buat slumber, kita still tak boleh.
 “Ai... Kata tak tau pasal bab – bab macam ni.” Sindir Faril. “Ada pengalaman ke?”
 “Aha ada.” balas Izwan sambil tersenyum. “Dulu aku ada suka kat sorang, tapi malangnya kami ditakdirkan memang takkan bersama.”
 “Yek? Sape?” Soal Faril.
 “Haha malu aku nak cakap.” sambung Izwan lagi. “Haha! cikgu aku! Jangan terkejut.”
 “Hoi! Biar benar kau ni!” Faril berteriak. “Kau giler ke ha? Ada ke minat kat cikgu.
 “Ala takde dah sekarang.”  Izwan mengubah tajuk. Cikgu tu pun dah pindah. Cepat la cerita lagi cerita kau tu.
 “Emm... Apa lagi yea moment aku dengan Zura aaa?” Faril berfikir jauh. Aaa... Ingat dah. Masa kelas muzik...”


<<< SEMASA KELAS MUSIK >>>

“Baik sekarang ni semua salin apa yang cikgu tulis kat depan ni.” kata Cik Husni, guru muzik mereka.
 “Alamak! Panjangnya... malas aku nak salin” Kata Faril kepada Aiman. “Mampus letih tangan ni.”
 Aiman hanya ketawa kecil. Dalam masa yang sama, Zura berkata, “Biasa la tu... salin la slow – slow.”
 “Eh... Zura ni, dah la cute, baik, pandai, rajin pulak tu.” Kata Faril dalam hati. Dia masih tidak berani berbual dengan Zura kerana berasa segan. “Jealous aku...” Sekali lagi katanya didalam hati.
 Setelah hampir tamat kelas, tiba – tiba Zura membisikan sesuatu kepada Faril.
 “Faril... kau cuba tengok tu, wayar tu. Bahaya kalau kena cikgu tu.” Bisik Zura kepada Faril.
 “Aaa? Mana?” Soal Faril.
 “Tu...” Kata Zura lagi. “Nampak tak?
 “Aaa? Tak nampak pun” jawab Faril sambil mengerutkan dahinya.

<<<>>>

“Eh result kau masa exam darjah tiga tu ok ke, or bodoh tak habis – habis macam sekarang?” Soal Izwan lagi.
 “Wei... Takde la bodoh sgt aku ni” Jelas Faril.”Group kami, results semua gempak. Aiman dapat nombor satu, Asyraf dapat nombor dua, Zura dapat nombor empat and aku nombor lima.” Sambung Faril lagi.
 Ooo… Sekarang Zura study kat mana aaa?” Soal Izwan pula.
  “Dia sekarang study kat Sekolah Menengah Tun Maher.” Jawab Faril.
 Ooo.. Lepas tu apa jadi? Sambung Izwan bertanya.
 “Lepas tu? Emm… apa ye?” Faril mengerut – ngerutkan dahinya. “Hah! Aku dah ingat dah. Ada satu hari tu, seorang budak kelas aku duk kacau Zura, biasa la, dia kan cute. Dan lama - lama, satu hari tu Zura bagitau kat bapak dia pasal hal tu.


<<>>

“Heh… awal kau datang hari ni.” Kata Azri, rakan sekelas Faril. “Kau dah siap dah kerja sekolah semalam?”
 “Aku dah siap dah” Jawab Faril tenang. “Kau tak siap lagi ke? Eh kau kata nak cari belalang kat padang pagi ni, jom la!”
 “Aku malas la.” Balas Azri. “Hari ni kan aku bertugas, nanti tak bertugas kena marah pulak.”Sambil memegang penyapu.
 Sejurus kemudian, mereka nampak Zura datang ke kelas bersama – sama seorang lelaki dewasa.
 “Eh… tu sape tu, yang datang dengan Zura tu?” Bisik Faril. “Ayah dia ke aaa?”
 “Entah… yea kot.” Jawab Azri ringkas. “Tapi apasal dia datang sekolah aaa?”
 Encik Syamin, bapa Zura terus pergi ke meja Sazlafi, meja murid yang paling nakal dalam 3 Hebat.
 “Kamu ni Salafi kan?” Soal Encik Syamin.
 “Ye” Jawab Salafi ringkas. “Kenapa?”
 “Zura kata kamu ada kacau dia.” Kata encik Syamin tegas.
“Pak cik bukan nak marah kamu, tapi kamu semua kan kecik lagi. Belajar dulu la ye. Jangan main banyak sangat. Nanti, kamu boleh tak janji kat pak cik, kamu tak kacau lagi Zura?”
 “Aaa… saya tak kacau dia.” Jawab Sazlafi takut.
 “Ok, kalau macam tu, pak cik balik dulu yea.” Kata Encik Syamin sebelum pergi.
 Selapas beberapa ketika, bayang Encik Syamin tidak lagi kelihatan.
 “Alah… macam anak dia best sangat.” Kata Sazlafi mengejek.
 “Haha… padan muka Sazlafi, kena marah.” Kata Faril di dalam hati. “Eh… kau nampak ke bila Sazlafi tu kacau Zura?” Soal Faril kepada Azri.
 “Emm… selalu.” Kata Azri ringkas. “Aku duk nampak dia duk tegur – tegur Zura, macam nak mengorat. Banyak kali pulak tu.”
 “Hah! Tak guna!” Kata Faril di dalam hati sambil memandang Salafi.

<<<>>>

Lepas tu masa aku darjah 4, aku dah tak segroup dengan Zura dan budak –budak lain. Semua dah berpisah.”
 “Berpisah? Pindah sekolah ke?” Soal Izwan lagi.
 “Eh takde la. “Jawab Faril cepat. “bukan berpisah sekolah la, kelas pun tak berpisah, Cuma group je dah takde. And masa tu aku pun makin lama makin jarang la nak tegur dia. Tapi masa darjah 6 aku try nak rapatkan balik dengan Zura. Itu pun hujung – hujung tahun, masa dekat nak UPSR.”
 “Yek… lama jugak tu, 2 tahun setengah tu.” Izwan memberi kesimpulan. “Lepas tu, macam mana cerita kau masa darjah enam aaa?
 “Masa darjah enam tu, antara perkara yang aku panas dengar ialah gossip Zura dengan Hazril. Kata Faril dengan nada yang agak keras. Argh!!! Benci aku mendengarnya! Tiap – tiap hari budak – budak kelas asyik duk gossip diorang.


<<>>

 “Alamak mampus aku, dah lambat ni.” Kata Faril perlahan. “Dah la hari ni aku kena baca doa kat atas, mampus.”
 Faril bangun lewat pada hari tersebut, tergesa – gesa datang ke sekolah. Ketika itu, semua murid sudah bersedia beratur di luar kelas untuk mengamainkan bacaan doa bersama – sama.
 “Woi Faril! Sini la” Jerit kawan sekelasnya, Kamal. “Itu kelas darjah lima la woi!”
 “Hah! Kelas darjah lima” Kata Faril terkejut. “Hadui… malu – malu. Semua orang tengok.” Katanya lagi di dalam hati.
 Faril dengan segera berlari ke kelasnya.
 “Apa la!” Sindir Kamal. “Kelas sendiri pun tak ingat.”
 “Woi… aku naik atas jap, baca doa.” Kata Faril tergesa – gesa.
 “Eh – eh… tak payah la.” Kata Kamal tenang. “Pak Lang dah naik atas. Dia ganti kau hari ni.”
 “Fuh! Selamat” Faril lega. “Tapi sapa…”
 Belum sempat Faril bertanya siapakah Pak Lang, dia bacaan doa telah dimulakan.
Sejurus tamat bacaan doa semua murid masuk ke kelas masing – masing. Tidak lama kemudian sesi pembelajaran seperti biasa. Kemudian masa yang ditunggu – tunggu kebanyakkan murid telah tiba iaitu waktu rehat.
 “Woi Pak Lang!” Jerit salah seorang murid 6 Aman kepada Hazril. “Nak gi makan dengan Mak Lang ke tu?”
 Hazril tidak menjawab apa – apa tetapi dia tersenyum.
 “Wei Kamal, apasal korang panggil Hazril tu Pak Lang aaa?” Soal Faril ketika melihat Kamal menuju keluar.
 “La… kau tak tahu ke?” Kata Kamal sambil tersenyum. “Dia tu ada gossip dengan sorang budak…”
 “Dengan sapa” Soal Faril ingin tahu.
 “Apa la kau ni lembab sangat.” Kutuk Kamal. “Dengan Zura la.”
 Setelah mendengar tersebut, Faril tidak lagi bertanya. Dia seakan – akan terkejut. Semenjak dari peristiwa tersebut, Faril turut bersama kawan – kawan yang lain mengusik Hazril dan Zura dengan nama jolokan mereka “Pak Lang dan Mak Lang.”
 “Hai… pelik betul la.” Rungut Faril dalam hati. “Macam mana Hazril tu boleh bercouple pulak dengan Zura tu. Cam tak logic je” Takpe – takpe, satu hari nanti aku mesti tanya Hazril macam mana diorang boleh bercouple.”

<<<>>>

“Argh…. Lega betul dapat minum air ni.” Kata Faril Sambil tersenyum. “ Ni kau punya pasal la langsung aku dahaga. Mengantuk pun dah hilang.
 “Ala… lepak la.” Pujuk Izwan. “Kita bukan ada sekolah pun esok! Ni la masa nak enjoy! Tau tak, Enjoy!!!”
 “Hah… pandai la kau enjoy.” Sindir Faril. “Aku yang cerita, kau yang dengar. Aku yang letih, kau yang seronok.”
 “Ala… relax la.” Kata Izwan. “Aku saja melawak je, takkan marah kot. Ok cepat la sambung lagi…”
 “Ok… “ Sambung Faril “Lepas tu, satu hari tu, aku ada satu kem motivasi 2 hari 1 malam. And nak jadi cerita, aku satu khemah dengan Hazril.”


<<>>

“Wei malam ni kita duduk dalam satu khemah ye.” Kata Faril kepada Kamal dan Hazril.
 Faril sengaja mengambil peluang ini untuk bertanya Hazril bagaimanakah gossip antara Hazril dan Zura berlaku,
 “Kau nak datang sekolah pukul berapa?” Soal Hazril. “Aku tak kisah kalau kau nak duk sekali. Aku boleh je.”
 “Tengok la, lepas sembahyang Jumaat.” Kata Faril tersenyum. “Dalam pukul 3.30 kita start pasang khemah. Kamal, macam mana? Sekali ke?”
 “Aaa… ok jugak tu.” Kata Kamal sambil tersengih. “Aku bukan ada pun khemah.”
 “Emm… kalau macam tu, korang datang dalam pukul 3.15. Tolong aku pasang khemah.” Faril membuat keputusan.
 Jam tepat menunjukkan 3.15 petang. Faril sudah lama bersiap sedia untuk bertolak ke sekolah.
 “Woi! Sini!” Jerit Kamal dari seberang padang. “Kat sini kosong.”
 Faril dengan segera pergi ke sana dan memasang khemah mereka.
Aktiviti motivasi mereka bermula selepas solat Asar. Kemudian, pada sebelah malamnya pula, mereka semua berkumpul di kantin untuk makan malam.
 “Wei... lama dah sampai sini?” Soal Faril setelah melihat Hazril berada di kantin.
 “Emm… Baru 5 minit kot.” Balas hazril. “Mana Kamal?”
 “Entah… satgi sampai la kot.” Jawab Faril. “Nak tanya sekarang ke? Nanti dia syak pulak. Kalau dia tahu, mesti dia marah.” Kata Faril di dalam hati. “Takpe la nanti aku try masa makan.”
 Walau bagaimanapun, kerana sibuk dengan pelbagai aktiviti, Faril memutuskan untuk bertanyakan hal tersebut sebelum mereka tidur.
 “Emm… awalnya Kamal tidur.” Kata Faril sambil tersenyum. Dia tidak mahu  soalan yang akan ingin ditanyai diketahui Kamal. “Kau pun dah tidur ke Hazril?
 “Belum lagi.” Jawab Hazril ringkas. “Boring giler malam ni.”
 “Aku pun boring ni.” Tambah Faril. “Eh… macam mana kau boleh bercouple dengan Zura aaa? Cuba kau cerita kat aku.”
“Emm… hahaha” Ketawa kecil Hazril. “Takde… ada satu hari tu, aku naik bas sekali dengan Zura, aku tak nampak pun dia ada kat dalam bas tu. Lepas tu tiba – tiba aku dengar loceng. Ingatkan sapa, rupanya Zura. Dia senyum kat aku, lepas tu aku senyum kat dia balik. Lepas tu, dia bye – bye pulak kat aku masa kat bawah. Aku pun bye – bye la balik. Ingat ke ada apa. Lepas tu kami terus bercouple”
 “Emm… macam tu.” Kata Faril yang buat – buat gembira. “Wei aku nak gi tandas kejap la, sejuk pulak rasanya.”
 “Ish tak logic cite dia.” kata Faril dalam hati. “Argh malas aku nak fikir. Baik duk senyap je. Nanti terbangkar rahsia aku sure malu punya. Baik aku duk diam – diam.”

<<<>>>

Faril berkata sesuatu. “Bukan apa, aku tengok Zura dengan Hazril tu bukan ada apa pun. Sembang pun tak. Macam mana nak bercouple. Tapi aku tak tau la masa lain kot – kot diorang bersembang. Entah – entah Hazril tu perasan je kot.”
 “Ye tak ye jugak.” Izwan bersetuju. “Setakat bye – bye, senyum bukannya ada maksud apa – apa. Lepas tu apa cerita?”
 “Lepas tu… Aaa.. Ada cerita menarik.” Faril tersenyum. “Best betul kelas tuition masa darjah enam.”


<<>>

 “Woi lambat datang hari ni?” Soal Asyraf sebaik nampak Faril datang ke pusat tuition.
 “Hehe… Aku tidur lambat semalam.” Kata Faril tersenyum. “Ni dalam kelas ni kelas apa ni?”
 “Entah? Kelas maths kot.” Balas Asyraf. “Dah pukul 9:50 ni, nanti start le kelas kita.”
 “Eh… Hazril, Kamal, lain – lain mana?” Soal Faril lagi.
 “Diorang duk main game kat cyber café.” Kata Asyraf. “Aku malas nak gi main. Kat rumah pun ada komputer. Kenapa, kau nak gi main ke?”
 “Emm… malas la.” Kata Faril pantas. “Aku bukan ada duit pun. Komputer pun ada kat rumah. Lain la kalau diorang nak belanja.”
 Setelah 10 minit berbual, mereka berdua masuk ke kelas untuk memulakan pelajaran mereka.
 “Eh… diorang mana?” Soal Faril kepada Asyraf. “Dah pukul 10 ni.”
 “Entah…” Asyraf menjawab ringkas. “Aku tahu Hazril, dia kata nak masuk kelas petang.”
 Sesi pembelajaran berjalan dengan baik dan lancar. Dalam masa yang sama, guru menyuruh mereka menyalin segala nota yang tercatat di papan putih.
 “Alah… kena salin pulak” Rungut Faril kepada Asyraf. “Takpe – takpe, kena rajin sikit ni. Zura duk kat depan aku ni. Hehehe.”
 “La… pensel patah pulak dah.” Kata Faril Dalam hati. “Asyraf, kau ada pensel lebih tak? Aku punya pensel patah la.” Kata Faril perlahan kepada Asyraf.
 “Hah!? Takde la.” Kata Asyraf. “Aku ada satu pensel je.”
 Di dalam kesusahan tersebut, tiba – tiba Zura berkata sesuatu kepada Faril.
 “Kau nak pensel kan?” Soal Zura. “Nah… ambik la pensel aku ni.”
 “Aaa?” Faril seakan kaku. Faril terus mengambil pensel tersebut tanpa berkata apa – apa.
 “Chey… Awek dia bagi pensel…” Sindir Asyraf sambil tersenyum.  “Eh… takde apa – apa la.” Kata Faril perlahan. Dalam masa yang sama dia juga tersenyum. “Jangan cakap yang bukan – bukan.”
 “Yahoooo! Bestnya dapat pinjam pensel Zura.” Kata Faril dalam hati. “Yes, yes, yes!”
Faril sentiasa tersenyum di dalam kelas sehinggalah tamat waktu kelas.
 “Emm… alamak…. Apa aku nak cakap kat dia ni.” Kata Faril dalam hati. Kerisauan jelas sekali di mukanya. “Woi ni pensel kau.” Kata Faril dengan nada yang agak keras. “Alah… kenapa aku cakap bunyi kurang ajar giler ni…” Sekali lagi Faril berkata di dalam hati.
 Zura tidak berkata apa – apa semasa Faril memulangkan kembali pensel tersebut.
 “Hadui… langsung dah spoil!” Kata Faril menyesal. Tetapi dia masih tersenyum apabila teringat peristiwa itu.”Argh… lantak la. Malas nak fikir. Nanti aku satu hari mesti mengorat dia.”
Faril sentiasa tersenyum di dalam kelas sehinggalah tamat waktu kelas.
 “Emm… alamak…. Apa aku nak cakap kat dia ni.” Kata Faril dalam hati. Kerisauan jelas sekali di mukanya. “Woi ni pensel kau.” Kata Faril dengan nada yang agak keras. “Alah… kenapa aku cakap bunyi kurang ajar giler ni…” Sekali lagi Faril berkata di dalam hati.
 Zura tidak berkata apa – apa semasa Faril memulangkan kembali pensel tersebut.
 “Hadui… langsung dah spoil!” Kata Faril menyesal. Tetapi dia masih tersenyum apabila teringat peristiwa itu.”Argh… lantak la. Malas nak fikir. Nanti aku satu hari mesti mengorat dia.”

<<<>>>

Aku rasa, diorang just kawan rapat je. Tapi walau macam mana pun aku tetap jealous.”
 “Selain tu, apa lagi moment hang dengan dia?” Soal Izwan lagi yang tak pernah jemu.
 “Emm… apa ye?” Faril berfikir lama. Yang aku ingat la, aku ada selisih dengan dia kat pekan. Lepas tu, satu lagi main bola dengan dia. Haha lawak betul.”
 “Hah! Main bola?” Izwan kehairanan. “Bola sepak ke? Biar betul Faril, jangan tipu aku.”
 “Mana ada tipu, serious. “Tegas Faril sambil tersenyum, Ye la, bola sepak. Memang pelik dengar kan? Tapi tak lama pun, tak sampai seminit pun, ada orang kacau daun.
 “Hahaha, bola pun boleh main ke? Hadui… Lawak – lawak. Boleh tahan jugak kau punya cerita tu.” Izwan membuat kesimpulan. “So, tahun depan kau kan nak pindah sekolah sekali dia, kau nak mengorat dia ke?”  “Emm… entah la.” Kata Faril. “Tengok keadaan.
 Woi! Melampau kau ni. Dah pukul 1:24 dah ni. Esok nak bangun awal. Ok la aku aku tidur dulu.
 “Tido la kau, semoga bermimpi Zura. Hahaha!” Kata Izwan. Kau tutup la lampu tu, aku nak gi mandi jap.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Fantasi

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) [@@]
  • 2) darjah 3 dh pandai suka2 org yeah...iskiskisk..bdk2 zmn skrang ni..
    • sha
    • 17 years ago

  • (Penulis)
    3) hehe ala2 forrest gump la tu.
  • 4) rotan dia kak sha. rotan dia! hehehe
  • 5) uishh..x sangka eh..kecik2 dah pandai....cintan intun..oishhh....
  • 6) uih..ksian dohh...aku nak gak zura tuh..

  • (Penulis)
    7) adei korang... tu sebenarnye citer saya tu huhu... finally, dlm bulan 4 kelmarin confess, dan direject... Cry

Cerpen-cerpen lain nukilan khictvak

Read all stories by khictvak