Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

mistrick

 

 

Azman merupakan seorang anggota tentera di sebuah kem tentera yang terkenal di Melaka. Ini melayakkan beliau mendapat rumah Quaters angkatan tentera. Kini setelah permohonannya diluluskan, beliau terus berpindah ke rumah baru itu.

            Namun, ternyata bukan hanya keluarga Azman sahaja yang menduduki rumah tersebut. Saban hari Azman mendakwa diganggu bunyi aneh dan syahdu.

            "Kadang-kadang saya dengar bunyi orang menangis tuan!! Kadang kala ada pulak orang tergelak-gelak, menyeringai, berlari-lari anak."

            "Ada hari tu.... saya ternampak kelibat lembaga hitam di dapor saya tuan!!" lapor Azman kepada pegawai perumahan unit. Azman ketika itu merupakan seorang koperal dan berkhidmat di dalam Kor Gerakhas. Masakan azman begitu takut dengan gangguan remeh temeh itu. Bukankah dugaan ketika mengambil kursus asas komando lebih susah dan super-mencabar?

            "Lain tuan!! Ini dugaan alam ghaib tuan!!. Lagipon saya bimbangkan anak-anak saya tuan!!"

            Isk.... nama je askar. Tapi takot hantu.....

 

***

Pagi itu Azman pulang ke kampungnya, dan petang itulah juga dia bergegas pulang ke rumah kuatersnya. Ada urusan penting yang perlu dibuat dan diselesaikan. Dia harus menamatkan segara kekacauan yang berlaku.

Tepat pukul 12 tengah malam, Azman telah pon siap dengan bahan-bahan diperlukan.

Semangkuk darah ayam hitam yang di ambil dr kampungnya.

Segenggam pasir kasar dasar sungai.

Sehelai surat khabar lama.

            Surat khabar dibentangkan. Mangkuk berisi darah ayam hitam diletakkan di atasnya. Pasir itu kemudiannya diletakkan ke dalam mangkuk berisi darah ayam tadi, kemudian dikacau sebati. Kesemua ramuan itu ditinggalkan di hadapan luar rumah.

 

***

            +"Kamu dah buat apa yang saya suruh??"

-"Sudah tuan!!"

+"Apa yang kamu nampak?"

-"Tak ada apa2 tuan!! Semuanya tidak terusik. Kenapa tuan suruh saya buat begitu??"

+"Saya nak tanya kamu. Hantu makan apa??"

-"Darah, tulang dan asap tuan!!"

+"Haa!! Bagus... Kalau ada hantu, tentu di akan makan darah dalam mangkuk tu!! hantu makan pasir tak??"

-"Tidak tuan!!"

+ "Haa!! Ada tak pasir-pasir bersepah sekitar mangkuk??"

-"Takda tuan!!"

+"See, maknya takda hantu lah dekat rumah kamu. Kalau ada hantu, sure die tersedak makan darah ada pasir!!" Tegas Mejar Abu Bakar seraya menyerahkan dokumen permohonan penukuran unit rumah kepada Koperal Azman. Besar-besar terpampang dicop dengan stamp "Permohonan Di Tolak"

Azman keluar dari bilik Mejar Abu Bakar dengan penuh kecewa dan bengkek. Sebelum keluar beliau telah disekolahkan. Maasih teringat lagi ayat ini...

"Askar pon takot hantukah?? Bagus la awak duduk dengan hantu kasik kuat mental sikit."

 

Kesimpulanya. Jadi askar tapi penakotkah? haha

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Jenaka

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account


  • (Penulis)
    1) adoi la.. napa beterabor nih.. banyak kali buat pon terabor balekkkkkkk
  • 2) ala.. x saspen pun... buatlah ayat saspen sikit mcm dlm novel tu..

  • (Penulis)
    3) woo.. salah buh genre... kakakaka
  • 4) dh betul ape genre tu..hehe

  • (Penulis)
    5) tadi memule post nih berteraboor.. and genrenye saspen... skang dah okeh la niii... heheheh
  • 6) simple~~ =)
  • 7) sempoi! hehehe . mmg style akuss15 :)
    akuss15 ni kawan skola jo ke eh?

  • (Penulis)
    8) caha... tidakku kenal jejaka berambot megiitu sewaktu zaman persekolahan.... tp mase universiti aku kenai dia 2002... hehehe...
  • 9) haha..citer ni mula2 tu saspen..pastu lawak plak..mejar tu mmg bijak..ade ke askar takut hantu..haha..aku rasa nak gelak lagi ar..
  • 10) oh. mmu gak ke akuss? FIT jugakah?
  • 11) ehheheheh.... very the lawakking!!! huhuhu.. bravo beb!

  • (Penulis)
    12) nope.... aku FCM... kenal JKBM ni mase program... skang agak kamcing la ngan JKBM ni.. hahaha... JKBM ni mcm PBSM la plak...

    FAI (for all information), mejar bakar tuh bapak gua.... kirenye ni kisah benar.. tp watak azman tuh aku reke2 je... tp mmg bebudak tuh nak tuka rumah sbb derang kata ada hantu... then bapak aku suh buat gitu... bengkek je derang x dpt tuka umah lain... kakakaka.... sebenanye sbb derang dpt tingkat 5... umah tade lift... kakaka....
  • 13) memula nak takut tapi tgk kat genre jenaka tak jadi nak takut..
    huhuhu.../ngah baca tgh mlm nih/
  • 14) Ini kat Terendak ker ni?

  • (Penulis)
    15) komando = kem sungai udang. Terendak = RAMD, RENJER, KJD, medic, PARA, briged.

  • (Penulis)
    16) wooo!! 2.8!! impress!! hohohohoooo
  • 17) ape ler askar pun takot ker
    lawak jerr
    tkut xyah jd askar ler
  • 18) hahaha..tapi askar pun manusia biasa juga.kalau kail dh panjang sejengkal takkan lautan nak diduga jugak...betul tak?
  • 19) hhahahahahhahaahaha....
    teringtkn tunang jue....
    sib baik dia xpenakut tp dia askar la...
    hahhahahahahahaha

Cerpen-cerpen lain nukilan akuss15

Read all stories by akuss15
No stories.