Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Panas Dalam

  • 7
  • mosh
  • 16 years ago
  • 3,753
  • FREE

 

I : Kenapalah hidup ini susah sangat?!

II Siapa yang cakap hidup mesti senang hah?!

I : Bukan apa. At least bagilah aku warning ke, sign ke…sakitlah macam gini selalu.

  II : Ko ni tak reti-reti sabar ke? Tahan sikit. Be a man. Hold on.

I : Otak aku ni dah sakit lah bodo! Pikir benda-benda ni semua. Dah lama akusabar. Ko paham tak pressure? Pressure? Ko la bodoh!

II : Kalau aku bodoh, ko lagi bangang. Aku kan ko.

I : Ahh! Diamlah sekejap!

II : Aku tak boleh diam selagi kau bernafas. Selagi ko waras. Selagi ko terfikir dan berfikir. Selagi ko mengelamun.

  I : Ko ni memang tak paham bahasa. Aku cuma minta sedikit ruang. Sedikit time.

Untuk tenang. Boleh tak?

  

II : Jangan tanya aku. Aku tak control aku. Kau yang control aku. Lalalalalalalala…..

  

I : Damn! Sukati ko lah. God, I just need a break.

  

II : Why don’t you go breakdancing. Might help a little. Hehe.

  

I : You don’t know to shut the fuck up don’t you? Arghhhhh…..

  

II : Don’t you know that if aku shut down means that ko dah shut down jugak? Kiok?

  

I : What if I like it to be like that? And how do you know that? Who told you?

  

II : Yeah you’re right. I don’t know. But it’s a good guess isn’t it?

  

I : Whatever! Kenapalah makbapak aku tak bitau sebelum lahir hidup ni susah sangat? Mengapa?

  

II : Teruslah mengeluh dan mengeluh. Bagus sangat lah tu…

  

I : Eh, ko ni dahlah tak bagi moral support. Memekak jer! Tolonglah pikir jalan. Ko kan cakap tadi kalau aku mampos ko pun mampos sama. Bodoh! Ko nak mati ker?

  

II : Err..taknak.

  

I : Dah tu? Bising jer..

  

II : Yek elehh…marah lah tu. Sorii…gurau jer.

  

I : Gurau tak kena tempat. Pandai!

  

II : Hehe. Macam tulah, cakap aku pandai, maknanye ko pun pandai jugak.

  

I : Bengang! Bengang! Bengang! Masalah tak henti. Kenapa dengan aku ni? Aku dah check satu badan takde pun chop ‘born loser’ kat mana-mana. Things just seem not to go my way…

  

II : No comment.

  

I : Yes and I like it to be that way. Forever! Please.

  

II : Eleh..

  

I : Ko tau tak, aku belum nak mengalah sebenarnya. Aku cume…bosan. Bosan sangat. Aku nak buat banyak sangat tapi yang datang halang pun banyak sangat. Aku tau. Sabar, sabar, sabar. Tu yang aku cakap selalu. Tu yang orang lain pun cakap kat aku. Tapi orang lain tak lalui apa yang aku lalui. Orang lain bukan aku.

  

II : hmm..teruskan emo therapy ko ni.

  

I : Do you know that you’re a pain in the ass?

  

II : Yeah…vent out the anger. Teruskan..teruskan…

  

I : I would appreciate if just stay there and be quiet please.

  

II : Eleh.. You said to help, so I was helping you just now.

  

I : Excuse you. If I need help on emo and stuff, I would go to the professional…for you and me. Got it?

  

II : Got it, Mr. Know-it-all-but-kinda-sick-right-now.

  

I : Thanks Mr. Big Mouth. Now where was I just now? See you make me lose focus.

  II : You should thank me. I’m taking your focus out of the problems. You should

focus on solutions instead. Ways to get out of the mess we are in.

  

I : Maybe you’re right. That’s one good thing you said for today.

  

II : Yeah yeah…thank me later when you are not insane.

  

I : And you said ‘we’ too.

  

II : I’ve told you we are one. No matter how insane you are and how brilliant I am.

  

I : Just as I was beginning to like you and you start it again. You like that don’t you? Intimidating me? You get pleasure isn’t it? You sick bastard.

  

II : It’s part of my job. I’m here to answer you questions. To be the other side of the thought process. The other view of the story. Doesn’t mean I’m right or wrong, but that’s the way it goes. Whether you like it or not, it’s up to you.

  

I : You know what? I don’t remember you when I was younger. Where were you then mate?

  

II : That time you’re not insane. Hahahahahhaha…..

  I : Fuck you! 

I : My head is getting heavier and the neck is getting stiffer…sleep is not applicable. Masih tak faham. Kenapa and mengapa hidup ini mesti susah? Eh, kenapa dan mengapa ni dua benda yang berbeza ker?

  

II : Sama jer maknanya. Tu pun nak tanya ker?

  

I : Making sure la ngok.

  

II : Yang tak sama tu ejaan je. Lebih dari itu aku tak tahu. But maybe ada reason tersendiri. Maybe…

  

I : So you are not sure right?

  

II : I told you that already, didn’t you hear?

  

I : Arghh forget it. Tak penting! Soalan utama tadi, kenapa hidup susah sangat?!

  

II : Aku tak perlu jawab tu. Ko tanya soalan yang terlalu subjektif. Pada orang lain mungkin beza jawapannya.

  

I : Aku tak nak jawapan untuk orang lain. Aku nak jawapan untuk aku.

  

II : Payah lah. Ko pun tahu aku ni sebahagian ko. Aku pun ada limited sources.

  

I : Takpe aku tak perlu jawapan ko pun. Aku rasa soalan tu pun dah jadi tak penting sekarang. Yang penting sebenarnya adalah macamana nak keluar dari susah ni. Tak perlu tahu kenapa…

  

II : Eh, omputeh kan ada cakap, if you need to settle things, go to the root of the problems.

  I : Omputeh bukan semua betul ko tau? Apa yang best sangat omputeh tu yang

ko bangga-banggakan hah? Apa kurangnya melayu? Ko tu bukan melayu? Kalau melayu asyik negatif terhadap melayu, sapa nak pertahankan melayu? Lama-lama melayu terus layu.

  

II : Aku bukan bangga-bangga, aku just quote je. Salah? So sentitif!

  

I : Bukan apa. Aku tahu melayu tak perfect. And melayu banyak tersasar. Melayu pun human, tend to become stupid once in a while and makes mistake. Tapi banyak sangat aku nampak dan dengar, melayu kutuk melayu. Yang tepuk tangan,mulut ternganga-nganga ketawa besar, bangsa lain. Dorang sebut padan muka,gaduh lagi, bagus! Bagus! Siapa yang rugi? Anak bangsa sendiri.

  

II : Ye ye. Faham faham. Aku dengar.

  

I : Tu lah, orang cakap, taknak dengar. Pergi mampos la ko ni.

  II : Eleh, pagi-pagi bute ni nak bebel je. Mana tak pening kepala.

 

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Eksperimental

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) hohoho....slalu wat camni di kala tensi... ini lah yg dikatakan bermonolog... kalo mood tgh elok, monolog tu akan jadi muhasabah diri...kalo mood tak elok, maki hamun diri sendirila jawabnya...huhuh... nice story telling
  • 2) owh...nasib baik dh ramai yg mengaku suka bercakap ngan diri sendiri...selama ni aku ingat aku gile...ke zaman skrang ni dh ramai org gile? hehehe
  • 3) kutukan itu sepatutnya jadi motivasi untuk kita melompat lebih tinggi. Jangan makin dikutuk kita makin tunduk.
  • 4) bukan gila fai... monolog ni sbnrnya bagus utk diri sndiri... itulah yg dikatakan muhasabah diri... like u said, jadi motivasi utk diri sendiri... lagipun, kita mmg slalu monolog lepas sembahyang... gila ke tu? rasanya org yg tak pernah bermonolog, macam tak ada perasaan je... heheh
  • 5) haha. jiwakacau sungguh ni. hehehe. but got a point there ;)
  • 6) semuanya dialog..igt skrip drama td..betul2 ekspresi..

  • (Penulis)
    7) monolog rupanya..aku pun tak tau. terima kasih semua...

Cerpen-cerpen lain nukilan mosh

Read all stories by mosh