Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Fazrina Cinta '96 (3)

 

1996

 

Masih lagi dalam naungan Ramadan. Di Sekolah Menengah Sultan Abdul Samad. Pada pagi yang damai.

 

"San, ni ada satu kad raya untuk kau," ujar Ram Singh.

"Dari sapa ni Ram?"

"Dari sapa lagi, dari Faz la."

"Ooo..iye ke? By the way terima kasih la Ram. Tapi bila dia bagi kat kau."

"Dalam bas sekolah pagi tadi."

 

Kad ucapan Hari Raya ku telah berbalas. Kad daripada Fazrina tu ialah kad hari raya pertama yang aku dapat dalam tahun tu. Yang menariknya, dalam kad tu, Faz tampal sekali gambar dia. Oh ya, dalam kad raya aku kepada Faz sebelum tu jugak, aku tampal jugak gambar aku..hehehe…

 

Gambar Faz tu tak berapa clear sebenarnya, ialah pakai kamera analog biasa. Tapi kira orait la, kalau aku terjumpa dia kat mana-mana pun insyaAllah aku dapat cam dia lagi berdasarkan gambar tu. Aku rasa ucapan hari raya dari Fazrina tu biasa-biasa je, tapi aku tak tau apasal aku baca kad tu berulang-ulang kali, tanpa jemu.

 

Malam tu, lepas solat tarawikh kat surau, aku terus masuk bilik. Bila aku gi je ke katil aku, aku terus angkat batal dan aku perasan yang kad raya Faz yang aku letak kat bawah bantal tu dah takde. Dan secara tiba-tiba pulak aku terdengar suara mak aku dari arah dapur.

 

"Ha, cari kad raya la tu," ujar ibuku.

"A’ah, ibu ada ambik ke?"

"Ada, siap tampal gambar bagai."

"Ala, orang bukan ada apa-apa dengan budak tu, kawan-kawan je, bak la balik."

"Kalau kau nak simpan kad raya tu, kau boleh simpan. Tapi gambar dia biar ibu simpan. Kalau kau simpan gambar dia ni, ibu takut kau tak boleh belajar pulak nanti."

"Ok."

 

Aku terus mendapatkan kad raya itu dari ibuku, dapat simpan kad raya tanpa gambar pun takpe. Dan keesokan harinya, tamat waktu sekolah, aku terus carik public phone untuk telefon Faz.

 

"Terima kasih Faz, saya dah dapat kad raya awak."

"Sama-sama, terima kasih jugak atas kad raya awak tu."

"Eh Faz, kalau kita terjumpa kat mana-mana, agak-agak awak boleh ke cam saya."

"Conform boleh, sebab saya dh letak gambar awak tu dalam purse saya, so setiap kali saya nak keluarkan duit, saya akan tengok gambar awak dulu, so lama-lama nanti mesti saya boleh hafal muka awak camna."

 

Pergh…dia simpan dalam purse! Terharu aku weh!

 

 

Warding off regrets
wasting your time.
Smoking cigarettes
wasting your time.
I'm just a parasite
wasting your time.
Applying myself to
wasting your time.

Well,I'm a waste like you
with nothing else to do
may I waste your time too?

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Ramadan

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) hahahhaha.. simple n nice... keep up!
  • 2) lawok kuasa dua..hi2
  • 3) ewah...men simpan dlm purse bebagai...

    bkn bf pong!!! ;p

  • (Penulis)
    4) dayya - thanks

    alleyna - part awal2 cerita ni je lawak, x lama lagi mood lawak tu bertukar la kpd mood lain

    syud - budak sekolah dulu memang mcm tu, one person tu br jd her/his someone special pun dia dh letak gambar dlm purse/wallet
  • 5) hahaha! mak simpan gambar sbb takut takleh belajar.
    nice!
    memang form 3!
    hehe

  • (Penulis)
    6) cahatomic - hahaha..begitulah budak berhingus...

Cerpen-cerpen lain nukilan hassanayat

Read all stories by hassanayat