Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Fazrina Cinta '96 (18)

 

1996

 

Library MPPJ. Hari Kedua Percubaan PMR. Kertas Bahasa Inggeris.

 

Ikhlas cakaplah, sejak kejadian semalam, aku dh jadi angau sikit. Asyik terbayang Faz je. Aku dh betul-betul syok kat dia time ni. Pagi tadi masa paper BI pun aku asyik teringat kat dia, aku risau kalau-kalau dia tak dapat jawab soalan dengan baik. Bila kita risau kat seseorang tu, maknanya kita amik berat kat dia, dan bila kita amik berat kat seseorang tu, maknanya kita sayang kat dia.

 

Aku tak terfikir lagi untuk approach Faz time ni, ye la maybe sebab minggu ni minggu exam. Tapi aku rasa tak salah kalau aku just express my feeling to her, in other word to let her know about my feeling for her.

 

So sampai je kat library petang tu, perkara pertama yang aku buat is pergi ke meja Faz. Then aku tegur Faz dan terus serahkan satu nota kat Faz. Aku tak tulis sebarang ucapan kat nota tu, aku just tulis lirik lagu ‘Always’ dendangan Bon Jovi yang liriknya lebih kurang macam ni:-

 

And I’ll love you baby

Always…
And I’ll be there forever and a day

Always…
I’ll be there till the stars don’t shine
Till the heavens burst and
The words don’t rhyme
And I know when I die

You’ll be on my mind
And I’ll love you

Always…

 

If you told me to cry for you
I could…
If you told me to die for you
I would…
Take a look at my face
There’s no price I won’t pay
To say these words to you.

 

Lepas serahkan nota tu kat Faz, aku terus lepak kat meja aku tanpa menunggu reaksi drpd dia. Time ni kedudukan meja aku dan meja dia agak terpisah dari satu sama lain, in other word, aku tak boleh nampak dia dari meja aku. Then aku terus mengulangkaji pelajaran untuk paper matematik esok.

 

Lebih kurang sejam aku menelaah, aku bergerak dari meja aku ke pintu utama library. Aku nak gi solat zohor kat surau MPPJ yang terletak kat tingkat 5 dalam bangunan tersebut. Untuk menuju ke pintu utama library, sekali lagi aku terpaksa lalu kat depan meja Faz. Time ni aku dh nervous dah. Apa agaknya reaksi Faz lepas baca nota aku tadi tu ekk?

 

Sampai je kat depan meja Faz, aku tengok Faz dah takde..tak tau dia gi mana. Megat tengah lepak kat meja tu, so aku pun ajak Megat untuk solat sekali kat surau dan dia bersetuju. Tapi time nak ke surau tu, dia bawak sekali satu pencil-case. Pelik budak Megat ni, nak ke surau pun bawak pensil-case…hehehe..

 

Usai solat Zohor, still lagi kat dalam surau, aku terus tanya Megat…

 

“Megat, Faz mana ekk? Tak nampak pun dia kat meja kau tadi?”

“Faz gi Jaya Seksyen 14 la San. Esok kan ada paper maths. Dia gi Jaya coz dia nak beli set geometri untuk exam esok.”

“Habis tu dia datang sini balik tak nanti, or dia terus balik rumah dari Seksyen 14?”

“Dia sure datang balik sini San. Ko tengok ni San, pensil-case dia pun ada ngan aku ni.”

“La..apasal kau bawak pensil-case dia sampai surau ni?”

“Sebab aku nak tunjuk kat kau something.”

Megat terus membuka pensil-case Faz, dan dari dalam pensil-case tu, Megat terus keluarkan satu nota dan tunjukkan nota tu tu kat aku.

 

“Kau tengok ni San, nota yang ko bagi kat Faz semalam Faz still simpan lagi tau.”

 

Aku terus membaca nota tu – 2 nota diatas kertas yang sama. Di bahagian atas  ada tulisan tangan Faz sementara di bahagian bawah nota ada tulisan tangan aku pulak. Nota-nota tu berbunyi:-

 

So macamana exam hari ni?

 

Dari first sampai last, saya asyik teringatkan awak. Nasib baik boleh control, kalau tak sure kertas penuh dengan nama awak.

 

Aku senyum sendiri bila baca nota tu. Aku terharu dengan sikap Faz. Dia menghargai nota yang aku bagi dengan menyimpan nota tu dalam pensil-case dia. Tapi perasaan terharu tu dengan tiba-tiba bertukar jadi keliru. Aku keliru sebab tiba-tiba aku nampak satu contengan pada pencil-case Faz. Contengan tu tertulis:-

 

Aril 4ever

 

Aku tertanya-tanya akan siapakah gerangan manusia bernama Aril tu. Adakah ‘Aril’ tu singkatan untuk ‘Mizril’? Persis seorang auditor, tanpa berlengah lagi aku terus mengajukan soalan pada Megat.

 

“Eh, Megat. Sapa Aril ni?”

“Aril ni is boyfriend Faz la San. Dah lama dah diorang couple. Tapi Aril ni sekolah asrama so diorang ni jarang jumpa.”

 

Terus spoil mood aku hari tu. Aku tetiba je rasa bersalah pulak bagi lirik lagu Bon Jovi tu kat Faz. Selama ni mana la aku tau yang Faz dah ada boyfriend. Kalau aku tau sure aku tak lebih-lebih. Menyingkak gak aku ngan sikap Faz, kalau dia bagitau aku dari awal yang dia dah ada boyfriend, takde la aku gila bayang sampai macam ni.

 

So, everything dah clear dah sekarang ni. Tapi clear di pihak aku lah, di pihak Faz belum lagi, sebab Faz tak tahu lagi yang aku dah tahu tentang kewujudan manusia ‘Aril’ ni. So tanpa membuang masa, sampai je kat meja aku kat dalam library tu balik, aku terus tulis satu surat yang ringkas tetapi padat, merangkap surat aku yang terakhir untuk Fazrina buat selama-lamanya. Surat tu berbunyi macam ni:-

 

Faz, saya mintak maaf sebab saya tak tau yang awak dah ada boyfriend. Hari ni saya menarik diri dari persaingan merebut awak. Tapi saya harap kita boleh berkawan macam biasa lepas ni.

 

Lepas tu, aku terus bagi surat tu kat sorang kawan Fazrina – budak sekolah Assunta jugak yang bernama Amiza. Aku mintak tolong dia serahkan surat tu kat Faz dan dia setuju.

 

Petang tu, sebelum Fazrina sampai kat library semula sekembalinya dia dari Seksyen 14, aku dah bla meninggalkan library tu. Hari ni aku bla dr library lebih awal dari hari-hari yang lain coz mood aku dah spoil. Ikhlas cakap, memang aku frust dengan apa yang berlaku, tapi aku realize yang aku tak leh layan sangat frust aku tu, PMR dah makin hampir – aku kena score! Sebab aku tak nak layan perasaan aku tu lah, aku tulis surat tu utk Faz. Aku nak dia tau yang aku dah resign dari cuba utk ‘tackle’ dia, dan aku nak terus berkawan dengan dia macam biasa.

 

And still…my rose is just in somebody else’s garden…

 

 

I want you to notice
when I'm not around
You're so very special
I wish I was special

But I'm a creep
I'm a weirdo
What the hell am I doin' here?
I don't belong here.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Eksperimental

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) besnye dapat bace sebundle terus...sambung2!!

    pekehey Faz tetibe ade pakwe plak? shian san.saba eh san!

  • (Penulis)
    2) granger88 - sabar...jgn tak sabar..ekekeke...
  • 3) hahaha zaman skola mmg camtu
    ada bf kat asrama lah, ada bf sama skolah lah. haih!
    hehe selambe je faz!
  • 4) oh,kirenyer faz ni ade 2 bf??superb!! *tabik spring vono!*

Cerpen-cerpen lain nukilan hassanayat

Read all stories by hassanayat