Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Sang Arnab dan Sang Kura-kura(Episod Balas Dendam) 2

 

p/s: sebelum baca cerpen ini ada harus membaca siri pertamanya di Sang Arnab dan Sang Kura-kura(Episod Balas Dendam).

Cerita ini adalah rekaan semata-mata. Tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati. Sekiranya ada, ia adalah kebetulan yang tidak disengajakan. Cerpen ini sangat tidak logik pada dasarnya, diharap pembaca dapat menerima khayalan yang tidak logik ini dengan hati yang terbuka.Sekian..





Pagi ini cuaca tidak begitu terik dan tidak begitu mendung. Sang suria menyembunyikan wajahnya di sebalik Sang awan yang gemuk. Burung-burung tiada yang terbang ke sini ke mari. Ikan-ikan pula semuanya mendekati tebing. Pohon-pohon kadang-kadang bergoyang, kadang-kadang tidak. Sang angin tidak selalu menyinggah di kawasan tersebut. Suasana pada pagi ini amat berlainan dengan hari-hari sebelumnya. Kebanyakkan haiwan yang di darat sedang berkumpul di suatu kawasan. Kawasan tersebut kelihatan meriah. Terdapat kain rentang yang besar yang tertulis “Perlumbaan Juara Sang Kura-kura dengan Sang Arnab”. Empat ekor burung pipit ditugaskan memegang setiap penjuru kain rentang tersebut.

 

Sang arnab dan Sang kura-kura sudah bersedia di garisan permulaan. Tok Penyu yang berdiri di sebuah kerusi yang tinggi bersedia meniup wisel. “Ke garisan” jerit Tok Penyu. Suara penonton yang terdiri dari haiwan-haiwan pelbagai jenis menjadi gamat. Semuanya memberi sokongan padu terhadap Sang kura-kura. Ada  yang membawa sepanduk-sepanduk tertulis kata-kata sokongan terhadap Sang kura-kura. Tidak ketinggalan seekor anak gajah menggoyang-goyangkan telinganya sambil mengangkat belalai menempik-nempik. “Kura-kura pasti menang!”. kedua-dua kakinya terangkat separas dada.

 

“Kura-kura Juara!”, “Kalahkan Sang Arnab!” ,” Kura-kura Hebat!”.  Laung mereka yang hadir.  Beberapa ekor monyet memainkan gendang menandakan perlumbaan akan bermula sebentar sahaja lagi. Sang arnab mengambil kedudukan. Setitik peluh mengalir dari dahinya. Jantungnya berdegup kencang. Dia menggumpal jari-jarinya. “Akan aku buktikan, akulah juara sebenar!” Sang arnab menanam tekad. Sang kura-kura masih lagi membuat muka selamba sambil memanaskan badan. Tangannya melambai-lambai ke arah penonton. Apabila disedari dia diperhatikan oleh Sang arnab dengan mata yang tajam menikam, dia pun cepat-cepat mengambil kedudukan sedia. Mata mereka bertentangan. “Zrettt~~~”. Arus elektrik bewarna kuning sambung menyambung dari mata Sang arnab dengan mata Sang kura-kura. Sebaik mata masing-masing berasap, pandangan mereka terus dialihkan ke hadapan. Suasana menjadi hening. Hanya kedengaran bunyi angin yang bergeser dengan dauh-daun. Semua mata tertumpu pada Sang arnab dan Sang kura-kura yang sedang memberi fokus sepenuhnya. Sang Arnab menarik nafas sedalam-dalamnya. Begitu juga Sang kura-kura. 

 

“Seee.. di..aaaaa… Mula!” jerit Tok Penyu sambil meniup wisel.Suasana menjadi gemuruh semula dengan sorakan penonton-penonton. 

 

Sang arnab tidak terus memecut sebaliknya dia berlari setempat terlebih dahulu untuk memberi peluang kepada Sang kura-kura untuk berada di hadapannya. 

“Lepas ni makan asaplah!”

 

Setelah Sang kura-kura berada sepuluh langkah di hadapan Sang arnab tanpa berlengah lagi terus melakukan pecutan. Langsung tidak dipandang Sang kura-kura yang bergerak selangkah demi selangkah. Debu-debu bersimpang siur. Sampai di bahagian selekoh, dia mengambil ruang untuk melakukan drift. Screttt… debu-debu dari tanah merah beterbangan. Sang arnab tersenyum bangga apabila dapat melakukan drift dengan sempurna. Begitulah seadanya. Setiap selekoh yang tajam Sang arnab akan melakukan aksi yang sangat berbahaya itu. Dia langsung tidak memikirkan keselamatan diri dan langsung tidak ingat orang yang tersayang.  Apa lagi keselamatan pengguna-pengguna jalan tersebut, lagilah langsung dia tidak peduli. Walaupun terdapat papan tanda “Kawasan Kemalangan. Pandu Perlahan” Sang arnab ambil endah tidak endah. Yang penting cepat sampai.Lagipun sekarang ini dia sedang berlumba. Sudah pasti jalan ini ditutup sementara. Tidak ada pengguna lain selain dia dan Sang kura-kura.

 

Screet…kesan bunyi brek kecemasan dari sepasang kaki Sang Arnab. Dia terlihat sebuah ladang lobak yang besar di sebelah kanannya. Hohoho.. kepalanya ditoleh ke belakang  melihat  kalau-kalau ada kelibat  Sang kura-kura. “Tak ada lagi. Sempat ni, kalau aku singgah makan sebiji dua” bisik hati Sang arnab. Dia mengangguk-angguk kepala. Kedua tapak tangannya dirapatkan lalu diletakkan atas kepala. Dia berjalan menghampiri ladang tersebut seperti lagak ala-ala beruk. Menepuk-nepuk tangan. Sebiji lobak dicabutnya dengan gembira. Sebelum dimasukkan ke dalam mulut, tanah-tanah yang terdapat pada lobak dibersihkan terlebih dahulu. Sedapnya! Sebiji lagi dicabut. Sebiji lagi dan sebiji lagi. Akhirnya Sang arnab tersandar kekenyangan pada pokok.” Burp…Alhamdullilah” ujar Sang Arnab sebaik sendawa. Angin yang berdesir lembut membuatkan Sang arnab terbuai. “Alamak, mengantuklah pulak” mata Sang arnab semakin kuyu dan akhirnya Sang Arnab terlelap. Sebiji belon putih yang tidak terlalu besar, kembang kempis di lubang hidung kanannya. Bunyi dengkur Sang arnab mengiramakan melodi pagi yang indah.

 

“Puff!”  entah dari mana datangnya kabus tebal yang tiba-tiba muncul di depan Sang arnab. Perlahan-lahan kabus tersebut menjelma menjadi imej datuk Sang arnab. Wajahnya sudah berkedut. Terdapat sebatang tongkat kayu dipegang pada tangan sebelah kanan.  Tongkat tersebut dihayun tepat mengenai ubun-ubun Sang Arnab.

 

“Aduh!” Sang arnab menjerit kesakitan. Tangannya sibuk mengusir bintang-bintang di atas kepala. Benjol yang timbul diraba-raba. Matanya yang sedari tadi sepet, terbeliak melihat susuk tubuh yang berdiri selangkah dihadapan.

 

“ Jangan makan dari rezeki yang tidak halal!” wajah datuk Sang Arnab sangat bengis.

 

“Ingat?” Sambung datuknya. Sang arnab mengangguk sahaja. Tiada kata yang terluah. Kelopak matanya menjadi berat semula.

 

“Puff!” Kelibat datuknya terus hilang dari penglihatannya yang semakin mengecil.

 

 

 

Sang kura-kura masih mengekalkan rentak langkahnya. Peluh memercik-mercik dari dahi disapu dengan tapak tangan. Nafasnya tercungap-cungap. Tampak dia keletihan. Tetapi dia tidak mengalah. Sesekali dia berhenti memegang lutut, mengumpul segala tenaga yang tersisa kemudian meneruskan langkah. Angin yang sepoi-sepoi bahasa sedikit sebanyak memberi kelegaan pada Sang kura-kura.

 

 “Hah?” Sang kura-kura terkejut besar bila melihat Sang arnab lena di bawah pohon Epal. Mulutnya ternganga luas melihat kehebatan Sang arnab mengawal belon putih yang kembang kempis. “Hik hik hik. Ada peluang la aku nak menang. Yes!  Yes!”  Sang kura-kura meneruskan perjalanan yang sudah tidak jauh dari garisan penamat. Wajahnya berbunga senyum. Dia melangkah dengan lebih yakin. Dari jauh sudah kedengaran sorakan penonton. Pasti Sang Helang yang mengkhabarkan pada mereka. Kalau boleh dia ingin menanggalkan cangkerang dibelakangnya dan terus berlari ke garisan penamat.

 

Sang arnab masih lena dibuai mimpi. Dengkurnya semakin menjadi-jadi. Tiba-tiba angin menghembus kencang. Meletupkan belon putih yang sedari tadi kembang kempis. Sebiji epal jatuh lalu menimpa kepala Sang arnab. “Adoi!” jerit Sang arnab sambil meraba-raba kepalanya. Dia memandang kiri kanan. Tiada orang. Dia mencari-cari kelibat Sang kura-kura. Tiada juga. “Jauh lagi kot” Sang arnab berhasrat menyambung tidurnya. Dia pun melelapkan matanya. Sekali lagi angin berhembus kuat. Beberapa biji epal gugur menimpa Sang arnab. “Adeh, adeh, adeh deh”. Beberapa benjol timbul di kepalanya. “Tidak boleh jadi, baik aku pergi dari sini”. Sang arnab bingkas bangun dari duduk. Sebaik membersihkan punggungnya. Dia terus memecut.

 

 

 

 Beberapa saat kemudian…

 

 

 

“Hah?” Sang arnab terkejut apabila terlihat kelibat Sang kura-kura yang beberapa langkah lagi akan menamatkan perlumbaan. “Tidak, tidak!” Sang arnab tidak percaya. Dia menenyeh-nenyeh matanya beberapa kali. Ternyata dia tidak bermimpi. Sang arnab memecut sekuat-kuat hati. Debu-debu memenuhi kawasan yang dilintasi Sang arnab. Akibat terlalu laju. Kakinya berasap dan kemudian api kecil mula menyala. Sang arnab langsung tidak mengendahkan perkara tersebut. Dia terus memecut memandangkan Sang kura-kura yang tinggal selangkah saja lagi.

 

Tiba-tiba..

 

Sang arnab tersepak batu yang berada di tengah jalan. Suasana menjadi slow motion. Dalam keadaan slow motion  itu Sang kura-kura sudah melintasi reben merah di garisan penamat.Sang arnab jatuh tergolek-golek  beberapa kali sebelum makan pasir.

 

“Aduh…” Sang arnab mengurut tangan yang sakit terhempap akibat jatuh katil. Dia membuka mata luas-luas. Sekali-sekala matanya terkebil-kebil. Dia menggosok-gosok mata. “Ces, mimpi rupanya!” perlahan-lahan dia bangun menuju singki untuk mencuci muka. Tidak semena-mena hidungnya menangkap sesuatu aroma. Aroma ini seperti dia kenal. Snipss…snips. Dia cuba mengecam dan mengamati betul-betul aroma tersebut sehingga tertoncet kakinya.

 

Lobak bakar!

 

 Kedua-dua biji mata warna coklat dipejamkan rapat-rapat dan hidungnya bergerak-gerak mengikut alunan aroma yang dibawa angin. Sang arnab melangkah mengikut arah aroma tersebut  dengan senyum yang melebar. Badannya kini melayang-layang, langsung tidak terjejak kaki di bumi. Disebabkan terlalu asyik mengamati aroma tersebut  dia secara tidak sengaja terlanggar tiang rumah. Sang arnab terduduk. Bintang-bintang berkejaran di atas kepala Sang arnab. Anak matanya berpusaran seperti lingkaran ubat nyamuk . Beberapa saat kemudian dia kembali normal.

 

“Aduh, potonglah!” luah Sang arnab.

 

Tanpa membuang masa, dia bangun dari duduk, mengikut semula aroma tersebut. Kali ini dia tidak memejamkan mata, takut-takut kalau terlanggar benda lain pula. Daun pintu dikuak perlahan.. 

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Satira

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account


  • (Penulis)
    1) selamat membaca
  • 2) best lah...sgt menarik cite ni....tp mesti ada sambungan kan?? hurm..ni yg tk suka ni..cite ni membawa kesedaran n on the same time meanrik...it's an easier way for ppl to digest it ..hehe...
  • 3) ade sambungan lagi?
    cesss!!!
    bestla cite kau ni..
    hehehe..

  • (Penulis)
    4) eugenia:thanks sudi bc..biasa citer knk2 ribena je nie..tp cuba di sesuaikan dgn semua had umur..
    mizz_aszni:sbr2 ek..ada sket lg..thanks dtg mennjengah..hehe..ni first time buat cerpen bersiri..jgn marah ek.. senyum seindah suria..
  • 5) ni bila si arnab nak menang ni? hisyh la.. haha
  • 6) eik
    hehe
    demness
    sambung lagi
    but cerita ni lebih lively la hehe.
    paktam memang berani meneroka fikiran dan ruang kreativiti yg ada
    good job bro

  • (Penulis)
    7) dayya:cik dayya..bila masa arnab menang? xtaula arnab menang x..

  • (Penulis)
    8) cahatomic: thanks caha..sudi gak bc..aku xpndi la nk twist mcm cerpen ko caha..adeh..penat teliti tu..
  • 9) Wah best gle..unpredictable la..igt kan btl la kura2 mng lg upenye mimpi jek..hoho..suke sgt cte nih..adorable..ayat2 nye pn best, ada ke mentari blindung di balik awan2 gemuk? Hahahahahaha..adoiyai nasib baring klu dok ats kerusi mti da tgolek gelak.
  • 10) bosan la paktam..haha..

    satu sbb cerita dh tahu..hehe

    yang bagusnya ko cuba wat mcm style kartun..ade efek bagai..

    tp agak slow la bg aku..haha..i want sumthing fresh n fast..

    (first time aku koemn cmni..sori paktam..aku cuba jujur..huhu)

Cerpen-cerpen lain nukilan paktam85

Read all stories by paktam85