Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

~Bab 3: Derai~

  • 6
  • syud
  • 14 years ago
  • 3,827
  • FREE

 

Episod sebelumnya: SEMPURNA

---

Sementara Cheryl sibuk menelek satu persatu tie Giorgio Armani dan aku dah menguap kecil macam platipus dekat tepi dinding Parkson tu. Aku seret kaki perlahan. Berjalan ke arah pinggan mangkuk. Pyrex. Warna putih. Cantiknya! Okay, aku memang gila putih. Mangkuk putih, cawan putih. Tiba-tiba teringat aiskrim yang atas dia ada krim putih. Cis, apa kena mengena aiskrim dengan pinggan mangkuk? Haha. Aku lapar. Ada faham?

Yang si Cheryl ni pun satu. Pilih tie macam nak pilih intan permata. Payah bebenor. Rasanya si Kumar tu tak kisah pun colour apa. Dia tu jenis bantai je. Warna kelabu tahi itik pun nampak nice je dekat dia. Perut aku dah mula borborygymus. Segala asid dah mula merembes-rembes keluar. Pepsin, renin, hidroklorik asid.. haa sebut je apa nak. Semua dah siap berkumpul dah ni.

Aku usap-usap perut aku perlahan. Sabar ye anakku, manusia sorang ni tak habis-habis lagi dengan tie dia. Cheryl kejap pandang kiri, kanan, lepas tu atas rak, tepi tempat penyangkut, dekat patung display. Hoi! Melampau benar minah ni. Mana satu yang dia nak ni?

“Cheryl, You ni okay ke tak?.” Aku dah hilang darjah kesabaran ni. Angry people is hungry people okay. So feed me up fast!

“I macam confuselah. Mana satu nak pilih ni?.” Minah tu menggaru-garu kepala. Laa...pilih jela mana yang kau rasa cantik cik kak oii. Susah-susah sangat kau angkut je si Kumar tu datang sini, pilih sendiri.

‘Tak surprise. I nak bagi dia the best one.” Haila..suka hati. Okey fine. Anda pilihlah sampai ke subuh esok. Nanti dah habis subuh contact. Aku tak ambil pusing. Terus alihkan badan 360 darjah.

“I nak gi makan.Dah sudah you sms I okey?.” Tak tunggu jawapan aku cepat-cepat blah. Karang kalau aku jadi Naga Tasik Chini ada gak yang jatuh rahang atau nangis haru-biru. Lagi-lagi tengah lapar ni. Memang dengan selamba aku boleh fire siapa-siapa je walaupun aku bukanlah raksasa yang gemar menentang Ultraman.

Aku rasa aku macam Ultraman yang lampu dekat dada dia dah blip-blip. Nak mati dah sebab tak cukup Adenosine Triphosphate. Rasanya mitokondria dalam badan aku semuanya dah flasid. Dah penat menunggu si Cheryl tu. Tiba-tiba menyesal jadi insan berhati mulia. Sudahnya aku kena menapak pergi makan sorang-sorang.

Kaki tak jejak tanah. Rasa macam dah terapung-apung dekat udara. Kebulur...kebulur. I need food!!

****

Tengah aku sedap melahap Beef Ginger Kuetiaw dekat Little Wok aku terperasankan seseorang. Berkaca mata. Rambut terpacak. Senyum tenang. Armand!

Macam nak melompat tengok buah hati pengarang jantung depan mata. Lama sangat tak nampak dia. Sangat busy lately dengan kerja yang berpile-pile. Tu kata dialah tapi.. ni.. ada pulak masa datang Alamanda?

Fine! Aku pergi tegur dulu. Nak tunggu dia tegur aku. Entah nampak ke tidak mamat tu. Mata tu dah empat tapi macam tak cukup je. Aku habiskan kuetiaw yang bersisa. Tak baik membazir. Tuhan marah. Mak Nah selalu cakap macam tu kalau aku tak habiskan nasi dalam pinggan.

Eh? Amboi..seronok sakan gelak-gelak? Dengan siapalah agaknya tu. Kepala aku terjengah-jengah nak memandang tapi kena hadang dengan pokok merimbun. Tak adalah merimbun tapi tengah-tengah hari macam ni Rasa memang penuh dengan orang. Cepatlah habis kuetiaw. Diorang macam dah nak habis makan tu.

Dah habis cepat-cepat aku kesat mulut dengan tisu. Nasib baik pakai chopstick, tak payah nak basuh-basuh tangan. Aku terus bangun. Tepuk kedua-dua belah tangan dan melangkah mendekati dock  kayu tengah bersebelahan dengan Drink Stall tapi...

Langkah aku terhenti.

Aku tak jadi nak terus melangkah.

Sebab yang nyata. Armand bukan keluar dengan rakan sekerjanya. Bukan lelaki seperti selalu. Kali ni, perempuan.

Seorang gadis berkulit hitam manis dengan tudung warna merah jambu lembut. Budak perempuan tu tersenyum manis dengan baju kurung rona krim berbunga merah jambu. Sekejap-sekejap gadis tu tersenyum simpul. Menggelengkan kepala. Armand pulak nampak seronok menyakat.

They look sweet together.

Tiba-tiba aku putus fius. Hey, dia boyfriend kaulah Awin!

But she’s a muslim and I’m not.

Ingat tak apa yang Armand pesan? Biar masa menentukan segalanya.

Time moves and looks like Armand founds someone that suits him more than I do.

Aku terasa mata dah mula berpasir. Hangat. Macam ada mutiara jernih yang nak mula luruh. Ataupun kejap lagi aku bah?

****

Betullah. Balik-balik dari Alamanda aku terus senyap. Mengurungkan diri dalam bilik. Dahlah aku selamba menapak sorang-sorang naik bas. Cheryl pun aku boleh siap lupa. Yang pasti aku nak balik cepat-cepat. Nak sembamkan muka ke bantal. Nak nangis puas-puas.

Yahoo Messenger berbunyi.

Naruto : BUZZ!!!

Aku malas nak jawab. Boleh tak? Aku penat...

Naruto: BUZZ!!!

Naruto: Awin...ko ada tak ni?

Aku tarik laptop ke sisi. Muka masih lagi atas bantal. Mata dah mula sembap. Menangis.

WF83:  Ye....ada

Naruto:  Apsal jawab macam ni? Okay ke tak ni? I feel something isn’t right with you..

Huh? Kau ada telepati ke Zarif? Laju je tau aku tengah tak berapa okay.

Naruto: Win...aku call. Jawab.

Ah sudah. Kantoi kang! Janganlah call. Please Rif...please...

Terlambat. Henfon aku dah mula vibrate. Unnamed.

Nice. This is so nice.

“Hello?.” Aku mengangkat malas. Suara masih lagi serak basah. Sedu masih tak berkurang. Suara dah macam ratu rock Ella.

“Nangis?.” Eh mangkuk kuali ayan betul. Call sebab nak cek aku nangis betul ke tipu?

“Dah kenapa ni?.” Soalan dia tadi aku biarkan tak berjawab. Dia pergi tambah lagi soalan. Kau memang tak layak jadi penyoallah Zarif oii!.

“Takdelah..mana ada...” Aku jawab ringkas. Masalahnya, mana pernah kau cakap macam ni Win. Selalunya kaulah manusia paling ceria kalau Zarif call. Lepas tu bercakap macam bertih jagung, tak reti nak berhenti.

“Bad liar. Kau tau kau tak boleh tipu aku kan?.” Iyee..saya tak pandai menipu. So what?

“I found Armand with someone else. It’s a girl.” Aku ketap bibir sambil pandang ke dinding. Air mata mengalir lesu.

****

Kakak sepupu dia kot?

 

Laa..entah-entah boss dia. Client ke?

 

Kau ni Win. Kuat jealous betul. Nasib baik aku tak jadi bf ko. Kalau tak masak. Aku ni dahlah terlalu kacak lagi bergaya.

Otak aku dah tak boleh nak cerna dah alasan-alasan yang Zarif buat. Satu pun tak masuk dalam kepala ni. Kalau betul client, kenapa keluar berdua? Graphic apa yang nak diskus sampai ke Alamanda perginya. Bangi tak ada tempat makan?.

Ke kau nak Armand tu jadi gay? 24 hours dengan guys je?

Dah-dahlah tu jealous. Buang air mata je. Tak sangka aku kau ni boleh tahan jiwang.

Zarif gelak berdekah dari benua sana. Siamang! Siapa tak jealous kalau dah boyfriend sendiri keluar dengan girl lain. Selama hari ni, aku kenal siapa yang dia keluar. Ni... aku tak tahu pun siapa girl tu.

Get a life Awin. You know he deserved to get his privacy, didn’t you?

 

Takkan setiap benda dalam hidup dia kena laporkan?

 

Bila masa aku interrupt privasi hidup dia? Aku tak sengaja terserempak dan nampak sangat diorang happy. Tersangat happy! Kalau nampak dia happy tu maknanya kacau privasi dia, anggap jela aku dapat Hidayah. Petunjuk yang dia dah jumpa someone yang lagi baik dari aku untuk dia.

****

I could go back to every laugh
But I don't want to go there anymore and I
know all the steps up to your door
But I don't want to go there anymore
Talk to the wind, talk to the sky
Talk to the man with the reasons why
And let me know what you find

Lagu ‘Come In With The Rain’- Taylor Swift berlagu dan Muvo aku ni pun tak reti-reti ke nak shuffle lagu yang girang gembira sikit?. Okay fine, aku admit aku tengah mental. Lepas insiden aku terserempak dengan Armand dan...

Minah tu. Ye, minah yang aku tak tahu apa namanya. Cemburu? Kalau sekali tak apa, masalahnya mula-mula aku cuba buang perasaan tu. Aku buat macam biasa tapi macam mana kalau aku cakap terlalu banyak kebetulan yang tak disengajakan?

Macam waktu aku dengan Mak Nah beli barang dekat Carefour, terserempak lagi. Bukan main mesra diorang, siap tolong tolak-tolak trolley. Lepas tu ada lagi, aku terserempak Armand hantar dia balik (Fine,aku tipu. Aku ikut. Tu pun dengan bantuan Cheryl dan Haziq) tapi bila dia call... aku macam tak terdaya nak bertanya. Takut dia marah tapi dalam masa yang sama aku pun marah nih.

I'll leave my window open
Cause I'm too tired tonight
to call your name
Just know I'm right here hoping
You'll come in with the rain

Dan aku tunggu dia untuk buat pengakuan. Malangnya... macam tak ada apa-apa. Dia pun selamba je tapi dia ada gak tegur kenapa dua tiga hari ni aku sangatlah moody. Jawab henfon acuh tak acuh. Ajak keluar tak nak. Aku tak nak! Selagi dia tak terus terang siapa perempuan tu jangan harap aku nak jumpa dia. At least, kalau dah jumpa pengganti pun bagitahulah, ini tak.

Biar masa menentukan segalanya. Banyaklah!

Aku terus switch off Muvo. Menyembamkan muka ke meja. Adakah ini sindrom kesunyian ketika cuti dan tiada boyfriend menemani? Ah,main piano lagi best dari layan jiwang. Tak tunggu lama aku terus bangun dari meja makan, Baru nak melangkah henfon menyala-nyala, calling

Heart calling ...

Dia jantung aku. My only myocardium. Dia macam lagu Sempurna. Dia adalah setiap degup nadi aku. Malah, macam lagu tu juga dia melengkapkan hidup aku tapi waktu ni...

Aku tengok je skrin tu menyala-nyala dengan pandangan yang tak berkelip.

1 miscalled.

Tapi macam mana jantung boleh betray aku? Sedangkan selama hidup jantunglah yang mengepam semua darah ke organ-organ aku. My trusted one. Kalau dia tak betray macam mana Win. Macam mana kalau semua ni hanya satu salah faham?

2 miscalled.

Oh I thought you know. They’ve been together for so long Winnie.

Kata-kata Luke menerjah hipothalamus aku. Luke senior Armand.sama-sama kenal waktu nak buat koloborasi dengan MMU untuk Sport’s Fest . Bila ingat-ingat balik, Luke memang sangat comel. Sentiasa tolong aku waktu aku perang dingin dengan Armand. Menyampah betul tengok mamat tu. Bajet bagus!

Since dekat MMU lagi, I selalu tengok diorang berdua.

Berdua? Kenapa aku tak pernah tahu? Win, bodohlah Armand kalau nak bagitahu benda ni. Jadi selama ni aku ni apa? Am I a game? Or a trophy?

Acai... Calling

“Ye Cai?.” Aku menjawab malas.

“Hello Win. Ni apa kes ni?.” Diam. Eh, mengadu dekat Acai rupanya dia. Ala Win, cakap orang, yang hari tu kau menangis teresak-esak sampai duduk kat penjuru katil tu apa dia? Siap call sampai ke bumi Czeh.

“Kes? Kes apa?.” Sibuklah. Mananya dia tak sibuk Win. Armand mesti tengah dok pening kepala kenapa aku tiba-tiba macam ni. Aku ketap bibir. Tak bersedia untuk disoal siasat macam ni. Aku kalihkan henfon dari telinga. Memandang sesaat dua, sebelum menekan butang merah. Off

****

Bala! Bala! Ni apehal sampai datang rumah ni? Aku yang tadinya nak turun ke dapur sebab kebulur terus kenyang sebab ternampak Mak Nah tengah seronok berborak dengan seseorang. Entah siapa bagi izin tah datang sini. Suka hati je. Aku naik balik dua tiga anak tangga. Melihat muka dalam cermin dan membetulkan rambut yang serabai.

Dari atas gak aku menjerit memanggil Mak Nah dan terkocoh-kocohlah orang tua tu berlari. Bila sampai je aku terus tarik tangan Mak Nah, bergerak ke dapur.

Sampai dapur aku terus hentak kaki. Dengan seluar corak love dan t-shirt teddy biru, aku memang serabai. Tak mandi lagi okey! Apahal pagi-pagi lagi dah datang ni?

“Apsal Mak Nah bagi dia masuk?.” Aku mencebik. Tangan dah bersilang. Menunggu jawapan dari Mak Nah.

“Daddy suruh.” Hah? Daddy suruh?!!

Mulut aku ternganga. Bila masalah pulak diorang ni ada pakatan paksi bersatu? Union Soviet?

“Dah-dah. Pergi mandi. Jap lagi dia nak ajak Awin keluar.” Oh, nak bagi kata putus? Haa..baguslah. Aku angguk. Tak tunggu lama terus  aku bergerak ke arah pintu tapi dihadang oleh dia.

“Hi awak. You look cute tak mandi.” Dia giggle sorang-sorang. Cute? Buta apa?. Aku ni muka dah macam Son Goku dengan rambut terpacak, boleh dia cakap cute?

“Tepilah. Nak mandi.”Aku cuba menolak tapi dia masih tak berganjak ke tepi. Armand pegang kepala aku. Mengusap rambut hitam aku lembut.  Ditariknya aku rapat ke dada. Sesuatu yang tak pernah dibuat.Dia berbisik perlahan.

“Not seeing you for this whole three weeks makes me nuts. I miss you Win.” Dan dengan perlahan dia cium ubun-ubun kepala aku membuatkan aku terpempam.

Aku diam. Kemudian tunduk lepas dia lepaskan kepala aku.

“Saya nak naik...”

****

Nama Awin tu comel. Zuyyin pun comel. Kalau awak masuk Islam guna nama tu okay? Zuyyin, Yang Dijadikan Indah. Lepas tu nama manja saya nak panggil macam Mak Nah panggil- Awin. Sweet and simple.

Aku diam membatu. Armand macam bercakap dengan tunggul kayu. Apa yang dia tanya semuanya macam angin lalu. Aku tekan butang tepi tingkap, menurunkan tingkap sampai ke bawah dan membiarkan angin menyapa lembut rambut pendek aku. Armand terus matikan aircond dan turut sama menurunkan tingkap.

“Nak pergi mana?.” Aku bertanya.

Armand mengalihkan pandangannya ke arah aku. Mata kami bertentang. Aku hela nafas berat. Rasa sesak bila tengok muka dia. Untuk pertama kali dalam hidup aku, aku rasa tak tenteram. Rasa resah,rasa geram, rasa... marah.

“Somewhere proper, where we can talk.” Armand kembali diam dan meneruskan pemanduan. Aku pulak malas nak ambil pusing, terus melontarkan pandangan ke luar tingkap. Hari ni patutnya dia kerja tapi kenapa dia datang rumah aku? Awal-awal pagi lagi dah terpacak.

He’s good with words. Tak sangka you two couple.

Kebetulan atau ditakdirkan, aku terserempak dengan Luke waktu ke Warta. Wida dan Yana mintak temankan diorang beli baju kurung untuk raya. Semangat. Lagi tiga bulan nak raya dah boleh nak pergi beli siap-siap. Puasa tahun lepas tah dah habis ganti ke belum?

Aku tengah sibuk membelek game PS2. Dapat satu yang untuk menari best gak. Nama je meneman orang tapi bila budak-budak tu dah sibuk naik escalator untuk ke tingkat atas aku masih dekat sini. Sibuk tengok game.

“Hello Miss. Angkatlah sepuluh. I bagi you free biskut ping-pong.” Beli cd dapat biskut ping-pong? Macam menar... Hah? Biskut ping-pong dengan cd?

Aku kalihkan pandangan bila nampak Luke dah tersengih. Aku gelak dan senyum ke  arah dia.

“I love Jacob Weatmeal more.” Aku membalas. Luke ajak aku duduk di Pizza Hut sementara menanti Wida dan Yana. Macam-macam yang kami bualkan sampailah ke topik Armand.

“Dia memang baik dengan banyak girllah Winnie. You tak tau ke?.” Aku geleng. Sambil tu tangan mencelup breadstixmushroom soup. Luke menyambung kembali. dengan

“Tapi seingat I, dia baik dengan a girl ni....Zahidah.If I’m not mistaken.”

Aku tak kenal siapa Armand dekat U dia. Walaupun U kami satu daerah tapi bukan senang nak jumpa. Lagi-lagi perkenalan kitorang bermula waktu dia dah berada di final year, final semester.

“Couple?.” Aku menyoal Luke.

“I guess.” Luke angkat kening. Mencapai Hawaiian pizza ke mulut.

“Then, I guess I’m not his girlfriend after all...” Ayat terakhir aku tu buat Luke tak jadi nak meneruskan suapan. Terus dia terdiam. Tak terkata apa-apa dah.

****

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Cinta

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) err... keliru sikit bab ni. huhu... banyak sangat watak keluar tiba-tiba. hehe...

  • (Penulis)
    2) huhuu..like I said earlier. er..cerita ni from novel. Cheryl - housemate Win. Luke - budak MMU
  • 3) yang ai da running baca semua. best2!
    cuma kalau rajin tambahkan detail sikit kot~~~
    lalala

    okeh yang, tunggu nak baca sambungannya lagi!
  • 4) hehe watak winnie fooh, wpun dia suka berbahasa melayu.
    tapi pemikiran dia pun terlalu melayu dan terlalu .. er .. syud?

    maybe boleh selitkan elemen2 yg menunjukkan dia ni chinese. kena buat research sket la kut
    cara percakapan, pemikiran, ada sket2 adat resam
    selambe?

    syud the best!

  • (Penulis)
    5) dayya: ala..tade mase nak tambah detail T____T

    caha: HAHAHAHA. abes rosaklah. tersangat kesyuhadaan.
    memang cerita tak buat research ni. ikut suka hati tulis. tak pelah caha, cerita last kot. lepas ni macam tak ada peluang dah nak buat macam ni
  • 6) ouh kesian win
    ala nape ckp tade can dah nak buat
    mungkin la ade masa tu
    hish PM pun ade facebook

Cerpen-cerpen lain nukilan syud

Read all stories by syud