Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

[Cerpen] Sekudus Kasihmu Kuperlukan #8

 

“Ameen dah fikir masak-masak ke dengan keputusan Ameen ni?” Mak Nor meminta kepastian anak bongsunya yang ketika itu sedang memasukkan beg-beg pakaiannya ke dalam kereta.

“Ameen fikir inilah langkah terbaik untuk Ameen buat masa ni,” Ameen berhenti sebentar sebelum memasukkan beg seterusnya. “Ameen tak boleh jaga Aida seorang diri mak. Lagi pun, Ameen selalu balik lambat ke rumah. Biarlah Aida tinggal di sini dengan mak dan ayah.”

Mak Nor mengesat air matanya dengan hujung lengan baju. Sedih mengenangkan musibah yang menimpa rumah tangga anaknya. Kasihan. Baru tiga tahun lebih berkahwin, Aeesya meninggalkan Ameen buat selama-lamanya. Mak Nor sangat sayang dengan menantunya itu. Bukan saja manis rupa paras, malah bagus pula hati budinya.

“Ameen dah siap ke?” Pak Roslan keluar dari rumah, siap untuk menghantar anaknya ke lapangan terbang.

“Dah ayah,” jawab Ameen tenang. Dia cuba tersenyum, tetapi senyumnya kelihatan plastik. Ah, mana mungkin dia dapat mengukir senyum kalau baru kehilangan isteri dua minggu yang lalu. Kubur isterinya pun masih kelihatan baru ketika dia menyusur sekitar pukul 8 pagi tadi. “Ayah, sebelum kita ke airport, saya nak singgah ke rumah keluarga Aeesya sekejap.”




“Hmm,” angguk Pak Roslan.

Kedua-dua beranak itu masuk ke dalam perut kereta. Air mata Mak Nor mulai mengalir. Ameen sebak. Dia juga terasa ingin menangis, tetapi dilawannya permintaan hatinya itu. Dia perlu tabah dengan pemergian isterinya.

Dari Ummu Salamah R.HA berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda mafhumnya, “Barangsiapa di antara wanita meninggal, sedangkan suami dalam keadaan redha kepadanya maka dia masuk syurga.” [HR Tirmizi]

Itulah pujian Rasulullah SAW terhadap wanita solehah. Doalah seindah-indah hiasan dunia, sebaik-baik harta simpanan bagi suami, dan dialah ahli syurga.

“Ameen! Ameen!” Mak Nor mengetuk cermin kereta yang kemudiannya diturunkan Ameen. “Ameen tak nak jumpa Aida ke?”

Ameen tunduk. “Biarlah dia tidur dulu, mak. Nanti dia tak nak lepaskan Ameen pergi kalau dia nampak Ameen.”

Usai mengucapkan salam kesejahteraan, Proton Wira Pak Roslan meluncur ke jalan raya. Meninggalkan Mak Nor yang setia berdiri di laman rumah. Ya ALLAH, tabahkanlah hati anakku, bisiknya.




bersambung...

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Cinta

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) pendek sangat ni. mengelat!
  • 2) tiada apa mahu disentuh kali ini. cuma soal tanda baca dan lainnya, boleh diperbaiki...

Cerpen-cerpen lain nukilan aminmuslim

Read all stories by aminmuslim