Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Ciko Kembali Berairliur Basi

 

Ciko sakit perut akibat makan cili yg dipotong dadu-dadu oleh cikgu Manap. Dia berak. Jamban ditinggalkan berbau betik. Ciko berlari anak menuju ke depan televisyen. Dia bersimpuh sambil menggamit cikgu Manap menonton bersama. Rancangan petang itu bertajuk ‘Rambut Sama Hitam,Tahi Lain Lain’.

Sedang khusyuk Ciko merenung skrin, dia teringat kisah silam sewaktu dia bermain teng teng dengan Majid. Majid selalu dengki. Batu milik Ciko Majid baling jauh masuk dalam semak. Bila Ciko nak jalan, Ciko selalu tengok batu dia dah tak ada. Ada satu kali tu Majid terbaling batu Ciko kena buntut pak Salihun ketua kampong. Teruk Majid kena dera. Ciko simpati tapi Ciko puashati.

 

Ciko teringat masa tu dia tak boleh nak tidur malam akibat Majid tidur sambil sebut nama cikgu Manap.

‘cikgu Manap….Manap bin Panam..Manap..’

Suara Majid macam daun lalang menguis lubang telinga Ciko. Telinga Ciko macam pokok semalu menahan geli. Menguncup. Dia betul betul stress. Lantas Ciko menulis surat kepada Majid.

‘Majid..sampai hati kau sebut nama cikgu Manap. Aku dengki. Aku tahu cikgu Manap suka dekat kau. Kalau tidak dia tak masakkan kau petai campur udang sambal. Dia juga belikan kau kereta mainan ‘Tayiba’. Aku pun nak main juga. Tapi bila aku cakap ‘mana aci’ cikgu Manap selalu nyanyi lagu “Aci kandewa dewa duku duku daka daka polepole aci aci lana walana aci keduk..”

Aku redha Majid. ‘

Ciko bangun dari baring bila masuk waktu subuh pada pukul 6.08 minit. Dia akan mengejutkan  Majid dengan  penyapu jenama ‘Bulubah’. Dihayun batang penyapu itu ke betis Majid kuat kuat. Lalu Ciko lari masuk jamban. Dia hanya dengar Majid menjerit kesakitan macam bapuk siam tak dapat beli baju dalam jenama ‘Longga’.

Satu hari Ciko dapat tahu Majid kena masuk sekolah asrama penuh. Majid sambung belajar diploma dalam bidang ‘sains maklumlahpanas’. Ciko melompat riang sampai cucur yang digoreng cikgu Manap bertaburan di kaki Majid. Dia gembira mendengar berita itu. Dia bakal duduk berdua-duaan dengan cikgu Manap. Dia akan dapat kasih sayang sepenuhnya dari cikgu Manap. Dia juga bakal dapat kereta mainan.

Ciko kembali memberi fokus pada rancangan di kaca televisyen.  Sambil tersenyum dia menoleh ke arah cikgu Manap. Ciko kembali berairliur basi. Dia kini dapat tidur lena tanpa Majid.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Cinta

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account


  • (Penulis)
    1) haha..tah ape yg aku cerita tah..sambungan dari 'majid ke pawagam'.
  • 2)
  • 3) huhu
    banyak part yang aku tak faham.
    part jenama-jenama tu memang wujud ke atau kau ada jenaka di situ.

    tulisan ni buat aku terbaca sampai habis tanpa sedar. cuma aih, terlalu tinggi misterinya utk aku terjemah.

  • (Penulis)
    4) caha : misteri sgt ke? hahaha..ciko jeles ngn majid. tu je.
  • 5) jenama2 tu mmg ade kan? cam tahun 80an punye je....ye ye sungguh ketara kejelesan ciko itu...huhu...

  • (Penulis)
    6) semua nama dan jenama dlm cerita ini tiada kena mgena dgn yg hidup,mati ataupun yg pnah wujud. sekian. huhu
  • 7) mungkin aku sedang berfikir apa yang aku tak patut fikir
    hurm misteri jugak aku ni
  • 8) demit , gay rupanya. haha
  • 9) haha apun took the words out of my mouth
    hahahah
  • 10) adeh...tolonglah ciko! eee...
  • 11) hmm... hmmm... hmm...

  • (Penulis)
    12) ciko adalah seorang khunsa. haha
  • 13) adeh...mcm ni pun ada ka..
  • 14) ciko tu kucen yeh?

  • (Penulis)
    15) ciko adalh sebiji bantal pelok.
  • 16) lah..gay ke?mula bace ingatkan ank murid syg cg jea..tah2 cg manap pun sama gay?eh?
  • 17) hahah. okeh sangat lah kamu kan? hahah )

Cerpen-cerpen lain nukilan Rizzy

Read all stories by Rizzy