Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Warkah Buat Arwah Suriani

 


Ari ni wan tulis sesuatu untuk su..wan nak jadi seperti dulu..wan nak kita selalu berceria ttg dri kita melalui surat seperti dulu..biarpun apa yang wan tulis kenyataannya tak kan sampai pada su..wan tak kisah...biarlah..yang penting hati wan akan tenteram....

Su....
Dah 15 tahun su tinggalkan wan...banyak sangat benda yang berlaku...banyak benda yang berubah...wan bukan lagi seperti wan yang dulu...wan bukan lagi orang yang su kenal...wan da jauh sangat berubah....banyak benda yang mengajar wan untuk berubah...hurm....daripada manusia yang bersifat sedikit keperempuanan wan da jauh melencong...semua sifat tu da semakin hilang dari wan..naluri hati wan sudah tak mahu menjadi seperti yang dulu..wan nak jadi tegas, tegar dan gagah mungkin...

Dalam 15 tahun ini jua banyak sangat rasa kehilangan yang wan hadapi...bermula dari wan hilang su...dan wan kehilangan insan2 yang paling dekat dlam hidup wan...kehilangan yang cukup menyayat hati bagi wan...kehilangan ang cukup meruntun jiwa..sedih dan sesal bercampur baur..tapi itulah kenyataan..itulah hakikat..itulah takdir..sesuatu yang tak mungkin dapat wan ubah...

Su..

Ingat lagi tak saat kita mula kenal??

He..he...manis dan best kan..? Kita kenal dari tahun 1994..terlalu lama sangat bagi wan..masa tu wan rasa wan bodoh lagi..hingus pun tak kering lagikan...banyak sangat kenangan yang tercipta antara kita kan...? Dari hari pertama wan kenal su..sampai la su tinggalkan wan..semua memori tu takkan pernah hilang..semuanya masih segar dalam ingatan wan....dan sebenarnya saat ni wan rindu sangat dengan su....entah la..mungkin sebab wan sendiri kot sekarang ni....

 

Su....
Wan selalu berdoa...selalu berharap..

Seandailah waktu dapat di putarkan kembali..wan nak sangat jumpa su..nak sangat ada saat su menghembuskan nafas yang terakhir...

Wan nak sangat tahu apa yang su nak cakap pada wan....memang la harapan dan keinginan wan takkan tercapai..tapi entah kenapa wan tetap mengharap.....entah la su....

Su..
Sedar atau tidak..sebenarnya dah 15 tahun su tinggalakan wan kan....bagi wan masa yang berlalu itu seakan - akan masih lagi hari kelmarin...terasa sangat kehilangan su..terkilan sangat hati ini...kadang - kadang bila wan rindukan su, wan akan bacakan su yassin...wan akan solat..dan wan akan berharap...berharap su akan muncul dalam mimpi wan..walaupun dalam bentuk apa pun...yang penting wan tahu..itu adalah su orang yang paling wan rindui...

Su tahu??

Bila wan tak mampu untuk menghilangkan rindu ini wan akan menangis..

Wan tanya mak wan...

”ma..kalu kita rindukan orang yang da meninggal..orang tu tau tak kita masih rindukan dia?”

Mak wan kata....

”wan...apa pun yang berlaku pada kita yang masih hidup ini..orang yang da meninggal akan dapat tengok..dapat lihat..dapat rasa dan dapat tahu…Untuk itu...ma nk wan jaga diri..jagan terlalu bersedih..sebab diaorg pun akan sedih......”

Bila wan tahu semua tu...wan jadi gembira..sebab pada wan su akan sentiasa ada dengan wan..akan sentiasa melihat wan.....

Tapi …….

Wan tetap sedih..sedih kerna wan takkan pernah lagi melihat su..bergelak ketawa dengan wan....sedih tu tetap wan rasa...

Su...
Su tau...setelah su tinggalkan wan...wan demam..teruk sangat wan demam, sampai orang tua-tua kata wan pun nak ikut su pergi..tapi saat tu wan berharap jua. Bia wan pergi..mengikut jejak su..bia wan ada dengan su..tapi..tengok la..wan tetap bernafas hingga hari ini...wan tetap sentiasa rindukan su..wan tetap ada masa untuk termenung dan berfikir tentang su...

Su..
Wan lupa nak bagi tahu..kuning da mati...he..he..anak kucing yang su bagi wan tu la...ia pergi saat jiwa wan tak stabil lagi..mungkin betul kata orang...ia nak ikut tuan dia kot...bila dia pergi wan lagi sedih....wan jadi pendiam..wan sentiasa beremosi...wan sentiasa murung....bila wan tak siap kerja sekolah..wan kena marah..wan jadi memberontak..wan keluar kelas..wan duduk bawah pokok mangga tempat kita panjat-panjat tu..wan menangis..menangis dan menangis..wan tak tahu kenapa wan jadi terlalu beremosi.....susahnya saat tu wan rasa wan jer yang tahu.....wan je yang faham.....

Su....
Lepas su pergi tinggalkan wan..lepas wan sihat dari demam wan pindah sekolah..wan keluar dari sekolah tu dengan bermacam perasaan..wan sedih..sebab wan akan hilang semua kenangan ngan su..tapi dalam masa yang sama wan gembira..sebab wan tak perlu lagi bersedih setiap hari..wan pergi jauh2 dari semua kenangan kita..wan langkah kaki ni dengan penuh harapan...wan berharap wan akan kuat..wan takkan takut berjalan....lagi pun kenapa la wan nk ada lagi di sekolah tu sedangkan su da lama tinggalkan wan...su pergi jauh sangat dari wan..dan wan takkan mampu untuk terus melihat kerusi dan meja sebelah wan kosong..wan tak kuat menghadapi kehilangan su..wan sakit sangat....lagi wan sakit bila cikgu selalu tersasul panggil nama wan dengan nama su...cikgu-cikgu akan selalu buat muka simpati dengan wan..kalu begitu la keadaan mcm mana wan nak terus jadi tabah? Terlalu ramai yang bersimpati pada wan....

Su..
Raya puasa itu hari wan pergi sekolah lama kita...Dah banyak sangat berubah..pokok mangga yang kita selalu panjat dah tak ada..padang bola yang selalu kita main lopak air tu pun dah tak der... Banyak sangat benda yang berubah... Kantin sekolah kita yang selalu kita main sorok-sorok sebelum van sekolah datang dah jadi bagunan perpustakaan yang besar.... Wan sedih lihat semuanya berubah..dah terhapus semua kenangan kitakan su.... Da hilang.. Tapi syukur... Wan masih septi wan yang dulu.. Yang selalu berjanji takkan lupakan su walau apa pun yang berlaku....

Su tau tak? Raya pertama siap-siap wan solat raya, wan terus pergi kubur su..wan bacakan yassin..wan pegang nisan..wan berbisik..biar semua doa wan pada su akan sampai pada su....biarlah su tak ada dosa..tapi wan tetap megharap su akan aman di sana.. Wan kemaskan kubur su.. Wan cabut rumput.. Wan tanam pokok mangga.... Wan letak batu-batu.. Biar semua tu berdoa untuk su.... Hurm..panjang sangat rumput..mesti abah dan mak su da jarang pergi tengok su kan...?? Tapi tak perla ..biarlah wan yang lakukan semuanya itu..... Su jangan sedih2 tau.. Wan ada ngan su.. Wan tak kan pernah lupakan su..... Wan sentiasa rindukan su.... Sakit sangat bila kerinduan ni wan sorang je yang alami...

Su...
Kalau lah su masih ada dengan wan sekarang ni..macam mana agaknya rasa persahabatan kita??Masih seperti ini atau semakinpudar rasa tu??Kalau su masih ada...mesti semuanya berubah kan...lagipun kita bukan lagi berada di alam remaja....dah dewasa pun..kalau pun su ker wan ker yang kawen mesti anak dah berderet kan..tapi ini lah wan..beginilah wan....masih lagi kasar seperti dulu... Hurm…Tapi wan percaya..rasa rindu dan sayang wan pada su..takkan pernah berubah dan hilang……….tetap ada..utuh untuk selamanya…

 

Akhir kata..

Wan nak bagi tahu satu perkara dengan su “Wan rindu sangat dengan su…”………………..

 

 

Kenangan......

Semuanya indah..

Harapan semuanya menyakitkan.....

Jauh sangat perjalanan ini kini....

 

*****

Bantulah aku untuk terus bernafas di saat getir ini.....

Bantulah aku untuk aku terus kuat menghadapi segala rintangan kehidupan ini.......

 

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Umum

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) hm
    sayangnya tanda baca dia.
  • 2) hehe pandai mak dia nak pujuk anak. org dah mati boleh rasa. huhu.

    so jangan sedih2 keh!

    nanti anak dah tak sedih, cerita kat anak balik. org dah mati terputus dengan dunia melainkan 3 perkara.

  • (Penulis)
    3) cahatomic : tanda baca...ok t hati2 lagi...dan 3 perkara..? ok t belajar lagi..he..he....
  • 4) jangan sedih sangat ya. yang patah kan tumbuh lagi, yang hilang kan berganti...
  • 5) mari puja roh su untuk wan...lalalalaala..heeee...heeee...heee...

  • (Penulis)
    6) cornflique : ko gile ah.......jgn2 berdosa..ha..ha..ha..ko ingt ini punye cerita sama itu cerita avatar ka...?? he..he..
    ridhrohzai : yang patah akan tumbuh..tapi.............tak sama ngan yg dulu kan..kn..kan..
    huaaaaaaaaaaaaaaaa.............
  • 7) hehe...mne tau kalau pemujaan menjadi leh diangkat jadi filem...hahaahahaha..

Cerpen-cerpen lain nukilan rezzriell

Read all stories by rezzriell